Kezdőoldal » Közlekedés » Egyéb kérdések » Miért nincs minden kamionon 2...

Miért nincs minden kamionon 2 sofőr?

Figyelt kérdés

Azon gondolkoztam, hogy miért jó a cégeknek, hogy egy csomó kamionban egyedül van a sofőr?

Nem ismerem a pontos szabályozást, de egy sofőr ha minden igaz napi 9 órát vezethet (van valami heti megkötés, ami alapján talán 1-2 órával többet is?), de biztos, hogy a kamion minimum az ideje 2/3-ad részét áll az út szélén.

2 sofőrrel csak 1/3-ad részt állna és 2/3-ot menne. Jobb lenne a kihasználtság, gyorsulnának a fuvarok, és ezáltal csökkenne a költség.


Mi az oka, hogy alig látok kamiont amiben ketten ülnek?



2017. dec. 20. 12:15
1 2
 11/20 anonim ***** válasza:
100%
9 óra az csak a vezetésre vonatkozik, a munkaidő lehet 15 óra is naponta. Munkaidőnek számít, és nagyon fontos része a fuvarozásnak a rakodás, papírmunka, lekötözés, stb. Attól, hogy 2 sofőr ül a fülkében, nem kell kevesebbet várni, hogy a targoncás megrakjon, vagy felszabaduljon egy rámpa. Még csak előre sem tudsz dolgozni, mert hiába kötnéd le előre pl az árut, ha nincs mit. Simán akár órákat állnak egy-egy cégnél arra várva, hogy megrakodják a pótkocsit. Ezért nincs értelme két embert fizetni ugyanazon a járművön, mert ketten sem tudnák gyorsabban elvgezni a melót.
2017. dec. 20. 21:35
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/20 A kérdező kommentje:
na ez egy teljesen jogos indok, köszönöm
2017. dec. 20. 21:58
 13/20 anonim ***** válasza:
100%

"- Heti 5 napot vezethet. Ezt ki lehet húzni 6-ra, de hosszútávon nincs jelentősége mert 3 héten belül ki kell vennie a pihenőnapot "


Ez nem egészen így van, a hiányzó részt kell visszapótolnia és hozzádobhatja akármelyik napi pihenőhöz is.


"Akkor ha hosszútávra vetitjük a dolgot - mondjuk 4 hétre - akkor egy sofőr 20x9 + 8 = 188 órát vezethet. "


Ha 4 hétre vetíted ott 180 óra a maximum kivezethető idő :)


"A 4 hét az 672 óra. Ebből 484-t áll a kamion ha egy sofőrrel. Ez több is, mint az idő 2/3-a, inkább a 3/4-e.

Ez igy nagy vonalakban pontos? "


Ez így nagy vonalakban pontos lenne, de te nem számolsz mindennel. A kamionosok nem csak vezetnek és pihennek. Ez abban az esetben lenne így, ha csak pótkocsi átakasztós munkát csinál valaki és soha nem kell rakodnia. Ez a fajta munka ez nagyon ritka, kevesebb mint a piac 5%-a ( egyébként a cserefelépítményes munkák egy jelentős része ilyen, de arról majd később).


Számoljunk négy átlag héttel(28 nap), ami 672 óra. Teljesen mindegy hány sofőröd van, meg kell tartani a heti pihenőidőt az 4x45 óra (180 óra/hó), így marad "munkára" 492 óra.

Ebből vonjuk le a napi pihenőidőket, ami egy fős személyzetnél legalább 49 óra/hét ( 196 óra ) így marad 296 óra a tényleges munkavégzésre. Ebből vonjuk ki a 45 perces vezetési szüneteket ami 900 perc/ 15 óra /4hét, marad 281 óra.

A 281 órából vezethet a sofőr 180 órát és 101 órája marad egyéb munkára. Ez átlagban napi 2,5 óra amit rakodásra, szervizre, tankolásra stb tud fordítani.


Ha kivonod a 4 heti óraszámot amiben a sofőrnek kötelezően pihenőt kell töltenie akkor 281 óra áll a rendelkezésére és ennek több mint a felét vezetéssel töltheti. Nyilván viszonyíthatjuk a 672 órához is, csak az hamis arányt ad.


A két sofőrös munkarend annyiban másabb, hogy ott elég minden nap a 9 órás pihenő illetve a két sofőr esetén a "munkanap" 21 óra hosszú lehet ( ott nem 24 órás hanem 30 órás ciklusok vannak).

Na ezt már lusta vagyok levezetni, de nagyjából :D


Ott a 4hetes 672 órás ciklusba 3db rendes heti pihenőt kell tartani ami 3x45óra ( 135 óra) + 15 napi pihenő időt ( 135 óra ) így elvileg munkára és vezetésre 402 órád marad és ebből a két sofőr 360 órát ki tudna vezetni.


Ezek az elméleti számok. Még a legnagyobb cégeknek, akiknek több ezer autójuk és saját raktáruk van sem sikerül úgy szervezni a munkát, hogy az élet csak vezetésből és pihenésből álljon. Egy rakodás bármikor lehet 3-4-6 óra, a papírmunka is lehet időigényes és általában az áru mivolta sem igényli az extrém tempót.


Vannak termékek amik szállításánál fontos az idő ( friss gyümölcs, bizonyos élelmiszerek, élőállat stb), ott gyakran járatják két sofőrrel az autót.

Sajnos a raktározás, árukezelés sem jutott még el arra a szintre, hogy minden azonnal és gyorsan menjen és a közlekedés sem teszi lehetővé, hogy 0 ráhagyással számoljanak ki egy 3000km-es utat és a legtöbb esetben szükség sincs rá.


Viszont vannak olyan fuvarok amiket lehet úgy szervezni, hogy hatékonyan lehessen csinálni 2 vezetővel. Ilyenek a logisztikai/futár/posta cégek csere felépítményes munkái, ahol a nagy raktárak olyan távolságokban vannak, hogy szükséges a két gépjárművezető vezetési ideje, viszont rakodni nem kell, mert lerakja a dobozt és felvesz egy másik rakottat.


A két sofőrös hajtásnak leginkább akkor van értelme, ha nagy távolságokra kell és lehetőleg gyorsan eljutni. Ha egy nem romlandó árú olcsóbban utazik egy nappal tovább, az senkit nem zavar.


A komfort részéről meg csak annyit, hogy itt Európában mindenre törekednek csak erre nem. Kitalálták ezt az agyhalál agyonbonyolított AETR-t majd 561-et, egy nagy katyvasz az egész. Az amerikai HOS sokkal egyszerűbb és jobb. Másrészt az erre vonatkozó szabályok betartásához egyszerűen hiányzik az infrastruktúra, így a sofőrök fele szív. Harmadrészt az USA pl úgy épült, hogy gond nélkül tudsz közlekedni az itteninél hosszabb járművekkel és jóval nagyobb a sofőr élettere. Itt most nagyon nyomatják az EuroCombit és a többi 24 méteres agymenést, de a fülkére és a sofőr életterére senki nem fog majd gondolni.

Mostanság nagyon azon pörögnek,hogy elkezdik betartatni azt a kitételt, hogy a sofőr nem töltheti a fülkében a rendes heti pihenőjét. Ez amúgy helyes, eddig szart bele mindenki. De annyi export-import nincs hogy minden autó hazatakarodjon, az őrzött és a jogszabálynak megfelelő szállással rendelkező pihenőből pedig összesen ha 5 van Európában :D


Ha már láttál fülkét belülről, az nem túl nagy. Oda két embernek be kell pakolnia minden cuccát amire szüksége van két hétre, ezen felül a kajáját, az autó tartozékait és erre egyszerűen nincs hely. Az európai fülkék nem alkalmasak két fő számára ilyen hosszú idő autóban eltöltésére.

Egy amerikai méretű fülkében ez már nem lenne gond :D


Ha jobban érdekel a jogszabályi háttér, akkor ajánlom figyelmedbe ezt:

[link]

2017. dec. 20. 22:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/20 anonim ***** válasza:
100%
Röviden annyi a helyzet, hogy hiába van 2 sofőr, a legtöbb esetben nem tud a kamion 2x annyit menni 2 sofőrrel, mint eggyel. A másik, hogy nem mindig 2500 kilóméteres fuvarokat kapnak, sőt, ez a ritka. A legtöbb kamion pár száz kilóméteres körzetben mozog, ott előfordul, hogy az egy szál sofőr még a saját vezetési idejét sem tudja kivezetni egy nap, mert elmegy az idő a rakodással és a várakozással. Ebben az esetben hatalmas pazarlás, sőt, teljesen felesleges a második sofőr. És akkor ne beszéljünk még, hogy milyen körülmények között kéne éljen két férfiember.
2017. dec. 21. 07:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/20 A kérdező kommentje:
Koszi sracok, az utolso ket erveles nagyon jo magyarazatot adott!
2017. dec. 21. 09:42
 16/20 anonim ***** válasza:

Mert nincs sok értelme. Nem tudják kidolgozni az idejüket rövid fuvarokon. Mondjuk egy magyar - portugál állandó körfuvaron igen, de tingli - tangli melóknál még gyakran egy sofőr sem használja ki mindig a szabályok adta lehetőségeket.


A bér pedig ugyanúgy jár mindkét sofőrnek, tehát a kiadás magasabb.

2017. dec. 21. 09:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/20 anonim ***** válasza:

De abba is gondolj bele hogy amikor rakodik, vagy hasonlók miatt áll, akkor 2 sofőr áll.

Ha közl. korlát van 2 sofőr áll.

Szerviz, javitás, 2 sofőr áll.

Mindíg 2 sofőrt kellene fizetni.

Az össze zártság az a legrosszabb, meg mint írták nem lehet pihenni sem ha megy a kamion.

Szóval nagyon kevés esetben éri meg fenn tartani 2 sofőrt.

2017. dec. 22. 06:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/20 anonim ***** válasza:

Kényszer helyzet.... ha szeretné is a cég, akkor sem fog 2 sofőr napokat együtt élni abban a kis fülkében....

Az en tanuló köröm is katasztrófa volt pedig csak 2x 4 nap (3 éjszaka), egyszer 3 nap (2 ejszaka) és egyszer 2 nap (1 éjszaka) volt.... de ez katasztrofa volt akkor is, hogy jol kijöttem midenkivel...

Sofőr ezt nem vállalja, a cég nem tudja rákényszeriteni, mert akkor a sofőr elnegy a szonszedba dolgozni, ahol ugyanazt csinálja, csak más szinű autóval... ugye a cégek legerzékenyebb pontja a sofőr ....

2017. dec. 23. 08:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/20 anonim ***** válasza:

18-as

Hát igen, még azon ritka eseteknél is, mikor egy kamionon két sofőr van, szinte mindig az egyik tanuló, és csak rövid időre dolgoznak négykezes rendszerben, amíg az új kolléga el nem sajátítja a szükséges tudást.

2017. dec. 23. 11:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 20/20 anonim ***** válasza:

A két sofőrös felállás azokban az esetekben gyakori amikor az autóra nem vonatkozik a közlekedési korlátozás ( hűtő, élőállat ) vagy lehet normálisan szervezni a munkát ( pl repterezés).


Azért nem olyan ritka a két kezes munka, mint ahogy itt beállítjátok, az összes repteres és élőállatos mind négykézben jár. A raktárak közötti/nemzetközis cserefelépítményesek is így dolgoznak meg még van pár hely ahol állandó a két sofőrös a felállás.

2017. dec. 24. 11:56
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!