Tényleg ennyire nehéz a kamionozás?
Olvastam, hogy ez bizony nem egy fenékig tejfel munka, bár engem mégis érdekel minden előnyével, hátrányával együtt. Viszont olvastam itt gyakorin egy igen ijesztő dolgot: vki szerint több TÍZEZER km levezetése javallott személyautóval mielőtt elkezdene vki kamionozni.
Nah ettől elbizonytalanodtam egy cseppet :) Én mindig is úgy képzeltem, hogy tulajdonképpen kamionnal újra kell tanulni vezetni: kresz, vezetés technika, nemzetközi kresz, mi, merre, hány méter stb.
De több tízezer km az azért nem gyenge :)
légyszi írjátok meg, hogy ez igaz-e vagy inkább az én elképzelésem áll közelebb a valósághoz?
Általában mire az ifjonc kamionos jelölt odáig jut, hogy megvan minden dokumentáció, ami a kamionozáshoz szükséges, van mögötte néhány tízezer kilométer, amit levezetett.
Mert, ha az illető úgy akar kamionozni, hogy a megszerzett B, C kategóriás jogosítványt csak időnként megnézegeti, nem vezet járművet, akkor miért is akarna kamionozni?
"Viszont olvastam itt gyakorin egy igen ijesztő dolgot: vki szerint több TÍZEZER km levezetése javallott személyautóval mielőtt elkezdene vki kamionozni. "
Nem írt hülyeséget. Megcsinálsz egy B kategóriás jogsit, vezetsz vele pár szár km-t, szerinted fogsz tudni vezetni? Amire kialakul az, hogy átlátod a helyzeteket, gondolkodás nélkül tudsz reagálni mindenre az idő. Van akinek több, van akinek kevesebb, de gyakorlat nélkül senkinek sem megy.
Most képzeld el azt az esetet, hogy valaki személyautóval is balfackodik. Adj a kezébe 18,75méter x4méterx2,6méter x40 tonnát. Abban a méretben már nem az van, hogy hopp elnéztem és kitolatok, vagy arrébb állok. Ott benézel valami akkor törni zúzni fogsz. A filmekkel és a közhiedelemmel ellentétben a kamionok nem törhetetlenek, elég könnyen lehet bennük anyagilag elég húzós kárt csinálni.
Valahová beakasztod a pótkocsit, leoffolsz egy felnit és egy gumit rögtön 150 000. Levered a pótról a lámpatestet, egy normális lámpa 20 000+ . Felszaggatod valahol a ponyvát, az sem olcsó. Beakasztod a jobb elejét letéped a fellépőt, lámpákat az is 6 jegyű.. Ha egy komolyabb értékű személyautót zúzol le, akkor meg.. :D
Nyilván senki nem úgy születik, hogy tud autót/kamiont/buszt/repülőt/hajót vezetni , a rutint meg kell szerezni. De abban az időszakban, amikor az autó méreteit kell megtanulnod élesben nagyon nagy segítség, ha az alap közlekedéssel és a forgalommal már nincs gondod.
A több tízezer km az soknak hangzik, majd jön Agytörzsi Prof vagy HakapesziM és elmondják mennyit tekernek le havonta. Szerintem biztos, hogy 10 000km felett, úgy meg azért már nem is sok , nem ? :D
A kamionos kresz annyiban különbözik a személyautóstól, hogy van pár extra korlátozás, ami személyautónál nincs: tengelysúly, össztömeg, hossz, magasság, előzési tilalom. A "kresz" része az ugyanaz, mint a személyautónál.
Ezen kívül van még egy rakás szabály, ami a kamionok közlekedését szabályozza ( AETR, 561/2006, ADR stb ). A kontroll rendszeres, ha valamit elszúrsz akkor a bírság nálunk 800 000/alkalom is terjed sima áruval, ADR-rel 25 000 euroig. Extrém szabálysértés esetén, ami már lényegében bűncselekmény, ott pedig pár év csücsü a felső határ.
Ma már nem úgy van az, hogy beülsz és csak tekerni kell a kormányt :D
utolsónak: 21 vagyok, már van 2 éve B-s jogsim, szoktam vezetni, de hogy én levezessek több 10 ezer km-t az még annyi idő lenne sztem nekem amennyit eddig éltem :)
de egyébként nem hiszem, hogy erőltetni fogom ezt a kamionozást (1. és 2. válaszoló válaszait látva); de egyébként nem is értem: miért csodálkoznak, hogy nincs elég sofőr? hát ezért!
mondjuk kezdő kamionosnak elég nagy szívás az élet: vminek véletlenül neki koccanik azt levonják a fizetésének 90%-át, mert akkora a kár :)
"de egyébként nem hiszem, hogy erőltetni fogom ezt a kamionozást"
Ha már két éve vezetsz és úgy érzed van kellő rutinod ahhoz, hogy 10 perc múlva elindulj személyautóval az országban/Európában bárhova és tudod, hogy egyben oda is fogsz érni akkor hajrá. Mindenkinél más az a futás ami után már nem gond neki a közlekedés. El lehet kezdeni nullával is, csak mondom ha gebasz van akkor az nagyon zsebbe nyúlós.
Ha ezt szeretnéd csinálni de úgy érzed nincs elég rutinod, akkor el lehet kezdeni furgonnal is, azzal B kategóriával egy év alatt le lehet tekerni Európában úgy 200 000km-t. Annyi idő alatt lesz helyismereted, bele fogsz látni a dolgokba, mi hogy működik és utána már tényleg csak a méretet kell megszokni.
"de egyébként nem is értem: miért csodálkoznak, hogy nincs elég sofőr? hát ezért! "
Nem ezért. Az egyik ok a fizetés. Magyarországon mindenhol minimálbér az alap. Ezen felül belföldön adható havi 100 000Ft üzemanyag megtakarítás adómentesen és ennyi, a többi zsebbe megy. A nemzeköziseknél a minimálon felül adható szintén az üzemanyag megtakarítás és a külszolgálati napidíj adómentesen. Legálisan gond nélkül meg tud keresni egy nemzetközi kamionsofőr nettó 400-450 000-ret, de a járulékok szempontjából olyan, mint egy sima minimálbéres, nyugdíj az kapufa. Azért ma is gyakori elvárás, hogy 3/1 , 4/1 hét munkarendben dolgozz, tehát 3-4 hét folyamatos kint lét és utána hazajöhetsz pár napra. Ugyanezt csinálod ha elmész egy osztrák, német, olasz, belga stb céghez is, csak ott az alapbéred nem nettó ~300 euro, hanem nettó ~1600-2000. Ugyanannyit vagy kint és itthon, de később a nyugdíjad az nem kicsit több lesz. Az osztrák, német stb adórendszerben ha gyermeked van, akkor arra jár családi adókedvezmény, így egy ~1800 euros osztrák alapbér az rögtön 2100 euro környékére kúszik fel + ott is jár külszolgálati napidíj meg ugye 13-14. havi fizetés.
A kamionozás pont olyan munka, hogy teljesen mindegy melyik országban dolgozol, úgy sem vagy otthon, nyilván akinek volt némi akaratereje, nyelvtudása az már csak ezek miatt is lelépett a sunyi pitsába.
A másik ami miatt sofőrhiány van: sok a kapzsi vállalkozó, akik egyszerűen elüldözték a sofőrállományt. A közúti fuvarozásra szigorú szabályok vonatkoznak, azok be nem tartásáért durva bünti jár. Egy-két éve mióta a NAV beszállt a kontrollba komoly szigorítások vannak, előtte az NKH elég komolytalanul vette ezt az egészet ( meg amúgy is megkenhetők voltak). Szóval régebben nem volt ritka, hogy a sofőrök 0/24-ben mentek, minden szabályt megszegve hulladék autókkal ( tudok olyan nyerges szerelvényről ami évekig fék nélkül dolgozott belföldön, vicces mi? ). Sokáig a pénzzel meg lehetett tartani a sofőröket, belföldön teljesen szabálytalanul dolgozva már 10 éve is volt aki 350-400 000-ret összekalapozott egy hónapban! Csak teltek múltak az évek, a pénzen nem nagyon emeltek, a technika ugyanolyan hulladék... Sokan rájöttek, hogy felesleges dupla munkát végezni "fél" fizetésért. Nemzetköziben - főleg a külföldi nemzetközis cégeknél- ennél többet haza letett vinni, mindent betartva és nem kellett attól félni, hogy elalszol és beborulsz árokba vagy szétesik alattad az autó...
A szabálysértéseket is egyre szigorúbban veszik. Nagyon sokan buktak akik két tachográfkártyával dolgoztak, ennek a büntetési tétele 1,2 millió forint és 1 év próbára bocsájtás. Sokan mágnessel hamisítják a tachográfadatokat, az is valami 600 000-res nagyságrend. Ha ismétlőlegesen többször elkövetett esetben van bukta, akkor abból letöltendő is lehet ( tavaly vagy tavaly előtt egy román sofőr 1,5 év letöltendőt kapott, mert harmadjára bukott "kártyázással" ). 10-15 éve volt valami grimbusz dobtál egy 10-est vagy 20-ast a rendőrnek és nem volt gond, ma egy NAV-os kontrollnál nem lehet nálad telefon és nem lehetsz a fülkében! Nem hogy lefizeted... :D
Állandó b*ziskodás megy a szabadságon, ki nem veheted, mert akkor áll az autó, ki nem fizetik.. Lefutott, nem szervizelt bontószökevény autó, futózott gumi megvágva és akkor fogyasztási norma van.. :D
Na ezek miatt hiányzik itthon kb 6000 dolgozó az ágazatból. Meg persze van még másik pár ok, de talán ezek a döntő okok. Viszont itt sem egyenletes az eloszlás. Vannak sofőrbarátabb cégek, ahol normális eszközökkel, minden szabályt betartva normális pénzért lehet dolgozni, azoknál viszont nincs is sofőrhiány :)
Részletesen itt tudod megnézni a büntetési tételeket:
"Marha nehéz lehet. Csak tekergetik a kormányt. Nagyon nagy cucc."
Egy minősített hegesztő meg csak hegesztget. Én is szoktam otthon az sem nagy cucc. Csak én tisztában vagyok vele, hogy a hegesztés nem csak annyiból áll, hogy taknyolok egy kicsit egy rutilos pálcával meg egy 30 éves trafóval "jóvanazúgy" felkiáltással. De azért mégsem tolnám be a művemet röntgen alá :D
Egyik szakmunka sem nagy cucc, ha értesz hozzá. Ha nem értesz hozzá... :)
"Linkelj már olyan szakmunkásbizonyítványt hogy kamionos. Köszi."
Van egy icipici különbség a szakmunkás bizonyítvány és a kamionsofőrök/buszvezetők között. A szakmunkás bizonyítványt 17 éves korodban megcsinálod és életed végéig kitart.
A hivatásos sofőröknek az Európai Parlament és a Tanács 2003/59/EK irányelve alapján előírt "tananyagból" alapvizsgát kell tenniük majd 5 évente mindenből újra kell vizsgázniuk. Ha nem sikerül, akkor nem dolgozhat. Ha a szakmunkás vizsga tananyagának a felét elfelejted 10 év alatt nem gond, itt meg nem dolgozhatsz. Attól még lehet valami komoly képzés, hogy nincs OKJ száma ( a targoncavezetőknek pl már van). De ilyenek a mozdonyvezetők is, asszem ők is évente vagy kétévente újravizsgáznak mindenből.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!