Sok gyalogos miért a kerékpárúton szeret gyalogolni, ha mellette járda is van?
Na jó, úgyis szét van már csapva a téma.
A közlekedésben a legfontosabb szempont a biztonság, járműtől függetlenül. A kerékpáros a városban az úttesten van biztonságban, nem elszeparálva, mert az úton folyamatos kapcsolatban van a többi közlekedővel, és nem csak időnként, "a bokor mögül előugorva". 10 év alatt több, mint 50 ezer kilométert tekertem Budapesten, sokszor forgalmas helyeken, de eddig csak kerékpárutakon ütöttek el (kétszer). A Kerékpáros Klub honlapján van egy felmérés, miszerint a kerékpárúton haladva, iránytól függően akár 11-szeres is lehet a gázolás esélye. A Stefánia út - Thököly út kereszteződésben egy billencs gázolt halálra egy szabályosan közlekedő biciklist a bicikliúton. A Kőbányai út - Horog utca keresztben ugyanez történt egy kamionnal, Szegeden, a Fő fasorron, a Küküllői utcánál meg egy nyerges vontatóval. Profi sofőrökről beszélünk. Zuglóban, a Róna utcában egy személyautó gázolt halálra egy bringást a kerékpárúton, miközben az autós egy parkolóból jött kifelé, és nem számított forgalomra a préri közepén, sok méterre az úttól. Bicikliúton haladva nagyobb figyelem szükséges, mintha amikor az úttesten haladok. Sokan rámtolnák ezt a felelősséget, hogy ne kelljen kerülgetniük, viszont ez számomra aránytalan hátránnyal jár, és szerintem az alaptörvénnyel is ellentétes. Németországban egy kerékpáros megnyert egy ilyen pert, ott akkor változott a szabályozás.
Sokan nagyon szabálytisztelők lesznek, ha meglátnak az úton tekerni a bicikliút helyett, de ez a szabálytisztelet addig tart, amíg nem találkozunk pl. a Rákóczi úton, a buszsáv melletti sávban, ahol nekem is haladnom kell. Nem erről van szó, meg arról sem, hogy akadályozok másokat. Az mindegy, hogy pár másodperccel előbb vagy később lassítanak ugyanannak a torlódásnak a végén. Sokan lassítás nélkül előzve, a szembejövő sávban vagy a dugóban állva dühöngenek a biciklis miatt. Irritálja őket a jelenlétem "az ő útjukon". A kedvencem, amikor a troli mögött állva szól ki nekem valaki, hogy akadályozom. Ő semmit nem veszít, ellenben én munka után, iskolába menet tíz percet késtem volna a kerékpárúton minden nap az elmúlt két évben. A Rákóczi hídon jártam át hetente többször, teljes biztonságban.
Harmadikként az utak minőségét említeném. Sok bicikliutat hozzá nem értő emberek terveztek, és egy-két év után úgy ráznak, hogy biztosan nem lesz vesekövem.
Szóval a bicikliutak többsége minden szempontból rosszabb, mint a mellette futó úttest.
Viszont ezeket a gyalogosokra nem tudtam ráhúzni, ezért kérdeztem.
Akkor kérném a három eset mellé a számot hogy ez alatt az időszak alatt hány biciklist ütöttek el az úttesten, a kerékpársáv és kerékpárút nem azt jelenti, hogy akkor fel lehet rakni a szemellenzőt és tekerni ész nélkül, ahogy a többség csinálja.
Szóval neked kényelmetlen a kerékpárúton, ezért mindenkinek legyen kényelmetlen.
Mondtam, hogy nem lesz védhető érved.
Ja nyilván azzal nem tudsz mit kezdeni, aki álló helyben b*szogat. De mondjuk amikor 3-4 autóval kevesebb ér át a zöldön minden ciklusban, mert a két lámpa között nem tudják megelőzni a biciklist, de ugye ő előre megy a sorok között minden lámpánál újra. Nyilván ez nem balesetveszélyes.
Az meg nem éppen helytálló, hogy az útpadka, buszsávok, aknafedelekkel tarkított szélső sávok (kamionok, buszok által taposva) jobb minőségűek, mint a pár éves kerékpárutak.
Az 50ezer kilométer alatt többet mentem a forgalomban, mint a bicikliutakon, és ott nem ütöttek el. A Budaörsin sem, a buszávtól eggyel balra. Meg akkor sem, amikor az Alkotás útról balra kanyarodtam a Hegyalja útra, az Erzsébet híd felé, és 4 sávot kellett váltanom. A Rákóczi hídon sem, két év alatt. Mi nem védhető?
Az meg ritka, hogy miattam nem érnek át a zöldön, de egyébként is a biztonság az első.
Általánosítottál egyik oldalról, a másikról is tedd azt. Attól hogy nem ütöttek el miközben az autók között kóvályogsz nem csak a te érdemed.
És igen, 50-nel (jó esetben) közlekedsz városban? Úgy gyorsulsz mint egy autó? Kerékpárról vagy motorról beszélünk már?
Benedict Yossarian:
"...sok kerékpárút épült az utóbbi 10 évben. Gyönyörű, széles, térkövezett utak." -és a gyalogosnak nyilván több esze van a tervezőnél, tehát rájön, hogy a térkő sok mindenre alkalmas -speciel kerékpáros közlekedésre nem. És mivel látja, hogy nem úttest, így egyetlen logikus lehetőségnek a járda marad, mint cél. Ezért megy ott.
"Az önkormányzatok szereztek uniós pénzt a kerékpárutakra, de járdára nem kaptak, ezért járda nem épült egy csomó helyen.
Másutt meg a szép széles járdából kanyarítanak le nagy darabokat kerékpár útnak, így lesz egálban a dolog. " -ez viszont tipikusan magyar találmány. Mivel a kerékpáros közlekedés fejlesztése Európában kiemelt fontosságú, viszont járdaépítésre nem adnak támogatást, így a kerékpárútépítésre megpályázott pénzből építik a járdát és hogy a csalás ne legyen egyértelmű, kitáblázzák gykpútnak. És hogy biztosak legyenek abban, hogy valaki használja is ezt a szart, az úttestet megszórják bringatilos-táblákkal. Persze hogy az elkészült infra veszélyes lett mind a gyalogosok, mind a kerékpárosok számára, de ez nem érdekel senkit a létrehozói közül....
Ugyan nem én vagyok a kérdező, de az érveivel teljes mértékben egyetértek. Pontos számokat fejből nem tudok mondani, de a személyi sérüléssel járó kerékpáros balesetek (lakott területen) kb. 60%-a történik kerékpárúton, kb. 10-05%-a úttesten. A legsúlyosabb esetek mind szeparált infra és közút kereszteződésében. Az ok kivétel nélkül az volt, hogy a gépjárművezető nem észlelte a kerékpárost -ami nem következett volna be, ha az is az úttesten halad. Nem véletlen, hogy közlekedési szakemberek kifejezetten nem ajánlják városon belül a szeparációt. Nyugaton rengeteg példa van arra, hogy az önálló kerékpárutakat kereszteződések előtt visszaintegrálják a közúti forgalomba -Magyarországon viszont ennek az ellentéte tapasztalható: inkább még jobban elszeparálják (zebrára vezetik, sövénnyel takarják, stb.), nehogy észre lehessen venni azelőtt, hogy a kerekek alá kerülne.
Lakott területen kívül, ahol egyrészt ritkán vannak útkereszteződések, másrészt a sebességkülönbség is jelentős, természetesen biztonságosan meg lehet oldani a szeparációt.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!