Miért vannak a kerékpárok még mai is "baloldali közlekedésre hangolva"?
Mert ugye:
a) a kitámasztó BAL oldalon van, tehát a kerékpár a forgalom FELÉ dől. Ha fal mellé támasztom, akkor is a faltól elávolodva tartja a kitámasztó.
b) Aki "pedálozva" száll fel, úgye a bal oldalon (az úttest közepe felé elhelyezkedve) indul neki? Ez még balesetveszélyes is.
Szerintem ez még valami ó-angol hagyomány maradványa. Elvégre jobboldali közlekedésre is csak a 30-as évek vége felé tértünk át.
Kis változtatással a váltón és kitámasztón, át lehetne térni a jobbra-hajtásra.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Aha... kis változtatás.
Meg kéne balos hajtómű, balos hátsó kerékagy racsnival, át kéne hozzá szabni a hátsó villát, hogy a bal oldalon legyen több hely a balos racsninak...
Egyébként pedig egy jobbkezes embernek balról kényelmesebb tolni a kerékpárt, felszállni is könnyebb rá. (kipróbáltam jobbról, elég ügyetlen dolog).
Mivel minden kerékpár jobboldali hajtóművel, váltóval és racsnival készül, egyszerűen lehetetlen lenne átállni a gyártóknak nem érné meg.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
"Ha fal mellé támasztom, akkor is a faltól elávolodva tartja a kitámasztó."
Hűha, most veszem észre, hogy az összes motorkerékpár is bal oldali közlekedésre való!
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
A kérdésed már ott értelmét vesztette, hogy az egy nyomon haladó járműveknél nagyon nem számít a kialakítás, egyformán használhatóak jobb és baloldali közlekedésnél, ellentétben az autókkal, ahol némiképp számít a kialakítás!
Ha ezen a szálon haladok tovább, akkor az autók kialakítása is rossz, hiszen a menetirány szerinti jobb oldalon szabad parkolni, és a legtöbbször egyedül utazó vezető pont a "rossz" oldalon száll ki, hiszen elég veszélyes az úttest felé elhagyni az autót!
:D
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Nem óangol hagyomány és semmi köze nincs a bal- vagy jobboldali közlekedéshez. (óangol hagyomány már csak azért sem lehetne, mert a kontinensen a franciák voltak ahol először elterjedt ez a közlekedési eszköz, hazánkba viszont a német kerékpárstílus jött be -de mindkét országban jobboldali közlekedés van) Abban igazad van, hogy történelmi okai vannak, de ezek sokkal régebbiek ennél. Egészen pontosan azért vannak a kerékpárok a bal oldali fel- és leszálláshoz kialakítva (függetlenül attól, hogy az úttest melyik oldalán haladsz vele), mert több száz (vagy több ezer) éven keresztül a lovakra is bal felől ültek fel az emberek. Ennek oka pedig egész egyszerűen az, hogy ellenkező esetben elakadt volna az oldalukon viselt kard...
A jobboldalra szerelt hajtásláncnak meg ezeken kívül praktikus okai is lehetnek: a többi jármű által felvert por, sár, egyéb mocsok nem direktben itt csapódik le, a túlsó oldal viszonylag védettebb ilyen szempontból...
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Kedves kérdező, mi köze ehhez a kontrának?
Képzelj csak el egy racsnis kereket. Ugye, a kitámasztó megfordításához át kell tenni a bal oldalra a meghajtást. Ez a hajtóműnél nem gond, meg lehet fordítani a középcsapágyat, tengelyt, és ettől kezdve a bal oldalon lesz hosszabb a középtengely, rámegy bal oldalra a hajtómű.
De mi lesz hátul? Megfordítod a kereket? aha... csak ezután a racsni pont a fordított irányba fog működni, előre felé szabadon fut, hátrafelé lehet csak hajtani. Azt az apróságot nem is említem, hogy a hajtóműnél a láncátdobót, és a hátsó váltót újra kell gyártani, az eredetihez képest tükörszimmetrikusan.
Nem mi nem értjük azt, hogy miért ne lenne jó, te nem láttad át az ötleted felmerülésekor, hogy hányféle vonzata van.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Magyarul, a hajtásláncból a váltókat, a racsnit, a hátsó fogaskerekeket másmilyet kell gyártani a balos, és másmilyet a teáltalad meg(rém)álmodott jobbos kerékpárhoz. Ugye az már feltűnt, hogy a racsnin a fogaskerekek fogainak alakja nem szimmetrikus, a hajtás irányába képesek nagyobb erőt átadni, és a váltást segítő kis "vállak" is a jobbos hajtáshoz lettek kitalálva.
Tehát mindenből új kéne. Szerinted melyik gyártó vállalná be, hogy a párszázmillió normális kerékpárokhoz való alkatrészek mellett gyártson pár ezer darab jobbosat is...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!