Kezdőoldal » Közlekedés » Egyéb kérdések » Elmagyarázná ezt nekem valaki?

Elmagyarázná ezt nekem valaki?

Figyelt kérdés

[link]


Jól értem? Például, ha a kocsi fara balra kifordul, akkor nekem is balra kell kormányoznom? De csak egy kicsit igaz? Mégis mennyit kb 1-2-3 cm-t? Tudom, hogy elméletben nem lehet megtanulni, de legalább érteni szeretném. És mi van akkor, ha a kocsi eleje csúszik meg? Akkor leveszem a gázról a lábam és ugyanúgy a csúszás irányába egy kicsit korrigálok?



2012. jan. 11. 15:40
 1/4 anonim ***** válasza:
Igen! Ha a fara balra csúszik ki akkor neked is balra kell tekerned a kormányt. Ezt így nem lehet leírni, hogy mennyit tekerj, mert ez attól függ mennyire csúszik ki a fara. Ha csak kicsit akkor neked is kicsit kell. Az eleje ritkábban csúszik meg, de ha pl az eleje balra csúszik meg akkor neked jobbra kell kormányoznod és elméletben kétszer annyit kell tekerned a kormányon mintha a fara csúszna meg.
2012. jan. 11. 15:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/4 A kérdező kommentje:

Hoppá, szóval az elejénél, pont ellentétesen kell és kétszer annyira kb. Értem. Persze tudom, hogy ezt így elméletben nem lehet átadni, mert ezt gyakorolni kell.

És hogy-hogy kétszer annyira kell tekerni az elejénél, mint a hátsó kitörésnél?^^

2012. jan. 11. 16:00
 3/4 anonim ***** válasza:

Ha mondjuk balra lendül meg a hátulja, akkor balra kormányzol. Hogy mennyit? Mindig annyit, amennyit kell. Értelemszerűen nem ugyanannyit kell ellenkormányozni, ha egy sávváltásból lódul meg a jeges úton, mint ha az utca végén a derékszögű kanyarban vágódik át a másik sávba. Ezt ki kell tapasztalni. De jól érzed, hogy nem kell sokat tekerni a kormányon, általában még annyit sem, hogy át kelljen fogni. Ha már annyira megcsúszik, hogy koppig alá kellene szedni, az sem segít.

Ezzel megpróbálod összeszedni a hátulját. Ha a hátulja csúszik, az autó túlkormányzott lesz, egyre kisebb íven fordulna. Na de nem tud elfordulni, épp azért csúszott meg, mert a hátsó kerekeknek sok volt az oldalirányú

erő. Így aztán elkezdene pörögni, mint a búgócsiga. Ha viszont a csúszás irányába kormányzol, akkor nagyobb ívre próbálod terelni, amit már talán be tud venni (az ívsugárral fordítottan arányos a centripetális erő állandó sebesség esetén). Ha maradunk a balra csúszásnál: jobbkanyarban fog balra lendülni a hátulja (mindig kifelé indul meg), ha balra kormányzol, akkor nagyobb lesz az ív, szélesebben fordulsz.

Ha az eleje csúszik meg, kicsit nehezebb a helyzet. A kormánnyal hiába bűvészkedsz, az első kerekek csúsznak, nem sok jut el az ügyeskedésedből az útra. Ha kifelé kormányzol, azzal tudsz segíteni magadon, mert ekkor szintén nagyobb ívre kényszeríted az autót, amin talán már elfordul. Ahogy írja is a cikk, nem szabad még jobban alászedni, ugyanis azért kezdett csúszni, mert már az eredeti ív is túl szűk volt neki. Szerencsére az alulkormányzottság - mivel egyre nagyobb ívre törekszik az autó - egy idő után magától megszűnik, a legjobb, amit tehetsz, az, hogy erre rásegítesz és várod, mikor sikerül visszanyernie az autónak a tapadását.

Az viszont mindkét esetben érvényes, hogy a fékbe nem szabad belelépni. Ha blokkolnak a kerekek, várhatod, hogy újra elkezdjenek tapadni, illetve fékezés hatására megváltozik a tengelyterhelés (elöl növekszik, hátul csökken), onnantól kezdve pedig képtelenség kitalálni, hol is a határ, merrefelé kormányozz, hogy újra guruljon a kerék.

2012. jan. 11. 16:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/4 A kérdező kommentje:

Hú, hát igazán köszönöm ezt a részletes magyarázatot, igaz, hogy kétszer kellett átolvasnom. ( De csak azért, mert már régen olvastam, fizikai törvényekről stb). De maximálisan érhető volt. Amit megszeretnék még kérdezni, ahogy írod, ha az első kerekek csúsznának meg, mit jelent a "kifelé kormányozás"?


Még egyszer nagyon köszönöm! Ide is ment a zöld kezecske!

2012. jan. 11. 20:19

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!