Melyek azok a KRESZ-szabályok, amelyekkel nem értetek egyet?
Nekem kettő jutott eszembe hirtelen
1) Olyan vasúti átjárónál, ahol fényjelző is van, meg félsorompó is, a vonat áthaladása után még azt is meg kell várni, hogy TELJESEN felnyíljon a sorompó, mert csak akkor vált fehérre. Külföldön már akkor kialszik a piros szabaddá válik az átkelés, amikor "félúton" van felfelé a sorompó. Indokolatlannak tartom, hiszen elment a vonat akkor már tehát nincs veszély. (Itt inkább magára a szituációra értem)
2) A motorosok piros lámpánál előre mehetnek az autók között, és a sor elejére állhatnak. Ezt néhány éve vezették be és azért tartom hülyeségnek, mert egyrészt balesetveszélyes, megnő a károkozás esélye, ha az autók között centizgetve megkarcolják, letörik a tükröt, stb. másrészt ők mitől többek, hogy előre mehetnek.
Egyik hozzátartozóm pedig azzal nem ért egyet, hogy lámpás csomópontokban, ha egy balra kanyarodó sávból kanyarodok nagy ívben két sávos (2x2 sávos) útra, akkor nem kötelező a belső sávba fordulni, hanem lehet a külsőbe is, amelyikbe kedvem van. Szerinte ez balesetveszélyes, mert nem egyértelmű, nem kiszámítható esetlegesen a másik jármű mozgása, a holtterek miatt könnyebben kialakulhat balesetveszély.
Na ezek apropója a kérdés. Nálad melyek azok a KRESZ szabályok, amikkel nem értesz egyet? És mi miatt? Kíváncsi vagyok, kinek melyik közlekedési szabály a "vesszőparipája".
Csak egy szabály jut eszembe, amivel nem értek egyet. Autópályán (és egyébként városon belül is, de ez sokszor nem kivitelezhető) el kell engedni a belső sávban, a megengedettől gyorsabban haladót is. Az teljesen rendben van, hogy a belső sávot nem béreljük, és ha valaki jön 130-al, akkor le kell húzódni, de miért kedvezünk a veszélyeztetőknek. Például 130-al előtt valaki kamionsort (nem üres külső esetén), és valaki jön 150-el. A gyorshajtót kötelesség elengedni. Ezzel csak bátorítjuk a gyorshajtást, mert az átlag vérpistikének az esik le, hogy bármit megtehet, és a törvény csak adja alá a lovat. Ráadásul, ha pénzes, akkor a büntetést csak gyorshajtási költségnek kezeli, ami nem rettenti el.
Egyéb dolog, az a néhol érthetetlen korlátozások. Vannak helyek, ahol fölöslegesen lassítják a forgalmat. Például most voltam Felsőzsolcán, ahol az egyik út a város szélén 40-es zónában van. Teljesen fölöslegesnek érzem, mert nem egy forgalmas út, és jól járható is. Felhozták érvnek, hogy azért van így, mert van ott egy iskola, és egy óvoda. Elég hosszú az út, szerintem elég lenne egy 40-es tábla az iskola, és az óvoda előttre A többi részt minek lassítani? Ezzel az erővel minden hatóterületet, és települést le lehetne korlátozni 40-re, mert mindenhol vannak gyerekek, akik kiszaladhatnak az útra. Aki egy szimpla negyvenes táblánál nem lassít, az a 40-es zónán sem fog. Sőt, az akkor sem fog, ha húszasra van lassítva az út. Ép eszű ember, amúgy is odafigyel a zebráknál, aki meg nem teszi, azt a 40-es zóna sem fogja meghatni. Érdekes Miskolcon vannak helyek, ahol iskola, és óvoda közelében, csak az adott szakaszt lassíttatják le, nem az egész utat, pedig oda több gyerek jár, mint Felsőzsolcára. Na az ilyen túlóvatoskodott szabályzások, amikkel nem értek egyet.
Amúgy a motoros példához. Hivatalosan csak akkor mehet előre, ha biztonságosan elfér a motor, ami más kérdés, hogy sok motoros, miért nem figyel erre. De itt fölösleges a motorosokat általánosítani, mert ugyanilyen szabályokat az autósok, és a gyalogosok is elkövetnek. Ez inkább emberi természet, nem járműfüggő.
#1 Azért ehhez hozzátenném, hogy van egy mondás, miszerint a "Szabály van az emberért, és nem az ember a szabályért". Jogunk van kritikával illetni a nekünk hozott szabályokat, az más más dolog, hogy szavainkat nem hallja meg senki.
Tábla nélküli kereszteződésben a földút alárendelt. Akkor is földútnak számít, ha max. 50 méteren van szilárd burkolat.
Sötétben, esőben, hóban stb. hogy kéne eldöntenem, hogy a keresztutcán hány méterig van aszfalt?
A sorompócsapórudak csukódása előtt van egy minimum 12 másodperces elővillogás az átjáró kiürítésére, a sorompó felé haladva ez alatt fel tudsz készülni a csukódásra.
Vonat elhaladása esetén az elővillogás ki van kapcsolva egészen addig, ameddig felnyitott alaphelyzetbe nem került a rúd. Én már többször is láttam olyat, hogy elindul felfelé a rúd, és mielőtt teljesen felért volna, megint elindul lefelé, mert a másik irányból pont jön egy másik vonat. Ha most te félig felnyitott helyzetnél elindulsz, akkor a csapórúd rácsukódik a kocsidra, és letörik. És fel leszel háborodva, hogy hülye vasutasok, összecsikaródott a szép autód.
A motorosok esetén inkább sokuk mentalitásával van gond. Mikor úgy élnek a jogukkal, hogy az már inkább visszaélés, és a kár- vagy balesetokozás közelében járnak.
A harmadik, kanyarodós dolog sok esetben jobb lenne, ha tényleg változna. Viszont sok esetben meg az adott lámpás kereszteződés után akár 30 m-rel van egy másik kereszteződés (lámpa nélkül általában), és ha nem a túlsó sávba kanyarodsz ki eleve, akkor a későbbi sávváltással már esetleg forgalmi fennakadást, vagy plusz veszélyhelyzetet is kiválthatsz.
#26 Meg azért motoros és motoros között is tegyünk különbséget. Én ezeket a kétütemű 50-essel futárkodókat nem is tartom "motorosnak". Nálunk csinálják azt, hogy az ötsávos úton a gyalogosokkal együtt a zebrán mennek el az út közepéig, és kanyarodnak balra a kereszteződésben, ahol nem is lehet balra kanyarodni járműnek. Abszurd. Olyan hülyék, mint a biciklisek, csak veszélyesebbek és büdösebbek.
Érdekes, én motorral tudom, hogy a Hungária arra van, hogy benzint nem kímélve körbejárjam a várost, mert gyorsabb. Piros lámpáknál előremegyek, ha elférek. Nagyrobogós rokonaim meg a rakparton szelik keresztül a várost, záróvonalon előzve az egész sort, hát, én egyrészt záróvonalon nem mennék át, másrészt én úgy ítélem meg, hogy ott el sem férnék, főleg nem biztonságosan. Annyiban kezelem rugalmasan ezt az elhaladást, hogy pl. amikor a Lágymányosi hídon dugó van, és kb. 15-tel halad a sor, akkor 25-tel elmegyek köztük, de ott amúgy is annyi hely van, hogy szinte egy mentőautó is elférne.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!