Melyek azok a KRESZ-szabályok, amelyekkel nem értetek egyet?
Nekem kettő jutott eszembe hirtelen
1) Olyan vasúti átjárónál, ahol fényjelző is van, meg félsorompó is, a vonat áthaladása után még azt is meg kell várni, hogy TELJESEN felnyíljon a sorompó, mert csak akkor vált fehérre. Külföldön már akkor kialszik a piros szabaddá válik az átkelés, amikor "félúton" van felfelé a sorompó. Indokolatlannak tartom, hiszen elment a vonat akkor már tehát nincs veszély. (Itt inkább magára a szituációra értem)
2) A motorosok piros lámpánál előre mehetnek az autók között, és a sor elejére állhatnak. Ezt néhány éve vezették be és azért tartom hülyeségnek, mert egyrészt balesetveszélyes, megnő a károkozás esélye, ha az autók között centizgetve megkarcolják, letörik a tükröt, stb. másrészt ők mitől többek, hogy előre mehetnek.
Egyik hozzátartozóm pedig azzal nem ért egyet, hogy lámpás csomópontokban, ha egy balra kanyarodó sávból kanyarodok nagy ívben két sávos (2x2 sávos) útra, akkor nem kötelező a belső sávba fordulni, hanem lehet a külsőbe is, amelyikbe kedvem van. Szerinte ez balesetveszélyes, mert nem egyértelmű, nem kiszámítható esetlegesen a másik jármű mozgása, a holtterek miatt könnyebben kialakulhat balesetveszély.
Na ezek apropója a kérdés. Nálad melyek azok a KRESZ szabályok, amikkel nem értesz egyet? És mi miatt? Kíváncsi vagyok, kinek melyik közlekedési szabály a "vesszőparipája".
Vasútnál szerintem nincs olyan, hogy valami "indokolatlan" hiszen nézzük fordítva, mi a fontosabb?
Megpróbálni minden lehetőséggel csökkenteni a lehetséges balesetek számát, vagy növelni egy előre láthatóan halálos kimenetelű, teljes vasúti közlekedést órákra, akár napokra megbénító baleset lehetőségét pusztán azért, hogy az autós nyerjen szaros 3 másodpercet?
A motoros dologgal semmi bajom nem lenne ha nem kezelnék ezt is önérzetesen és szabálytalanul. Tekintve, hogy CSAK ÁLLÓ SOR esetén mehetnének előre ehhez képest simán lassan haladó sornál is felbukkannak. Vagy hatalmas sértettséggel kezelik, ha valaki mellett nem férnek át.
Ettől függetlenül még mindig jobb előre sorolniuk mert utána úgyis megelőznének.
Amúgy ha változtatni kellene akkor én magam is a gyalogos átkelőhelyek szabályozásait fogalmaznám át.
Egyik oldalról a gyalogosnak is valami "stop és mehetsz" elvet kellene követnie, másik oldalról viszont átfogalmaznám én is a "csak az úttesten van elsőbbsége" részt mert ezt nagyon sokan úgy értelmezik, hogy amíg nem lép le el sem kell engedni. Ezt kellene tisztába tenni, hogy már az átkelési szándék is elsőbbségi helyzetet teremtsen.
Mondjuk szerintem itt nem is a KRESZ a lényeg, hanem mondjuk a méricskélések helyett minden nap máshova betennék rendőröket akik elsőbbségadás elmaradása/veszélyeztetés esetén begyűjtenének napi 100 jogosítványt.
Amit talán módosítanék: kerékpárral (a gyalogosok biztonságát figyelembe véve) lehessen a járdán haladni. Egyszerűen azért mert az úton haladva sok esetben életveszélyes, mégis oda kényszerülnek a emberek.
Illetve több sávos útnál sokszor még a kis ívben kanyarodóra is figyelni kell. Ismerek olyan helyet, ahol a kereszteződés után buszmegálló van, 90% hogy áll bent egy busz és olyankor hajlamosak a kis ívben érkezők is a tőlük távolabb eső sávba sorolni. Aztán ha ilyenkor lassítok, megállok, akkor tuti valaki elkezd dudálni mögöttem, hogy menjek már. Nyilván az esetleges balesetnél ő lenne az első aki elhúzna onnan.
Mondjuk szerintem már az nagy előrelépés lenne ha az emberek értenék, értelmeznék és ÖSSZEFÜGGÉSEIBEN is átlátnák a KRESZ-t.
Azt látom, hogy mindenki nagyon jól tudja a jogait, csak valamiért a kötelességeiket felejtik el. Rendszeresen látom, hogy szabadon értelmezik a szabályokat, vagy egyszerűen nem értik nem is akarják érteni mert nem nekik kedvez. Vagy simán csak mazsolázgatva félmondatokból alkotnak új szabályt.
Lásd a zebra helyzete, ahol az amíg nem lép le nincsen elsőbbsége, tehát nem kell megállnom elven közlekednek sokan.
De láttam már olyat, ahol JÁRDASZIGETEN való megfordulásra simán az volt az érv, hogy a KRESZ nem tiltja.
Vagy ott van a "takarodj előlem" szabály amit mindenki tud, csak mellette elfelejti, hogy rá is vonatkoznak szabályok, mint a veszélyeztetés elkerülése, követési távolság betartása, sebességhatárok betartása.
De a bizalmi elvet is megmagyarázta már nekem valaki. Olyan eset volt ahol STOP tábla ellenére körültekintés nélkül kihajtott autós a másik elé. És simán azt mondták sokan, hogy a másik volt a hibás, mert ott volt egy zebra is amit megfelelő sebességgel kell megközelíteni és a bizalmi elv az, hogy én bízhatok benne, hogy ő majd lassít a zebra miatt én meg "átférek előtte".
De itt is volt egy kérdés legutóbb ahol mindenáron igyekezett úgy értelmezni a kérdező a helyzetet, hogy neki nem kell kiengedni a busz öbölből indulni szándékozó buszt mert csak.
#12
"Tekintve, hogy CSAK ÁLLÓ SOR esetén mehetnének előre ehhez képest simán lassan haladó sornál is felbukkannak. Vagy hatalmas sértettséggel kezelik, ha valaki mellett nem férnek át."
Utóbbiban igazad van. Ha csak úgy tud elmenni, hogy a tükrök koccannak, ne menjen el. Mindenki ismerje a saját méreteit és képességeit. Nekem motoros oktatáson azt tanították, hogy ha egy manőverben azt látom, hogy "csak" 99% a siker esélye, akkor NEM kezdek bele. Viszont ezt az álló soros önérzeteskedést sosem fogom megérteni. Én ha pl. a 70-es táblás Rákóczi hídon csak 20-25-tel megy a sor, simán elmegyek köztük. Persze nem 50-nel és nagyon figyelve. Mert mégis mi veszély leselkedhet rám? Alapból úgy kéne az autósoknak helyezkedni, hogy egy mentő/rendőr motoros elférjen, azok nagyobb motorok, mint az enyém. Ami veszély, ha valaki hirtelen kinyitja az ajtaját. Amit nem szabad csinálnia. Vagy ha a dugó közepén 2 másodperc indexelés nélkül hirtelen sávot akar váltani (alapból minek vált dugóban bárki sávot, másrészt ne tegye szándéknyilatkozat nélkül). Tehát csak azt zavarhatja a lassan haladó sor között elhaladó motoros, aki maga sem szabályos, nekem meg ne papoljon olyan, aki maga megsérti a bizalmi elvet a szabálytalankodásával.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!