Belvárosi kerületekben mikor rendezik végre a túlzott parkolóhelyek helyzetét?
A belváros legtöbb részét kb parkoló autók foglalják el. A járdák emiatt irtózatosan keskenyek, simán gyalogosként is probléma haladni, nem beszélve azokról akik babakocsit tolnak vagy netán kerekesszékesek. Főként a Róbert Károly körút (de inkább a Hősök tere) környékén kezdődik a gond, és egészen a Duna partjáig jellemző, főként Erzsébetváros, Terézváros, Lipót és Újlipótváros részeken. Heti rendszerességgel áll meg a közlekedés a némely buszvonalak egy részéb szabálytalan parkolás miatt (lásd "Szegény 74-es trolibusz" facebook csoport, ami csak ezért jött létre), ma is kb 40 percig állt a 78-as troli, illetvre terelve volt.
Egyszerűen ennyire félnek a kerületek az autósok reakciójától és ezért nem csökkentik a parkolóhelyek számát? Van ahol a járda olyan keskeny, hogy szinte művészet rajta közlekedni. Úgy gondolom ez kerületi hatáskör, miért nem lépik meg ezeket a lépéseket? Illetve esetleg milyen módon lehetne jelezni nekik és felhívni a figyelmet a problémára?
Új hozzászóló vagyok, és actually egyetértek a kérdezővel. Én vidéki vagyok, egy Siófokhoz közeli faluban élek. Néhány hete fejeztem be az egyetemet, a következő fél évben fogok Budapestre költözni, valószínűleg pesti belvárosba.
Nekem amint lehetett, meg is csináltam a jogosítványomat. Gimi 11-ben bőven volt annyira laza számomra az időbeosztásom, hogy meg tudtam mellette gond nélkül csinálni a jogsit, illetve akkor Siófokon nem volt drága sem. Talán ez volt az egyetlen oka, hogy akkor letettem a jogsit, mert tudtam magamról, hogy azt a pénzt, amit autózásra költenék, inkább félreteszem későbbre (főleg lakhatásra, mert már ekkor sejtettem hogy Budapesten fogok kikötni). Szerencsére itt a tömegközlekedéssel különösebb gond nincs. Nem mondom, hogy tökéletes, de teljesen élhető alternatíva. Iskolaidőben hétköznap átlag 40 busz van irányonként, valamint napi 6 pár személyvonat mellékvonalon. Utóbbi különösen jó, ha vonattal utazna az ember tovább Siófokról, mert jól van megcsinálva a csatlakozás. A problémát talán a napközbeni idők jelentik, mert van egy közel 80 perces menetrendi lyuk dél körül, valamint reggel még lenne szükség 1-2 járatra.
Mi 7-en lakunk egy telken és összesen 2 autónk van. Faterom munkája révén az egyik egy közel 18 éves pickup, a másik meg egy 6 éves benzines hatchback (teljesen normál méretű autó). Jogosítvánnyal összesen 5-en rendelkezünk, mégis szinte sosem volt olyan szituáció, ami indokolt volna több autót. Én általános iskola felső tagozattól kezdve jártam busszal haza, reggel viszont még gimibe is kocsival vittek, viszont az nem lett volna plusz út. Egyetemre Székesfehérvárra jártam, oda is vonattal mentem (Siófokig ha volt valaki családból aki pont akkor ment Siófokra, akkor vele, ellenben vonattal vagy busszal tettem meg ezt a távot), ami időben nem sokkal maradt el az autótól és még tanulni/dumálni is tudtam. Bevásárláshoz itt nagy segítség az autó, bár ennek szerepe azért valamelyest csökkent az utóbbi években, hisz nagyobb üzletek (lásd Tesco, Auchan, EcoFamily) a nem hűtött és hasonló árukon kívül mindent kihoznak. Ettől függetlenül ha húgommal el is költözünk a közeljövőben, így falura azért 1 autó szerintem mindenképpen szükséges családonként.
Húgom nagy színházrajongó, ezért már 2017-től kezdve rendszeresen járunk fel a fővárosba, valamint már korábban is 2-3 havonta vásárolni is fel szoktunk menni (főleg ruhákat és ilyeneket) a nagyobb kínálat miatt. Kezdetben "háztól-házig" autóval mentünk, de 2019 nyarán átszoktunk arra a megoldásra, hogy Kelenföldön a P+R parkolóban letesszük az autót, onnan pedig a BKK csoportos napijeggyel (ez 2-5 fő között használható) szeljük be a várost. Nem is feltétlen a drága parkolás miatt váltottunk, hanem praktikusságból. Mindig több helyre mentünk a városban, autóval rengeteg időt vett igénybe mire akár egyik plázából átmentünk egy másikba (parkolóhelykeresés, fizetés, dugóban araszolás, ismét parkolás etc.), vagy ha innen a színházhoz mentünk volna. Az Operettszínház környékén parkolóházból 1 van, ami már akkor nagyon drága volt (ilyen 400 Ft/30 perc rémlik 2019 elejéről), utcai parkolás meg mint a gambling. Kelenföldről ide átlag 25-35 perc alatt el lehet jutni (még este is amikor ritkán jár a metró sem volt soha több 40 percnél az utunk), ez kb odafelé autóval mindig több volt, ha a parkolóhelykeresést is beleveszem. Hazafelé meg nem volt gond a több idő, mert így a kajálást a BK-ban mindig az Oktogonra helyeztük át, és akkor indultunk el amikor tudtuk hogy pont klappolni fog a sztori a metróval.
Azért kezdek új bekezdést, mert megemlíteném a #21-es kommentet egy kicsit. Egyetértek egyébként az általa leírt gondolatokkal, és mint elő példa folytatnám válaszomat. Fater autójával szoktunk feljárni immáron Kelenföldig, ami háát, autópályán 110 körül azért egy 10 l/100km-t bekajál. Ha kiszámoljuk, ez a Siófok-Kelenföld távra vetítve pont 20l üzemanyag. Ahogyan szálltak el az üzemanyag árak 2020 végén, illetve ment a szívás ezzel a hatósági áras cirkusszal, fontolóra vettük azt, hogy Siófokról vonattal kellene felmennünk Budapestre. 2021 elején volt az első ilyen alkalom, azóta mindössze 4-szer mentünk autóval a fővárosba (szezonon kívül, amikor valamiért késő estig kellett maradni, ugyanis akkor nem értük volna el az utolsó vonatot haza), míg vonattal évi legalább 20, de inkább 30 alkalommal. Ez a döntés nekünk 75%-ban anyagi okokból következett be, a maradék meg a kényelem. Apum a munkája miatt sokat vezet, neki nagyon jól jött, hogy a vonaton tud pihenni (anyum nem nagyon szeret autópályázni, valamint a sötétben vezetést sem nagyon kedveli hosszútávon, márpedig télen elég korán sötétedik). IC kocsiban utazunk, kényelmesebb az autónknál (még a 6 éves benyáshoz képest is), van konnektor, nagy lábtér, klíma, valamint egész csendes is. Most már a jegyvásárlásnál a konkrét helyet is ki lehet választani, mint egy mozinál vagy színháznál egy grafikus felületen. Legdurvább késésünk is 35 perc körüli volt így együtt utazva (egyszer volt, hogy technikailag 2 órával később indult a vonat, de akkor olyan szélvihar volt ebben a régióban, hogy az M7 és a 7-es főút is beállt teljesen a sok kidőlt fa miatt, szóval autóval se jártunk volna jobban).
Szóval igen, részben az emelkedett árak miatt döntöttünk a tömegközlekedés mellett, még az országbérletes időszak előtt. Amúgy nekünk többnyire nagy kedvezményt nem jelent, hisz az IC helyjegy megdrágult, viszont többet sem fizetünk a giga infláció ellenére sem. Megtehetnénk, hogy autóval járjunk fel, de egyszerűen nem praktikus. Óránként megy IC, szóval könnyen összeegyeztethető az igényünkkel.
Visszakanyarodva kicsit Budapestre, mivel a közeljövőben ugye oda költözöm. Eszem ágában sincsen autót vásárolni, feleslegesnek és a többi emberre nézve károsnak tartom. Semmi nem indokolná azt, hogy egyedül autókázgassam a városban, akár csak egy Swift-ben is. Lakhatás elég drága amúgy is, nem szeretném ilyenre szórni a pénzt. A budapesti tömegközlekedést ráadásul kifejezetten jónak tartom. Megfelelő a hálózat lefedettsége, jók a járművek, sok a villamosvonal, jó az éjszakai közlekedés is. Volt szerencsém más európai fővárosokhoz is, nincs mit szégyellni a BKK-n (nem gondoltam volna, hogy Rómában rosszabb, sőt konkrétan egy kalap sz*r a tömegközlekedés, de sajnos volt szerencsém megtapasztalni). Autót max talán akkor fogok venni, ha lesz gyereke, de csakis addig tartom meg a kocsit, amíg nem járja ki a legkisebb az alsó tagozatot (hisz én is attól kezdve jártam tömegközlekedve), de ezt is csak akkor, ha van rá tényleges okom (messze kell menni a gyerkőccel gyakran, stb). Alkalmi használatra ott a GreenGO (akár gyerekkel is), ezt szüleimmel többször használtuk, amikor valamiért Budaörsre ki kellett ugrani (de ott van a Mol Limo és a ShareNow, aminek nem tudom az új nevét :D). Személy szerint én még elakadt buszon vagy vilin nem ültem, viszont tuti elkapna a frász ha valami szerencsétlen miatt nem tudna menni a buszom, szóval megértem a kérdezőt (bár az nekem nem derült ki, hogy ő ült-e ilyen vagy csak terelt járművön).
A kérdező által #39-esben linkelt videót én már annak megjelenésének évében láttam, tényleg javaslom mindenkinek a megtekintését. A srác próbál a lehető leginkább a tényekre fókuszálni a személyes hovatartozását mellőzve, nem mellesleg forrásokat említve. Van egyébként több, a témához köthető videója, azt is javaslom mindenkinek megtekintésre.
Én is kellő bizonyossággal állítom, hogy az autózás már kicsit átcsapott abba az irányba, hogy lassan mindenkinek kell, egyfajta népbetegség lett. Az a baj, hogy elég sok ember már kényszeresen is bemagyarázza magának, hogy hatalmas szüksége van az autójára. Nekem sem tetszik maguk az utcák látképe, hogy autó autó hátán, a közterek ezzel elvesztve emberközpontúságokat (van ilyen szó? :D). Járdák tényleg sok helyen szűkek, valamint ramaty állapotban is vannak. Gyalogosként sokszor érzi az ember, hogy alárendelt a többi közlekedővel szemben, hiába a sok elsőbbségi "kedvezmény". Autók terén a SUV pedig az a kategória, amit egyszerűen képtelen vagyok felfogni és megérteni. Nagyon kevés embernek lehet racionális megoldás, mégis az egyik legtöbbet eladott fajta manapság. Az meg egyszerűen nem opció, hogy tovább növeljük az autóknak szánt teret (akár a kérdező által említett parkolóhelyek számát vagy az utak szélességét tekintve), mert az csak növelné az autósok számát, csak ideig-óráig oldaná meg a problémát. Ezt akár Amerika (valamit itt EU-ban is sok helyen) nagyon jól bemutatta, hogy a sávok bővítése nem fogja soha megoldani a problémát. Márpedig ha több parkoló lenne, azzal fokozódna azok iránt a kereslet. Amúgy a parkolások (beleértve a szabálytalanokat is) Siófokon is okoznak problémát. Van egy egész forgalmas egyirányú utca 2 iskola közelében, ahol a tábla nem tiltja az úton való parkolást, mindössze annyit jelöl meg, hogy a járművek jobb kerekeivel a járdán kell állni. Na most ezt nagyon kevesen teszik meg, valamit a széles SUV-ok miatt gyakorlatilag sokszor egy dobozos autó (futár mondjuk) olyan nehezen fér el, hogy nagyon megakasztja ezzel a forgalmat. És ez csak egy példa innen "vidékről".
MEGOLDÁSOM: én szerintem úgy kellene elkezdeni a dolgot, hogy a kérdező által "kritikus helyek"-nek nevezett szakaszokon szépen, fokozatosan kellen a parkolóhelyeket vagy átgondolni (parkolók irányának és módjának variálásával), vagy megszüntetni. Fontos, hogy ne egyszerre történjen meg az adott környéken mindenhol, mert az nem fog jól elsülni. Persze ehhez kellene az is, hogy építünk mélygarázsokat, de belvárosban ez nehéz ügy. Úgy kellene, hogy amennyi helyet megszüntetünk, annyi új mélygarázsi kapacitásra lenne szükség (semmiképpen sem sokkal többre, mert az végső soron az autósok számát növelné). Emellett a város határában lévő főbb autópálya csomópontokhoz közel, vagy egy olyan helyre, ami még tömegközlekedéssel könnyen elérhető, nagy kapacitású parkolóházakat kellene építeni. Ez megoldás lehetne azoknak az embereknek, akik bár a hétköznapokban BKK-znak, de hétvégéken vagy amúgy relatív gyakran tesznek meg hosszú utakat, amik indokolják az autójukat. Így ők tárolhatnák kvázi "off-site" a járgányukat, mivel nem minden nap használatosak. Továbbá én is egyetértek a kérdező által javasolt lakossági autó parkolási engedélyének növelésével, bár szerintem ha csak 25k lenne, az is hozna pozitív változást. Amire még szükség lenne, az agglós közösségi közlekedés teljeskörű bővítése. Az autósok többségét ugyanis ők adják, nem a belvárosiak. Itt főként az elővárosi vasútra és HÉV fejlesztésekre kellene a hangsúlyt fektetni, de a buszos fejlesztések is fontosak.
Nagyon kivesézett volt itt a belvárosi szabálytalan parkolós téma, ehhez is megosztanám a gondolatomat. Egyrészt a #41-esnek igaza van, ez olyan egyszerű eset, mint itt többen írják. Nem lehet csak úgy oda spawnolni egy lopóst, ennél ez összetettebb. Eléggé utópisztikus 5 perc alatt egy ilyet megoldani. Már most is, mindenféle parkolóhely-jellegű megszüntetés vagy átszervezés nélkül is sokszorosára emelném a büntetést. A sofőrrel/tulajjal/üzembentartóval kifizettetném büntetésen és elszállításon kívül a BKK-nak (vagy társcégeinek) a plusz költségét (pótlás során felmerült összes ktg) és sérelmét (a kimaradt járatok miatt), illetve valamilyen úton-módon az előéleti pontos rendszert is kiegészíteném erre. A pontos elképzelést nem tudom utóbbira, de vannak nagy tudású jogászok és közlekedési szakemberek, ez legyen az ő feladatuk, nem tisztem jogszabályt alkotni.
Nyilván kell bővíteni és fejleszetni Budapesten belül is a tömegközlekedést annak ellenére is, hogy magas színvonalú. Több trolivonalra (BKK mobilitási tervében legalább tucatnyi buszviszonylatot jelöltek meg, amit érdemes lenne trolibuszosítani, sőt EPK is volt új trolikra, hamarosan lesz szerintem közbeszerzés) és villamosra lenne szükség (Deák-Lehel a legfontosabb, de 3-mas, 42-es meghosszabbítás is fontos, és ez csak néhány példa), illetve metrófejlesztés is szükséges lenne (4-es Bosnyák tér felé, déli oldalon Gazdagrét felé, 3-mas pedig Káposztásmegyerre). Ezen felül vidéki városokban is bővíteni kellene a közösségi közlekedést, mert ott tényleg nagyon gyengén szerepelünk néhány kivétellel. Továbbá vidéki nagy- és kisvárosokban is nagy szükség lenne a carsharing szolgáltatók megjelenésére, ugyanis ezzel a "második autó" vagy a megfelelő tömegközlekedés mellett maga az autó is kiváltható lenne sok embernél. Vidéken (nagyon kis városok és falvak esetén) szerintem nem lehet annyira fejleszteni a tömegközlekedést, hogy sok embernek opció legyen az autómentes élet, de valljuk be, ez ott nem is gond. Ettől függetlenül a tömegközlekedést ott is erősen fejleszteni kellene (főként a vasutat ott, ahol van, busz meg ráhordó szerepet tölthetne be), csak az nem ez a kormány.
Köszönöm szépen mindenkinek, aki végig elolvasta a maratoni írásomat. Remélem érthetően fogalmaztam, nagyon igyekeztem, de ha valami nem tiszta kérdezzetek. Szerintem lett egy negyed szakdolgozat karakterszám tekintetében :D
#42-es Mr. Hosszúregényíró vagyok, kis kiegészítést szeretnék még leírni.
Az autósok és ezzel együtt az autók számának csökkentésére van még egy megoldás, aminek ez csak a hozadéka, de nem kiindulási célja.
Elképesztő mennyiségű közlekedésre teljesen alkalmatlan sofőr van az utakon. Ennek sok oka van, lehet képességbéli vagy pszichológiai oka is. Vannak akik képesek blőd dolgokon olyannyira felhúzni magukat, hogy utána olyant tesznek, amire nincs magyarázat. Ezekkel az a baj, hogy sokszor rendkívüli módon balesetveszélyes szituációkat tudnak pillanatok alatt okozni, amire felkészülni nem is lehet. A másik réteg meg egyszerűen vagy a szabályokkal nincsen tisztában, vagy a fizikával áll hadilábon. Jobbkezes utcák valamint a kanyarodási szabályok a kedvenceim, ezek sokszor okoznak majdnem balesetet. Gyakori jelenség a parkolókban a körültekintés teljes hiánya, bár ez is általánosan jelen van sokaknál. Itt megemlíteném a tükrök teljes ignorálását, holttérről nem is beszélve. A fizika alatt pedig főként a relatív gyorshajtást értem, vagy az autó méreteiből fakadó egyéb dolgokat (akár parkolásnál, vagy szűk helyen történő kanyarodásnál nincsenek tisztában az autójuk méretével). Nemrég volt itt egy kérdés gyakorin, amiben azt feszegették, mennyi alkalmatlan sofőr van az utakon. Nagyjából nekem is az a véleményem, hogy a jogosítvánnyal rendelkező emberek közel 25%-a alkalmatlan a vezetésre.
Személy szerint én kötelezővé tenném a pszichológiai vizsgálatot, valamint komolyan venném az orvosi vizsgálatot is. Utóbbit én is megtapasztaltam, hogy gyakorlatilag az orvos nem is foglalkozott velem, csak kérdezett ezt-azt, majd kiállította az alkalmasságit aztán égáldjon. Természetesen a pszichológiai érvényessége egyezne az orvosival, szóval nem csak a legelején lenne kontrollálva. KRESZ-ből sem ártana, ha időnként újból vizsgázni kellene, mert azért változnak a szabályok, illetve jellenek meg új dolgok is, amik kapcsán nagy köd van sokak fejében (kerékpáros átvezetést például még mindig a nagy többség zebrának veszi, és elvárja hogy szálljak le, ha rollerrel vagy cangával megyek, holott ott nem kell).
Ezeken felül a büntetési rendszert is át kellene nagyon komolyan reformálni. A fixen telepített traffipaxok tűréshatára nevetségesen nagy, lejjebb kellene vinni. Ezen felül a büntetéseknek elrettentő erejének kellene legyen, valamint a lebukási esélyek arányán is kellene növelni, nagyobb rendőri jelenlét kellene. Szüleim a két kezükön meg tudják számolni, hányszor lettek megállítva életük során, de tudok olyanról, aki 125.000+ km-t vezetett, de egyszer sem állították meg ellenőrzésre. Kiemelt hangsúlyt fektetnék továbbá a vasúti átjárókra illetve gyalogátkelőhelyekre.
Ha ezeket figyelembe vesszük és egy ilyen, egyébként erősen indokolt rendszer be lenne vezetve, akkor a sofőrök 20-25%-a eltűnne az utakról, ami szvsz az autók 10-15%-át jelentené. Nyilván ennek csak kis része lenne Budapest, de ott is okozna csökkenést, nemcsak az autók számában, de a balesetek száma is csökkenne, mert a problémás arcok tűnnének el az egyenletből.
#42 és #43:
Köszi a részletes kifejtés. Ez az orvosi és pszichológiai alkalmasság nekem eszembe se jutott, bár ez tényleg egy hasznos dolog lenne a belvárosi problémákon túl is. Szerintem mondjuk azért nem 25% az alkalmatlan sofőrök aránya, de amúgy egyetértek. A város széli parkolók ötlete sem feltétlenül hülyeség.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!