Belvárosi kerületekben mikor rendezik végre a túlzott parkolóhelyek helyzetét?
A belváros legtöbb részét kb parkoló autók foglalják el. A járdák emiatt irtózatosan keskenyek, simán gyalogosként is probléma haladni, nem beszélve azokról akik babakocsit tolnak vagy netán kerekesszékesek. Főként a Róbert Károly körút (de inkább a Hősök tere) környékén kezdődik a gond, és egészen a Duna partjáig jellemző, főként Erzsébetváros, Terézváros, Lipót és Újlipótváros részeken. Heti rendszerességgel áll meg a közlekedés a némely buszvonalak egy részéb szabálytalan parkolás miatt (lásd "Szegény 74-es trolibusz" facebook csoport, ami csak ezért jött létre), ma is kb 40 percig állt a 78-as troli, illetvre terelve volt.
Egyszerűen ennyire félnek a kerületek az autósok reakciójától és ezért nem csökkentik a parkolóhelyek számát? Van ahol a járda olyan keskeny, hogy szinte művészet rajta közlekedni. Úgy gondolom ez kerületi hatáskör, miért nem lépik meg ezeket a lépéseket? Illetve esetleg milyen módon lehetne jelezni nekik és felhívni a figyelmet a problémára?
Nagyon nehéz jó megoldást találni. Más országok fővárosaiban hogyan oldják meg, nem tudom.
Egyrészt a belső területek (a legeslegbelső is) zömében lakóházak. A lakóknak nem lehet megtiltani, hogy autót tartsanak. Az utcák, terek nem a mai igényekhez méretezettek. A Rákóczi út forgalma száz évvel ez előtt csúcsforgalomban erősebb volt, mint manapság éjjel kettőkor. A járdákat csak az úttest rovására lehetne szélesíteni. Az sem megoldható, mert a nagy méretű járműveknek is kell kell férnie. Egy nagyobb mentő, tűzoltó nem centizgethet a két padka közötti szűk úttesten. De kukásautónak, másnak is el kell férnie. Az egyenirányítás sem egyszerű.
Az ott lévő üzleteket is el kell látni áruval.
Az ott dolgozók autóit lehetni kiszorítani teljes tiltással. Csak hát hogyan? A fizető parkoló nem megoldás igazán az alkalmi utazónál. egy alkalmazott talán leteszi valahol külső részen az autót, mert az egész napos díjat nem tudja kigazdálkodni. De az alkalmanként ezer forint/óra díjat is megfizetnének emberek, vagy még többet.
Parkolóházakhoz bontani kell.
Járdára általában tilos felállni. De azt is meg lehet érteni, aki negyedik kört futja, lassan kezdődik a színházi előadás, leáll szabálytalanul.
Egyetértek veled, hogy így nem jó. Csak mi lenne a járható út?
Más országokban időben elkezdtek parkolóházakat építeni. Budapesten is van bőven gazdátlan telek, ahol csak a gazt hagyják nőni, ahol ki lehetne alakítani normális P+R parkolókat, aztán átnyargalni az egyébként világszínvonalúan kitalált tömegközlekedésre. Csak ugye egy ilyen beruházáshoz a kerület, a főváros és a kormány is kéne, szóval esélytelen.
Egyébként nem mondanám, hogy sok parkolóhely van, meg azért belsőbb kerületekben szerintem nagyon ritka, hogy ne lenne legalább másfél méter járda - ami egy babakocsinak elég, azért parkolhat a motor is csak úgy a járdán, hogy legyen másfél méter. Más kérdés, hogy a félig járdára felvezett parkolóhelyeken olyan balf*sz autósok állnak meg, akik elállják az utat, erre az lenne a megoldás, hogy a parkolóőrök nem csak a parkolójegy meglétét ellenőrzik, hanem sz*rrá bírságolnak mindenkit, aki a gyalogosokat ellehetetlenítve parkol. Abból tanulnának.
Igazából annyira élhetetlen már a belváros, hogy akinek volt esze már rég elhúzott onnan.
A többség kényszerből megy oda max dolgozni, vagy este szórakozni.
Gyerekkel meg kerekesszékkel aztán végképp nincs ott sok keresnivalója az embernek, de amúgy autóval sem.
Köszönöm a szépen kifejtett véleményt az #1-es #2-es válaszolónak, de a többieknek is a jó gondolatot.
Főleg a #6-os válaszolónak szól (bocsi, ha félreértettem amit írtál, de én a következőket veszem le ebből): az autó nem lételem mindenkinek és nem is jár alanyi jogon senkinek. Nem a belvárosi emberekkel van a baj, hanem az autóikkal. Csak a saját ismeretségi körből (a nem is annyira tágból) tudnék legalább egy tucat autót, amit csak a belvárosban használnak "kényelem" címszóval.
Konkrét példa: egyik ismerős a Kéthly Anna tér mellől jár dolgozni a Széll Kálmán tér mellé a feleségével együtt, és ennyi. Konkrétan csak erre használják az autót. Ez 5 megálló metróval. Azzal indokolja az autóhasználatot, hogy "Hát ez komfortosabb, mint a metró". Egy még általános iskolás volt osztálytársam pedig a Rózsák tere mellőli utcából a WestEnd-be jár melózni autóval. Ez a 73-as troli viszonylata. Nemrég amikor összefutottam vele, direkt rákérdeztem mire használja még az autót, erre azt mondta, hogy heti egyszer elmegy moziba valamelyik másik plázába (olyanokba, amik mind metróvonalak mentén fekszenek) meg lemegy szüleihez Székesfehérvárra kb. 2-3 hetente, akik az ottani állomástól 8 perc kényelmes sétára laknak (fél óránként megy IC, óránként zónázó, két óránként pedig sebes, és ez a téli menetrend).
Ez most csak két eset volt az ismeretségi körből, és még ki tudja mennyi hasonló eset van.
Szerintem az ideális megoldás így nézne ki:
- Első körben a lakosok parkolási díját kellene megemelni. Vicc az, hogy párezer forintért az első autóra éves engedélyt adnak ki, miközben a lakáspiacon meg millió feletti az átlagár négyzetméterenként. Nem kellene egy nagy összeg, én olyan éves 50.000 Ft-ra gondoltam. Ez már önmagában elég lenne arra, hogy azok, akik nagyon ritkán használnak autót és azok sem muszályból (megvan nekik, nem akarják eladni, jó az valamire meg hasonló szöveg) azok eladják és nem foglalják a helyet. Vagy tágabb ismeretségben több olyanról is tudok, aki a hétvégi/hobbiautójára váltotta ki a parkolót, mivel a hétköznapokban BKK-val jár, viszont hétvégente elmegy erre-arra az autóval. Ez a díj önmagában ezek kiváltására elég lehetne. Lehetne tenni viszont kivételt, ha mondjuk valakinek egészségügyi állapota indokolja vagy hasonló, ott maradhatna a párezer forintos díj.
- Ezt követően várhatóan már egy kicsit megcsappanhat a parkoló autók száma, ezért a kritikus szakaszon (ahol a legszűkebb a buszoknak például) lehetne az egyik oldalon a parkolókat megszüntetni. Ez is jó eszköz lenne arra, hogy akik továbbra is csak a saját hamis kényelemérzet miatt autóznak (és a megnövelt díj nem tartotta őket ettől vissza), a nehezebb parkolóhely találás miatt elgondolkoznának az autó kiváltásán.
- Az előbbivel párhuzamosan lehetne a helyi lakosoknak a közeli régiókban parkolóházakba kedvezményes éves bérletet váltani. Erre jó példa a Múzeum Mélygarázs a Ligetben. Itt most is a VI. VII. és XIV. kerületi lakosoknak évi 2000 Ft-ért van lakossági parkolási engedélyük (ettől függetlenül ezt is megemelném, de nem annyira, mint a közterületi parkolást, éreztetve, hogy ez legyen a prioritás, szóval ez lehetne olyan éves 25.000 Ft). A probléma az, hogy ez csak minden nap 17:00-9:00 óra között lehetséges, így hétvégére nem opció. Ezt ki kellene terjeszteni hétvégére úgy, hogy ott ingyenes legyen egész nap, valamint a maximum 200 egyidejű ilyen autó számát is legalább 300-ra kellene növelni. Hasonló projekteket kellene végezni már meglévő mélygarázsokkal, akár plázákkal (80-as troliról leszállva mindig az Arena Mall bevásárlóközpont parkolójából megyek fel az üzletekhez, sosincs full house a parkolóban, csak karácsony előtti napokban). Így mélygarázsok építése nélkül is valamennyire már most is lehetne javítani a helyzeten.
- Ez már úgy fest megvalósult, de azzal, hogy bevezetik az országbérletet meg megyebérletet a BKK-ra, remélhetőleg az agglomerációból is csökkenő mennyiségű gépjármű fog betérni, tovább csökkentve a szükséges parkolóhelyek számát. Hisz sokan már ha eleve autóval indultak el (mert régen drága volt mondjuk a tömegközlekedés, több bérlet magas áron), akkor már a céljukig autóval mentek és nem használtak P+R-t. Így viszont remélhetőleg ez változik majd.
Kicsit visszatérve az #1-esre. „Az ott lévő üzleteket is el kell látni áruval.” -> Na ezzel egyetértek, és ezt jelenleg is hibának tartom, hogy sok helyen nincsen rendesen kijelölt rakodóhely. Ezt már most a parkolóhelyek relatív csökkentése nélkül is meg kellene oldani. Inkább legyen csak 2-3 parkolóhely felszabadítva az áruszállítóknak, mert nekik kicsit fontosabb, mint Józsinak 15 méterrel közelebb megállnia a lakásához.
#7-es: a belváros kb pont az autózás ilyen szintű elterjedése miatt vált élhetetlenné. Mindenhonnan kiszorultak az emberek, parkoló autók foglalják el a közterek legnagyobb részét. Járdák keskenyek, a gyalogos kvázi alárendelt az autósokkal szemben. Sokkal fontosabb lenne a szélesebb járda, esetleg éttermek/kávézók kinti asztalai, jobb közösségi tér. Az meg, hogy az ember kiköltözik az agglomerációba és onnan jár be, csak tovább rontja a helyzetet. Túl sokan költöztek ki rövid idő alatt, nem nézve a tömegközlekedés ottani helyzetét. Így komplett lakóövezetek jöttek létre úgy, hogy tömegközlekedési kapacitása messze alulmarad az ideálisnál. Ez csak tovább fokozza a problémát és nagyobb autóforgalmat generál a belvárosban. Szóval ami miatt innen menekülnek az emberek, ők is elkezdik pontosan ugyanazt csinálni, ezzel ez egy ördögi kör, amit még most kell megfékezni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!