Villanymozdonyok általában miért a hátsó áramszedőt használják?
Ahogy 1-es írja. Erre szabály is van, nem úgy van hogy a mozdonyvezető kitalálja hogy melyiket használja. A régi gépeken a mozdonyvezető választja ki hogy melyiket használja, az újabbakon már automatikusan történik.
Két gép együttműködése esetén például az elsőn az első, a hátsón a hátsó működik.
"És ha az elsőt használják, akkor miért azt?"
Mondjuk elfelejtette átállítani :D
De olyan is lehet, hogy bár külsérelmi nyomot te alulról nem látsz a másik ÁSZ-on, az mégsem működik, ezért használja az elsőt.
Ahogy #1 írja, a további károsodás elkerülése érdekében.
A többáramnemű mozdonyoknál viszont a külön feszültséget külön áramszedőkön tudja felvenni (Pl. Taurus), ilyenkor is előfordulhat, hogy elöl van fent az áramszedő.
Most pont szembe jött velem egy videó, amin nem a hátsó van fent.
https://www.youtube.com/watch?v=-d29z51Pko4
Itt konkrétan két mozdony van összekapcsolva és a hátsó mozdony első áramszedője van fent. Ennek mi az oka? Miért nem eleve a vontató mozdony áramszedője van fent?
"Basszus, ha szabály van rá, akkor nem felejtheti el átállítani. :D"
Ezeken jót szoktam mosolyogni. Ha van valamire szabály, akkor az biztosan úgy van... Hát nem. Miért ne felejthetnénk el? Félúton belenézünk a tükörbe, hol az áramszedő? Ó a francba, elfelejtettem átszelektálni... Következő megállásnál átszelektálom, onnantól az első van fent. Az, hogy valamire szabály van, nem jelenti azt, hogy 100%-ig hibátlanul tudunk dolgozni, hisz nem gépek vagyunk, hanem emberek. Néha elfelejtjük, van ez így.
"És amúgy melyik új mozdonyokra gondolsz? Én egy csomó típust ismerek, de nem tudok olyanról, amelyik automatikusan választja ki a használandó áramszedőt."
Akkor nem sok mozdonyt ismerhetsz. Automatikusan szelektál pl. a 2000-es sorozatú V43 is, amely a vezetőasztal reteszkulcs befordítása utáni legelső áramszedő fel parancskor meglévő irányváltó állásnak megfelelően választja ki az áramszedőt (ha előre irányban van, akkor a hátsót, ha hátra irányban van, akkor az elsőt). Mindaddig ezt az áramszedőt fogja használni, amíg a vezetőasztal reteszkulcsot ki nem fordítjuk. Ehhez a levegős szelektálónak mindkét áramszedő fent állásban kell lennie, a főmegszakító próbakapcsolónak pedig 1-es állásban (kb. ez az automatikus áramszedő-választás állása).
De az összes modern új mozdony is, pl. Taurus, TRAXX, Vectron stb. is tudja. Van egy négyállású kapcsolójuk, 1 / 2 / 1+2 / Auto. "Auto" állásban a mozdony mindig a menetirány szerinti hátsó áramszedőt, szinkronüzemnél pedig az első+hátsót, hármas szinkron esetében pedig első+első+hátsót választ a különböző gépeken, ha mindegyiken Auto-ban van hagyva a kapcsoló. Akkor ott van a FLIRT, az is automatikusan választja, de az szinkronnál is mindig a hátsókat teszi fel.
Előfordulhat olyan probléma is, hogy az út során egyszer csak nem megy vissza az áramszedő, ha valamiért levettük. Akár az EP-szelep hibája, elfagyása miatt, de bármilyen más ok miatt is. Ilyenkor is az elsővel megyünk tovább. Aztán lehet félúton megjavul, akkor megint a hátsóval.
"Itt konkrétan két mozdony van összekapcsolva és a hátsó mozdony első áramszedője van fent. Ennek mi az oka? Miért nem eleve a vontató mozdony áramszedője van fent?"
99% az esély arra, hogy ami menetirány szerinti első mozdony, akár valamilyen meghibásodás miatt is, hidegen lesz továbbítva. Tolatási mozgással a másik mozdonnyal átálltak egy másik vágányra. Bár nem látszik, de a mozdonyvezető valószínűleg a hátsó mozdonyból tolta be az első gépet, amelyen egy tolatásvezető is tartózkodott jó eséllyel. Ilyen normál üzemi körülmények között nem fordul elő, hogy két gép közül csak a hátsó áramszedője van fent.
Ha két mozdonyt látsz, három eset lehetséges:
1. szinkronban mennek, szinte minden modern gép együtt tud működni egymással, ilyenkor mind a két gép üzemben van, tehát mind a két gépnek fent kell lennie az áramszedőjének, de a mozdonyvezető csak az első mozdonyban van, a hátsó gép ugyanazt hajtja végre, mint az első.
2. előfogat+vonó összeállításban mennek, azaz mind a két gép üzemben van, mind a kettőn van mozdonyvezető, és mind a ketten vontatnak szükség szerint.
3. vonómozdony+hideg mozdony, általában gépmenetspórolás miatt egy plusz mozdony van a vonatban, hidegen fut, kiüzemelve, áramszedője mondanom sem kell, hogy lent van. Lényegében mint egy kocsi, úgy vesz részt a forgalomban, fékez is stb. Pl. meghibásodik egy békéscsabai gép a dunántúli térségben, nem fogják megjavítani általában, ha olyan mértékű a meghibásodás, hanem hazaküldik a honos vontatási főnökséghez javításra. Besorozzák valamelyik vonatba hidegen, aztán Pesten mondjuk a Keletiben szintén besorozzák valamelyik békéscsabai vonatba hidegen, és a gép hazajut, ahol megjavítják.
Szinkronnál ha tudja az automatikus szelektálást, megengedi az Utasítás, hogy az első gépen az első, hátsó gépen a hátsó áramszedő legyen használva, így kellően nagy a távolság a két áramszedő között, amely kedvező a felsővezetékre nézve.
Tolatási mozgásoknál pedig bármelyik áramszedőt használhatjuk.
"Következő megállásnál átszelektálom, onnantól az első van fent."
Akarom mondani, onnantól helyesen már a hátsó. De azért általában nem jellemző, hogy szétszórt lenne egy mozdonyvezető, így az esetek nagyon nagy részében okkal megy a vonat első áramszedővel (vezérlési hiba, a paletta sérülése stb.).
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!