Amikor a vonatot össze, vagy szétakasztják, akkor a villanymozdony miért veszi le az áramszedőt?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Életvédelmi okból.
HGa testzárlatos lenne a mozdony (azaz a felsővezeték-áramszedő-mozdony oldala-forgóváz-sín úton záródna az áramkör) és a dolgozó odalépne megfogni a csavarkapcsot, akkor megrázhatná az áram.
Ha megfigyeled, akkor villanymozdony esetében mindig a kocsit akasztják a mozdonyra. Soha nem fordítva. Ez is életvédelmi okból van: ha valami oknál fogva feszültség alá kerül a mozdony teste, akkor megfogná a csavarkapcsot áramütés érné. Így viszont fordítva csak egy pillanatra érinti össze, akkor viszont a csavarkapocs már jobb vezető lesz mint a dolgozó és a csavarkapocs- vasúti kocsi úton leföldelné.
Egészpontosan tilos is a kocsik közé lépni, amíg a mozdony le nem vette az áramszedőjét. Szabályosan a gelónak (tolatásvezető) még a fűtési reteszkulcsot vagy a vezetőállás reteszkulcsot is el kellene kérnie a mozdonyvezetőtől, nehogy tévedésből vissza tudja kapcsolni a feszültséget. (Mondjuk ezt néha még el-el kérik.)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Megrázni akkor is megráz, vagy megcsíp, de nem öl meg. Azért mert a tested ellenállása többszáz kiloohm, míg a mozdony kasztnijának néhány ohm.
A világon az anyagok pedig a legkisebb energiaszintre törekednek, így az elektromos áram is a "könnyebb utat" választja, arra megy ahol kisebb az elenállás.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Senki se szereti babrálni a fűtés 1000V-os vezetékét feszültség alatt! A legegyszerűbb (mellesleg előírás, legalábbi srégen az volt), hogy csak leengedett áramszedőnél nyúlunk a fűtéshez!
A másik: persze hogy a kocsikat akasztják a mozdonyra (még dízelnél is), inkább a kocsi csavarkapcsa kopjon, mint a mozdonyé!
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
"Senki se szereti babrálni a fűtés 1000V-os vezetékét feszültség alatt! A legegyszerűbb (mellesleg előírás, legalábbi srégen az volt), hogy csak leengedett áramszedőnél nyúlunk a fűtéshez!"
1500V a fűtési feszültség.
"A másik: persze hogy a kocsikat akasztják a mozdonyra (még dízelnél is), inkább a kocsi csavarkapcsa kopjon, mint a mozdonyé!"
Különösebben nem kopik főleg mert szorosra van húzva akasztás után. Dízelnél sűrűn látni, hogy a gép van a kocsira akasztva.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
"És ha a sinen keresztül záródik az áramkör megfogom a mozdony oldalát miért nem ráz meg?"
Mert a sín a föld potenciálján van. Mivel a földön állsz, ezért te is. Namost ha a mozdony is a föld potenciájára kerül akkor nem lesz köztetek potenciálkülönbség (feszültség) ergo nem ráz meg. A madarat sem rázza meg a felsővezeték, ha rászáll, te viszont ha a földről emgpiszkálnád rögtön agyonütne.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
#5:
Igazad van.
Olyan régen dolgoztam a vasútnál, amikor még volt 1000V-os fűtés is.
Na de 1500 V-tal meg pláne nem szeret senki babrálni!
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!