Mi az, amit a vezetésoktatás során nem tanított meg nektek az oktató, de szükségetek lett volna rá?
Nagyon jó oktatóm volt.... egy dolog mégis kimaradt ami ráadásul pont forgalmi vizsgán jött elő, de szerencsére nagyon rendes volt a vizsgabiztos és nem kötött bele, sőt segített.
Csak annyi volt, hogy egy mellékutcában bal oldalt vagyis a szembesávban fel volt túrva az út és ki volt rakta kis forgalomirányító lámpa.
De a munkások azt túl közel rakták mivel ha ott megálltál előtte egy szemből jövő teherautó nem fért volna el tőlem.
Utólag belegondolva ennyi rutin után egyértelmű, hogy nem úgy állunk meg.
Akkoriban 17 évesen ezt nem tudtam így meg is álltam a kis lámpa előtt.
Majd a vizsgabiztos szólt, hogy guruljunk gyorsan vissza amíg nem jön mögénk semmi, majd elmagyarázta, hogy miért kell távolabb megállni, illetve megkérdezte, hogy nem kerültem-e még ilyen szituációba.
Nagyon rendes vizsgabiztos volt.. kedves, közvetlen, nem hozza a frászt egy vizsgázóra az első 2 mondata után :D
Lejtős útszakaszon vezetés, pl. kézifékes indulás.
Országúti vezetés, pl. előzés, távolsági fény használata stb. (Az "országúti vezetés" nekem annyi volt, hogy az M0-n mentünk kb. 5 km-t.)
A kézifékes indulást.
Sík területen tanultam, utána meg hegyvidékre kerültem...
Ultra gáz de úgy mentem el hogy semmit sem tudtam a vezetésről ami a need for speed most wantedből nem derűl ki, tekintve hogy sose érdekelt se a vezetés sem az autók. Az elméleti oktatás hosszú volt de késöbb kiderűlt hogy valójában elég szellős volt. Mégis az ottani jegyzeteimmel átmentem a kresz vizsgán.
A 30 óra vezetés igazából az autó irányításának megtanulására és a kis falu közlekedésénem megismerésére ment el. Technikailag megtanított helyben közlekedni, de nem általában közlekedni.
Olyan alapvető dolgok maradtak ki hogy mi a különbség a nyilas lámpa és a teli lámpa között. Illetve hogy a sávok kiosztása általában jelölve van jobb oldalt a kék táblán.
Simán átmentem. De alapvető dolgokat nem tudtam utána. Persze amíg nem jött a szituáció hogy szükségem lett volna a tudásra addig azt sem tudtam hogy hiányzik.
#1#
A leírtakhoz hasonló helyzeteket nem igazán lehet gyakorolni, pontosan azért, mert ritkán adódik olyan.
Másik példa rá a rendőri forgalom irányítás, amit elvileg mindenkinek meg kell tanulni az elméleti oktatáson, de forgalomban, oktatóval gyakorolni többnyire nincsen lehetőség, ritka az, amikor rendőrök irányítják a forgalmat, és meg lehet nézni, hogy olyankor miket művelnek a járművezetők.
Az oktatók általában arra koncentrálnak, hogy a forgalmi vizsgán átmenjen a tanuló, sokszor el is mondják, hogy nem mellettük tanul meg senki vezetni, ők csak egy alapot tanítanak, ami arra elég, hogy utána egyedül gyakoroljon, tanuljon tovább az illető.
Egy-egy speciális helyzetnél általában kitérnek arra, hogy ott mi is a helyes, de ha nincs rá példa az oktatásokon, akkor az kimarad.
Nekem pl a forgalmi vizsgán volt egy olyan helyzet, hogy újra festették a kijelölt gyalogos-átkelőt, bójákkal le volt zárva a szélső forgalmi sáv, de már jóval korábban elhangzott, hogy jobbra megyünk...
A bójákon nem roboghattam keresztül, tehát index ki, be a belőbe... addig oké, de a külsőbe nem tudtam vissza sorolni, mert ott állt két autó, és fizikailag nem volt hely, nem is a záróvonal volt érdekes (bár forgalmi vizsgán attól is emelkedik az adrenalin).
Mindkét sávnak piros a lámpa, de hogyan tovább, innen jobbra nem mehetek a szabály szerint, de még sávot sem tudok váltan záróvonal átlépéssel (ami szintén szabálytalan)?
Nálam is rendes volt a vizsgabiztos, rögtön vágta, hogy ilyen helyzetet nem lehet gyakorolni, annyit kérdezett, hogy innen szabad nekünk jobbra kanyarodni, mondtam, hogy nem...
Sík terepen tanulóknak a kézifékes elindulást is azért nem tanítják, mert arra ott nincsen szükség.
Érdekes oktatóm volt, mert néha kicsit agresszív volt meg indulatos. Viszont amiket tanított azok az "életre" neveltek. Meg úgy alapvetően mindig a szabályokat, helyzeteket ris felvázolta.
Nekeminkább a ritmusa nem tetszett az egésznek. Hogy még a kocsi kezelésével küszködök, de már "lépni kell" és egyre összetetteb bonyolultabb helyzetekbe kerülök. Valahogy nálam mindig lassan indulnak be a dolgok de ha ráérzek akkor onnantól meg jól megy.
Ami engem összességében zavart, hogy túl sok időt "elcsípett". 2x50 perc helyett 1x1,5 óra volt, ami nyilván neki egy nap +1 tanuló és annyival több pénz. Viszont így összességében az az óránként rögtön 10 perc mínuszból indulsz, aztán az elején, végén lecsíp pár perceket. Elmagyarázza az anyagot az is idő. Plusz a megállunk tankolni, meg beugrunk boltba is 10-10 percek.
Nyilván így "percenként" számolva nem sok, de összességében meg a levezetett 50 órám alatt ültem annyit a volán mögött, mint amennyit a 30 óra alatt kellett volna.
Amik hiányoztk igazából:
Nagyobb lejtők, emelkedők, azon való manőverezés. Oké, hogy "ugyanúgy kell" mint sík úton de azért csak hozzá kell szokni.
A belvárosi szűk utcák sem olyanok voltak. Azt is szokni kell, hogy minden közel van. Aztán mondjuk nyilván kezdő sofőrt nem is feltétlenül a Király utcába vinnék.
Vagy mindig úgy tanultam, hogy parkolás utolsó lépése az "üres, kézifék". Aztán egyszer szépen el is gurult a saját autóm, mikor nem húztam be eléggé a féket. Szerencsére épp csak 1 métert "kúszott" a járdára és nem ment ki az útig. Azóta mindig sebességben is hagyom.
Nagyobb tempójú vezetés sem ártott volna. A max amit mentem az az 50 km, 1-2 helyen felvitt a Gyáli útra és ott 70-ig lehetett tolni, de azért jó lett volna 1-1 főút vagy autópálya 130 tempóval. Aztán meg fene tudja, lehet én se vállalnám be kezdővel, hogy nem engedik besorolni és felkeni a gépet a korlátra.
Igazából nem egyszerű, hiszen van egy csomó olyan szituáció amit élesben ismer meg az ember, vagy még tapasztalt sofőrök is benézikés kell vagy 1 évnyi folyamatos vezetés mindenfelé ahhoz, hogy az összes "alap" szituációval találkozz.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!