A repülök és hajók miért bizonyos üzemóra után mennek szervízbe. Amikor az autók,buszok stb. Megtett km után. Náluk miért nem jó/alkalmazzák az üzemórát?
Levegőben töltött órák száma, bizonyos hónapok után, illetve a megtett utak száma alapján is szervizelik a repülőket.
Végeredményben a lényeg, hogy használatot mérik több szempontból és erre alapozzák a szervizt.
Tapasztalat alapján jött ki ez gondolom, hogy a közúti járműveket a km koptatja jobban, nem az úton eltöltött idő. Mondok egy példát, ha egy autóval végigveretsz 200al egy autópályán, 3 óra alatt, az csak 3 üzemóra, de rendkivüli igénybevétel az autónak, és 600 km belement (elméletileg). Az alkatrészek ennek megfelelően kopnak, leszámítva a belteret, az az üzemórától kopik. Ugyanígy van ez teherautóknál, buszoknál is.
Repülőknél nem tudom pontosan miert üzemóra alapján számolnak el, biztos megvan az oka.
Az üzemóra számláló úgy van kialakítva, hogy a motor ajánlott üzemeltetési fordulatán használva 60 percenként 1 üzemórát mér. Ha ennél alacsonyabb fordulaton meg a motor, akkor az üzemóra is kevesebb lesz a valós időhöz képest.
Ezzel a teljesítmény arányában lehet mérni a használatot. Mivel ezek jellemzően nagy biztonságú rendszerek, így kötelező karbantartás van előírva használat arányosan.
Az autók, buszok nem igényelnek ilyen fokú felügyeletet.
Mert régebben, de még a kétezres években sem tudták volna pontosan meghatározni, hogy a levegőben vagy a vízen mennyi km-t tesz meg a repülő vagy a hajó. Mert az autónál a kerék fordulataiból számolja, de a levegőben és vízen nincs mihez viszonyítani, kivéve a GPS-t ami ugye régebben nem volt.
Másrészt, autóknál is valamelyik alkatrésznél időben kell nézni a szervizintervallumot, és például olajcserénél is meg van adva, hogy kilóméter vagy év. Tehát ott is meg van adva az idő, csak a legtöbb embernél előbb teljesül a kilóméter, mint az idő. Másrészt, repülőknél nagyobb biztonság kell mint autónál, sőt azért hajónál is. Például autónál ha nincs olajcsere, besül a motor. De te kiszállsz, el tudsz sétálni. Ha a repülőgép hajtóművénél történik valami a levegőben, ha egyszerre minddel akkor nagy valószínűséggel élve nem érsz földet. Hajónál pedig oké, nem süllyedsz el ha leáll a motor, de úszni senki sem szeretne akár több száz kilómétereket a partig.
De az is jó kérdés, hogy autóknál miért terjedt el ennyire a kilóméteres intervallum, mert még a legtöbb futómű-alkatrésznél sem releváns, hogy mennyi kilóméter után kellene őket cserélni.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!