Milyen lesz a jogosítvány szerzés, ha már tudok vezetni?
Én nem tudtam vezetni amikor úgy döntöttem, hogy jogosítványra van szükségem. Az első nap max 1 órát voltam a gyakorlópályán az oktatóval, majd rögtön ki is vitt a mályvízbe, vagyis a forgalomba.
Attól, hogy magánterületen vezettél, csak annyi előny, hogy tudod a féket, kuplungot, gázt hazsnálni, de vezetni még nem tudsz. Az oktató fog tanítani, és tuti lesznek hibáid. De ez nem gond, végül is azért mész, hogy megtanuld.
Aki nem fakezű és falábú, az 5-10 óra alatt megtanulja normálisan kezelni az autót. Egyéni képességektől függ, hogy mennyi. Nálad ez a folyamat gyorsabb lesz. De magáról a közlekedésről ugyanúgy nincs fogalmad, mint aki most ült először életében autóba, és hát ugye a vizsga igazából erről szól. Tehát összességében nem indulsz sok előnnyel.
Forgalom? Manapság az a divat, hogy már az első órán kiviszik a tanulót a forgalomba, legalábbis egyes helyeken, de nem egy ritka dologról van szó. Jó nagy hülyeség egyébként, de ez van. Tehát teljes egészében az oktatódtól függ. Én két évvel ezelőtt csináltam a jogsit, és úgy volt, hogy azelőtt sosem vezettem, viszont a harmadik órán már nekem kellett visszamennem a rutinpályától a szokott helyig. Ez kb. három kilométer volt, kis belvárosi résszel. Remegtem is rendesen. :)
Én is így mentem B-s jogsira. Már évek óta vezettem a hétvégéken. Dunakeszi reptéren többek között én vittem az embereket ide-oda , húztam vissza repülőt a startra, mentem el a csőrlőkötélért stb (win-win volt, ők repülni voltak ott, én meg szívesen csináltam az autós kötelező dolgokat), azaz a vezetés része elég jól ment már, a változatos feladatok elég so mindenre megtanítottak, illetve az elején tulajdonképpen mindig más oktatóm volt, aki épp beült mellém. Sokan tudtak hasznos és új dolgot tanítani ilyen módon. Meg az is segített, hogy két tragacs volt, amit vezettem, egyiknek mindkét ajtaja hiányzott, másik meg egy régi lada volt.
Az első tényleges órámon kb 30 perc után ki is mentünk forgalomba (Budapest).
Abban segít, hogy az alapokat nem kell ott bénázva megtanulnod, hanem szinte egyből tudsz koncentrálni a többi dologra. Forgalomban, szabályokhoz igazodva más vezetni, mint magánterületen, szabadon, picit alkalmazkodnod kell majd.
"De mi a különbség a vezetés és az autó kezelése között?"
Az autó kezelése a vezetés alapja, az természetesen előny, ha már nem bódén belüli részletekre kell külön figyelmet fordítani arra, hogy mit csinálsz, jobban tudsz figyelni arra, ami körülötted van, az autón kívül.
A vezetésben az autó kezelés néhány százalékot tesz ki, amit meg kell tanulni, és idővel mindenkinél automatikusan működik, nem kíván külön odafigyelést.
A vezetés több mint 90 százaléka abból áll, hogy figyelsz, sok felé figyelsz, mindenre figyelsz, és a látottakra jól reagálsz, és a szabályokat is betartod - no ez az, amit nem lehet gyakorolni egy üres placcon, de még elhagyatott úton sem.
Nem véletlenül zajlik az oktatás zöme lakott területen belül, még országúton sincs sok tanulni való.
Városokban viszonylag szűk területen össze van sűrítve a különböző leckékhez a megfelelő pálya, az elindulás, haladás, kanyarodás, megállás az első lecke - kb ennyit tudtál megtanulni egy forgalom mentes helyen.
Ez is lehet előny, viszont érhet kellemetlen meglepetés, mert az, hogy egy autóval nem fulladsz le, nem jelenti azt, hogy egy másikba átülve azzal sem fogsz, sőt, ha valamit rosszul gyakoroltál be, akár még hátrány is lehet (de ezzel most ne foglalkozzunk).
A vezetés tanulása egyéni adottság kérdése is, vannak akik az oktató mellett ülnek először a volán mögé, mégis levizsgáznak a minimálisan előírt órával, de olyan is van, aki már vezetett elég sokat sunyiban, mégis többször megbukott a forgalmi vizsgán.
Sok oktató nulla gyakorlattal is közúton kezdi az oktatást, nyilván nem a belvárosban, csúcsforgalomban, de mivel a rutinvizsgát össze vonták a forgalmi vizsgával (nem megszüntették), úgy vannak vele, hogy a manőverezést is ott tanítják, ahol majd vizsgázni kell - vagyis nem biztos, hogy te hamarabb mehetsz forgalomban, mint az, aki még nem vezetett, viszont jó esetben hamarabb mentek be a "sűrűbe".
Kérdés, hogy meg tudod.-e tartani ezt az előnyt, vagy később utolérnek - ez már rajtad múlik.
Elsőbbségi helyzetek, sávváltások, buszsáv használata, kerékpárosok, gyalogosok, stb, stb, - előny, ha nem kell az autó kezelésre külön figyelned, de az majd csak a gyakorlásokon derül ki, hogy a külső információkat hogyan tudod begyűjteni, és azokra jó választ adni
Két dolog.
Egyrészt, hogy körözöl egy beton placcon, az autókezelés, ezt minden épkézláb ember meg tudja tanulni pár óra alatt, nem nehéz. Minimális előny, ha már megy. Viszont sokkal nagyobb hátrány, ha autodidakta módon tanultál és berögzültek rosszul dolgok.
A másik, hogy a forgalom az igazán nehéz, nem az autó kezelése. A forgalomban való részvétel tekintetében semmi pluszt nem ad.
Egyébként én is tudtam vezetni. Nálam úgy volt, hogy jött értem az oktató első órára a ház elé és már a rutinpályáig én vezettem
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!