A forgalomban lévő Ikarus buszok Euro hányas járművek? Egyáltalán megfelelnek a hatályos környetvédelmi normáknak?
Gondolom a régi "klasszik" 200-as Ikarus család tagjaira gondolsz.
Nos, az Euro1 1992-ben lett kiadva. Ami ez előtt készült, nincs besorolása. Vagy csak annyi, hogy rosszabb mint Euro1.
Régi autókat, pl Ladákat is látni még az utakon. Az is ez a kategória.
A későbbi 400-as Ikarusok (415, 435, ma már ezek sem fiatalok), DAF motorral szerelve az Euro1-et teljesítették. Ami a maga korában korszerűnek volt mondható.
Többféle motorral szerelték őket. Vannak EURO0 - EURO2-ig.
A környezetvédelmi előírásoknak csak az újonnan forgalomba helyezett járműveknek kell megfelelnie.
Egyébként sokszor az euro 2-es Volvo 7700-asok jobban okádják a füstöt, mint az euro 0-ás ikarusok.
Ha a modernkori névbitorlókat nem vesszük figyelembe, akkor főként Euro 0 és Euro 3 között.
Az Ikarusa vonatkozó normáknak megfelelő autóbuszokat gyártott, ezeket a rendszerváltás és az EU-csatlakozás között úgy emlékszám általában 1-3 év késéssel vették át a hazai szabványok. Ennek megfelelően az Ikarus EAG-nak a végóráiban még volt Euro 4-es bemutatóbusza.
Egyetlen kivétel volt, 1999-ben az orosz exportból visszamaradt, hazai szabványoknak már nem megfelelő Euro 1-es buszokat külön minisztériumi engedéllyel forgalomba helyezhették a hazai cégek.
A VOLÁN-társaságok a magas károsanyag kibocsátású un. fekete motoros járműveket lehetőség szerint selejtezték. Mivel kellő utánpótlásra nem volt forrás, más megoldás után néztek: a '90-es évek első harmadától kezdve folyamatosan a teljes járműflotta (kivéve az új beszerzéseket) motorcserével vagy a motorok átépítésével un. D10-es motort kapott, ezek a járművek kiviteltől függően az Euro 0-Euro 2 normákat tudták teljesíteni.
A vidéki városi cégeknél (pl. Miskolc, Pécs) hasonló folyamat zajlott, de kisebb mértékben - nekik ugyanis nagyobb mértékű járműcserére nyílt lehetőségük.
A BKV rosszabb anyagi helyzete miatt ott a VOLÁN-trásaságoknál lasabb volt a járműcsere és a motorcserék/felújítások is nehezebben haladtak. Ők az utolsó "fekete" motoros buszt csak 2013-ban tudták kivonni a közforgalomból.
Az Ikarus 200-as széria Rába-MAN d2156 HM6U, HM6UT és HM6UTL turbós dízelmotorral Euro-0, Euro-1 és NAGYON ritkán Euro-2-es motorral érkezett. A 400-asok közül a 415, 435, DAF Euro-2 Euro-3 motorral érkezett ill. különböző más gyártók (pl. Detroit Diesel) motorjaival érkezett persze nem ment feljebb Euro-3-nál. Ezek azok az adatok amit a Gördülő Legendák Ikarus történelemkönyv ír, szóval a gyári adatok.
Ezek azonban Magyarország jármű karbantartása mellett változott. Főleg városi cégeknél. Értsd.: rossz beállítások, tisztán tartás hanyagolása stb. A Volán társaságok istenesebbek.
5-ös vagyok. Kihagytam valamit.
A 200-as széria a Rába-MAN motorok után Rába D-10, Rába D-10 UT, UTS, UTSL, UTSLL motorokkal érkezett. Ezek persze továbbra se haladták meg az Euro-1 vagy Euro-2 szintet.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!