Rosszak az Ikarus buszok?
Kérdésed első felére válaszolva.
A maguk korában kitűnő buszok voltak.
Gondolom, "Ikarus busz" címszó alatt valami 200-asra gondolsz. Nos, ezek a '70-es évek közepén, mikor megjelentek, korszerűek voltak. Nagy belmagasság, majdnem téglatest keresztmetszetű kocsiszekrény, légrugózás, világos utastér, modulrendszerű bódé - tudták, amit kellett.
Ám ez jó 40 éve volt. A konstrukció a KGST sajátosságai miatt megmaradt az akkori szinten, a legyártott buszok minősége pedig egyre romlott, ráadásul a megelőző karbantartás teljes hiánya miatt a még működők is vállalhatatlan szintre süllyedtek.
Manapság az Ikarusok rossznak számítanak. Bűnt ezt kimondani Magyarországon, ahol "ami Magyar, az osztán csak jaó lehet" meg "ami régen vót az mind jó vót", de 2019-ben sem a 200-asok, sem az Ikarus Classicok (mint a 200-asok minimálisan fejlesztett változatai), de még a 300-asok és 400-asok sem ütik meg az utazóközönség által felállított mérce legalját sem. Márpedig ez kellene, hogy legyen a mérvadó, nem az, hogy a közlekedési központnak nevezett vízfejű Volánok mit hajlandóak még közútra küldeni úgy, hogy nem süllyednek el szégyenükben.
Nem akarom lehúzni az Ikarust, de azok sem mennek 30-40 évet, ez csak legenda.
Az Ikarusnál és az EAG-nál anyagminőségi és felületkezelési problémák voltak, gyakorlatilag az összes porrá rohad 20-25 év alatt.
Akkor, hogy hogy nem hullottak ki a 200-as sorozat gépei? Nagyon egyszerű oka van:
a nagy önhordó karosszériát lehet lakatolni, lehet elemeket cserélni benne. A 200-okhoz volt felújítási program amikor gyakorlatilag újraépítették a lakatosok a busz vázát majd visszadobálták rá a borítást. Ez idő, anyag és munkaköltség és a munka végeztével csak az üzembiztonság javul, a szolgáltatás színvonala nem.
Ilyen elemcserél felújításokkal 200 évig fent lehetne tartani egy 200-as flottát, de ki a tököm akar ezekkel utazni 200 év múlva?
A 70-es 80-as évek közlekedési igényeit kielégítette a 200-as sorozat, akkor az még minőségi ugrás volt, de a 80-as évek végére mindenhol rájöttek hogy a gyors utascserés alacsonypadlós buszoké a jövő és a 90-es évekre sikerült kifejleszteni ( azóta továbbfejleszteni ) az ehhez szükséges technológiát.
Lehetne üzemeltetni csak 200-as flottát, de a kor igényeinek nem felelne meg és a fenntartása sem lenne gazdaságosabb, mint az új modelleké.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!