Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Motorféket mekkora fordulatszá...

Motorféket mekkora fordulatszámíg tartományig lehet vagy egészséges használni? Kárt tesz a hajtásban vagy a motorban ha magas fordulatszámon huzamosabb ideig motorfékezek, esetleg gyorsabb kopást eredményez?

Figyelt kérdés

Nyílván az autót mondjuk az enyém esetében 6500-ig lehet pörgetni mert úgy lett megtervezve, legfeljébb gyorsabban kopnak benne az alkatrészek emiatt de ez akkor lenne érvényes ha hosszútávon folyamatosan ezt csinálnám.


Viszont nem vagyok biztos benne, hogy ugyanez lenne a helyzet motorféknél is, hiszen akkor fordítva terhelem a motort és nem a dugattyúk forgatják a forgattyús tengelyt és a motorból az erő hajtja, hanem a motor fordulatszámához képest lassabban forog a tengely és emiatt a dugattyúkat fogja meg és húzza ez az erő mivel viszont nem történik ilyenkor befecskendezés a hengerbe mivel nem nyomom a gázpedált ezért a motorból meg a vákum tart ellen a dugattyúnak és lassítja a mozgását ezzel fékezve az autót.


De pont emiatt viszont szerintem ezzel nagyon nagy terhelésnek teszem ki a főtengelyt és minden más hajtáselemet, de mindenképpen nagyobb terhelésnek mintha csak haladnék az autóval, hiszen egyszerre kettő erő akarja széttépni két oldalról a hajtást, mindkettő az ellenkező irányba húzza és nyílván amelyik erősebb vagyis a motor az nyer emiatt lassúl az autó.

Ez 2000-2500 fordulatszámíg rendben van, de azért mondjuk 1.8 benzin motornál például a Balatoni úton befele 90-nél 4-esbe legurulni és 3000-es fordulatszámon motorfékezni hosszú ideig nekem úgy érződik, hogy ezzel túlzottan terhelem a hajtást, vagy sok esetben ha Budán hegyről jövök le, akkor az úton végig lefele 3-asba gurulok 50-55-el szintén 3000 körüli fordulatszámon.


Gyorsításkor nem érzem, hogy bármit is ártanék vele a motornak, motorfékezésnél viszont valamiért bennem van, hogy már ekkor nem tesz jót az autónak.


Megalapozott az aggodalmam és van egy határ ami felett nem ajánlott motorféket huzamosabb ideig használni, vagy csak nem értem a fizikáját az autónak és ugyanúgy semmi baja nem lenne ha 6000-es fordulatszámíg motorfékeznék?



2019. ápr. 29. 20:34
1 2
 1/20 anonim ***** válasza:
49%

nagyon nem tesz jót a motornak és a hajtásláncnak sem hogy ha a maximásihoz közeli fordulatszámig erölteted a visszakapcsolást a motorfékezés miatt.


Pl: ha 100 ról magas fordúlatszámnál vissza kapcsolsz 2 esbe az hirtelen nagy motorféket eredményez de nagyon nem szereti az autó az ilyet, ha nincs szerencséd még a vezérlés is átugorhat, vagy még el is szakadhat a vezérműszíj(főleg ha régen scerélték)

De a kuplungnak sem jó, motor sem szereti az ilyesmit.

Fokozatosan ésszel kell motorfékkel lassítani

2019. ápr. 29. 20:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/20 anonim ***** válasza:
100%

Hűtés van, kenés van. Miért ártana?

Nyilván valamennyivel jobban kopik a motor, mintha alapjáraton ketyegne, de nem vészes.


Kb. 1300-1400 rpm alatt nincs értelme motorfékezni, mert ott már újra kap benzint a motor. (dieselnél alacsonyabban, olyan 1000-1100 körül)

2019. ápr. 29. 21:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/20 anonim ***** válasza:
100%

Igen, inkább ami árthat, azok a hirtelen fordulatszám-változások. Pl. 2-esben van a váltó és leugrasz a kuplungról.


Emiatt én 1-esben és 2-esben nem erőltetném a motorféket, maximum valami nagyon nagy lejtőn.

2019. ápr. 29. 21:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/20 anonim ***** válasza:
100%

Nagyobb terhélst kap a motor ha 1500as fordulaton erőlteted mintha 5000-es fordulaton motorfékezel vele.

Azt viszont szem előtt kell tartani hogy ha nem tudsz szépen gázfröccsel visszaváltani akkor ilyen 3-3500feletti fordulatszámra nem érdemes visszakapcsolni, ugyanis ilyenkor a kuplung (főleg ha alapjárata leengeded a fordulatszámot) akkor nagy terhelést kap és minden más is ami a hajtásrendszerben van, rosszabb esetben blokkolhat is a kerék a hirtelen óriási fékhatástól. Ártani nem ártasz a motorfékkel viszont lehet rosszul is csinálni.

2019. ápr. 29. 21:09
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/20 anonim ***** válasza:
100%

Gondolkodjál már egy kicsit, hol van itt nagyobb igénybevétel?

Ugyanúgy szív, sűrít, de nem gyújt (mert nincs mit), majd kipöfög. Mivel nincs robbanás, ezért minimális az igénybevétel a normál üzemhez képest.

Semmi baja nem lesz, ha nem pörgeted túl (100-as tempónál nem kapcsolsz vissza 2-be, de ilyet épeszű ember nem tesz).

2019. ápr. 29. 21:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/20 anonim ***** válasza:
100%

Nekünk még úgy tanították a motorfékezést, hogy egy lejtőn abba a fokozatba menjünk le, amilyen fokozatban képes felmenni az autó. Nyilván ha egy olyan lejtőn mész le 5.-ben, ahol csak 3.-ban tudnál csak felmenni, akkor nagyon felgyorsul az autó, és a fékkel rá kell segítened, ha megy 1-ba mész le, akkor nagyon lassú lesz az autó, mert a motorféktől nem tud felgyorsulni. Szerintem semmit nem árt, ha 3-4 ezerig is felpörög a motor. Ez teljesen normál tartományban van. Nem is tudod fék nélkül alacsonyan tartani a fordulatszámot, mert ahhoz a kelleténél magasabb fokozatba kell tenni a váltót, miközben a motorféknek épp az a lényege, hogy fékezés nélkül képes legyél tartani a sebességet.

Én nem rég mentem fel egy olyan emelkedőn, ahol csak egyesbe tutam felmenni, de egyesbe le is jöttem fékezés nélkül. Én keveset használom a féket, 110 ezernél még a gyári fékbetétem 5-6 miliméter.

2019. ápr. 29. 21:46
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/20 anonim ***** válasza:
0%
3500 fordulat felé nem érdemes engedni motorféknél a benzinest sem, ahogy megfigyeltem.
2019. ápr. 29. 22:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/20 anonim ***** válasza:
100%

"3500 fordulat felé nem érdemes engedni motorféknél a benzinest sem, ahogy megfigyeltem."


Ezt mi alapján figyelted meg?

2019. ápr. 29. 22:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/20 A kérdező kommentje:

Én nem erőszakos motorfékezésről beszélek, tehát amit itt írtak, hogy aránytalanúl 100-nál 2-esbe, hanem pl ahol vége van a lakott területnek a Balatoni úton és 50-helyett már 90-el lehet menni azonnal viszont lejtőn, ott én 4-esben hagyom az autót és felgyorsítok 90-ig majd egyszerűen felengedem a gázt és hagyom az autót 3000 körül motorfékkel legurulni.

Én ezen aggodóm, hogy hosszú ideig 3000 vagy afelett motorfékezni árthat e valamennyit is?

Nyílván az, hogy 50-60-nál visszakapcsolok 3-asba egy lámpa előtt sőt még esetleg 40-nél 2-esbe is és lényegében 15-20km/-h-ig csak motorfékkel lefékezek az semmit nem árt.


Egyszerűen valahogy nem fura hallani a hangját a motornak, ha 3000-4000-ig pörgetem viszont akkor csak az erejét érzem az autónak.

Ha ugyanezt motorfékkel teszem, ott úgy érzem mintha az egész autó szenvedne ekkora terhelés alatt.


Szerintem egyszerűen a magas fordulatszámon motorfékezés az nem igazán árt főleg ha finoman van összeengedve a kuplungtárcsa, akár még vészfékezésre is jó legalábbis mindenképpen erősebb mint a kézifék abban az esetben ha az üzemi fék elmenni.


A kérdésem inkább az, hogy huzamosabb ideig történő használat esetén keletkezik e komolyabb kopás idővel vagy árt e az autónak?


Ennyi ideig nyílván nem szoktam, de hogy egyértelmű tegyem a kérdést, tegyük fel, hogy 60-70km/h-nál 35%-os lejtőn 3km-en keresztűl gurulnék le motorfékkel folyamatosan (meg persze fékrásegítéssel is esetleg) mondjuk 4000-5000 fordulatszámon(csak tippelek mennyi lehet ebben az esetben). Ezt árthat e az autónak bármilyen módon, esetleg ha megcsinálom ezt egy nap 5x?


Ha ugyanezen a lejtőn lefelé haladok vagy gurulok motorfék nélkül nyílván semmit nem árt, a fékmunkahenger fel tud hevülni esetleg folyamatos fékezésnél.

Ha ugyanezen a lejtőn felfelé haladnék 2-esbe vagy 3-asba nyílván megintcsak semmit nem árt legfeljébb a motor felmelegszik de az se észrevehetően hiszen erre van a vízhűtés, ha jó a hűtőrendszer nincs gond.


Szóval amit felvázoltam abban az esetben mi a helyzet?

2019. ápr. 30. 00:35
 10/20 anonim ***** válasza:
100%

"Egyszerűen valahogy nem fura hallani a hangját a motornak, ha 3000-4000-ig pörgetem viszont akkor csak az erejét érzem az autónak.

Ha ugyanezt motorfékkel teszem, ott úgy érzem mintha az egész autó szenvedne ekkora terhelés alatt."


Rosszul érzed, ennyi. Ugyanúgy forog a motor, olajnyomás van, sőt a hőterhelés is kisebb.

Kétüteműnek árt, 4 ütemű motornak semmi baja nem lesz.



"Én ezen aggodóm, hogy hosszú ideig 3000 vagy afelett motorfékezni árthat e valamennyit is?

Nyílván az, hogy 50-60-nál visszakapcsolok 3-asba egy lámpa előtt sőt még esetleg 40-nél 2-esbe is és lényegében 15-20km/-h-ig csak motorfékkel lefékezek az semmit nem árt."


Pedig pont hogy az ilyen visszakapcsolások ártanak. Koptatod a váltót, kuplungot, a motor hirtelen felpörög, stb.


"35%-os lejtőn 3km-en keresztűl"

Ilyen a világon nincs. De ekkora lejtőn nem is mernél 60-70-nel menni.

Ha létezne is ilyen emelkedő, akkor a tetejére néhány autónak biztos, hogy felforrna a hűtővize. Ekkora terhelésnél már kell a menetszél is, a ventilátor kevés.

Lefelé, ha nem motorfékeznél, akkor a fék szinte biztos, hogy túlmelegedne. Szóval még pont hogy a motorfék ártana a legkevesebbet.

2019. ápr. 30. 07:18
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!