Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Nem kevés az Ikarus 260-ba a...

Nem kevés az Ikarus 260-ba a 204 lóerős dízelmotor? Egy 9 tonnás buszról van szó

Figyelt kérdés

Elég gyengének tűnik ez a motor szerintem.

Egy Ikarus 260 9000kg saját tömeggel rendelkezik, utasok nélkül. Egy kiló megmozgatására jut 0,02 lóerő.


Egy Opel Astra H 1.7 CDTI dízelmotorral 123 lóerős, körülbelül 1200kg saját tömeggel. Egy kiló megmozgatására 0,10 lóerő jut.


2019. márc. 16. 12:56
1 2
 11/19 anonim ***** válasza:

#9 Nem. Beírtam az első hajónevet, ami eszembe jutott (Fabiola, volt egyszer egy interjú a totalcaron az egyik gépésszel), és annak az adatlapjáról vettem az értékeket, és írtam be ide elnagyolva.


#10-es, amihez nem értesz, ne böfögj bele.

Az említett motor 2000 tonna súlyú, és csak maga a főtengely van vagy 300 tonna. A lökettérfogat pontosan (2,4 méter löket, 0,98 méter furat, 12 henger) 21980 liter. Teccikérteni? Liter, nem köbcenti.

Fogyasztás kb jó, 100 tonna nyersolaj, vagy lepárlási maradék naponta. Cserébe kb 45 km/h sebességgel 20 000 darab konténert szállít.

Kamionokkal szállítva ugyanez naponta 6000 tonna gázolajba kerülne.

2019. márc. 16. 15:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/19 anonim ***** válasza:
85%

A lófszt a nyomaték a megoldás. Az agyam kisül már ettől a sok nyomatékos baromságtól amit a gyakorin hordanak össze.

A megoldás mindig a teljesítmény és a sebességváltó. A nyerges Rábákban sem volt 230 lóerőnél több és mégis elgurultak 40 tonna össztömegben...


Vagy lépjünk szintet, manapság 150 tonna össztömegig simán elég 1 darab vontató jármű, ami 580-750 lóerő közötti motorral rendelkezik. Akkor a tizen pár tonnás buszhoz miért ne lenne elég a 200 lovas motor?


A haszonjárműveknél, munkagépeknél,buszoknál stb fontos, hogy a felhasználásnak megfelelően rendeljék és gyártsák a járművet. A munkára specifikált jármű hatékonyabban és olcsóbban tudja elvégezni a dolgát, mint egy jóval drágább univerzálisabb jármű.


Az Ik260 egy általános városi autóbusz,normál üzemi sebessége 50km/h ( ha elővárosban is használni akarod akkor mondjuk max65-70). Ehhez a tömeghez erre a tempóra tökéletesen megfelel a 205 lovas motor, a hozzá igazított váltóval. És itt a kulcs a váltó. A 2 és három fokozatú váltókkal nem túlzottan volt gazdaságos a gép. A 4 sebességes váltóval és normális konverterrel viszont teljesen jól üzemeltethető ekkora motorral egy ilyen busz.


Lehetne bele rakni 350 lovas motort is, elférne benne de városi tempóig minek? :D


Ha jó a váltókiosztás és van elég sebesség akkor teljesítménykorlát jelentette végsebességig teljesen jól "autózható" a jármű. Azokban a korabeli járművekben amik helyközi vagy távolsági közlekedésben dolgoztak alapból erősebb és több sebességes váltó került,kivéve néhány falujáró sorozatot ami elérhető volt a 192 lovas szívódízellel is. Azért ne felejtsük el, hogy az IK200 saját korában a kistérségi utak lehet rosszabbak voltak mint ma, így oda sem volt indokolt az erősebb motor mert amúgy sem lehetett rajta gyorsabban menni. Az 50-60km/h-s poroszkáláshoz meg felesleges erős motort tenni a buszba.


Ha már a 200-as sorozat korát szóba hoztam: ezek 50 éves buszok. Akkor jók voltak, ma már csak kacagunk ezen :D Ezeknél a buszoknál nem volt szükség a nagy tempóra, nem volt klíma így semmi nem igényelte az erősebb motort. Ma egy ugyanilyen városi buszba már a légkondi teljesítményfelvétele miatt is kevés lenne egy ilyen motor - bár ez sem feltétlen a menetteljesítményben hanem inkább a fogyasztásban fogjuk észrevenni. Ilyenek például BKV Volvo 7700A buszai, ahogy a gyártó ajánlása ellenére ragaszkodtunk a 275 lovas motorhoz, egy dupla klímás 28 tonnás busznál... csodálkoztak is, hogy picit sokat eszik :D


Szóval a megoldás: a haszonjárműveket általában nem hülyék rendelik ( mint a fenti példa is mutatja azért akadnak kivételek) és a haszonjárművek hajtásláncát a várható igényekhez igazítják.


A 260-asban a D10-es motor 205 lovat ad le 1950-es fordulaton, 1100-on 142-t. Ennyi elég egy busz mozgatásához egy jó váltóval.

2019. márc. 16. 15:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/19 anonim ***** válasza:

"Nem kevés az Ikarus 260-ba a 204 lóerős dízelmotor?"


Elég értelmetlen a kérdés egy olyan busznál ami vagy 50 éve forgalomban van és láthatóan "jól megy"


Amúgy "lóerőben" hasonlítani nagyjából olyan, mint amikor a processzorokat hasonlítgatják, hogy a a 10 éves is "négymagos" meg az új is, mégsem ugyanaz a teljesítményük. Ugyanez van a motorokkal is.

2019. márc. 16. 16:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/19 anonim ***** válasza:

1. Egyrészt az Ikarus 260-as és a H Astra kifejlesztése között volt pár évtized különbség. Ezekben az évtizedekben nem állt meg a technikai fejlődés. Az Ikarus 260 korában egy átlag személyautó 40-50-60 lóerős volt. Ma már egy átlag autóban, pl Astrában sem ritkaság a 150-200 lóerős motor. Csodálkoznék rajta ha egy 260-as Ikarusban lenne változó geometriás turbó, intercoolerrel és CR-rendszerű lenne eredetileg a motorja. Mindez egy dízel H Astrában már benne van.


2. Az 1.7-es dízel Astra 0-100km/h-ra sacc/kb 10-12 másodperc alatt gyorsulhat. Mi értelme lenne egy buszt tele álló utasokkal ilyen kilövésre tervezni?!


3. Az Ikarus motorja nem 1686 ccm és nem is 4 hengeres, hanem több. A nagyobb lökettérfogat miatt munkaütemenként több üzemanyagot tud elégetni. Pongyolán fogalmazva emiatt egy munkaütem nagyobbat lök. Emellett a 4 hengeres motorban a főtengely fél fordulatára esik egy munkaütem. Ha több a henger, értelem szerűen egy fordulat alatt több henger lökdösi. A kettőből pedig az következik, hogy jóval alacsonyabb fordulaton is jóval nagyobb nyomatékot ad le. Egy busznál ez a jó, hiszen városban tele álló utasokkal nem 180km/h-ra tervezik amennyivel egy Astra elgurul ha kell, hanem 50-re, vagy városon kívül max 70-80-ra. Erre ez pont elég. Nagy nyomaték x alacsony fordulat ---> papíron nem túl magas teljesítmény, mégis amire kell, azt tudja. A teherautók, kamionok se több ezer lóerősek általában, mégis nagyobb terheket elhúznak mint egy busz.

2019. márc. 16. 16:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/19 anonim ***** válasza:
10es! Attól hogy te nem vagy túl okos léteznek ilyen dolgok... Csak viszonyításként, vannak erőművek amikben gázmotorokkal termelnek áramot, és abból pl ami 2MW teljesítményt ad le, az kb 500 m3 gázt eszik meg óránként. Földgázból!
2019. márc. 16. 18:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/19 anonim ***** válasza:
Fúú látom megy itt a filozofálás, de azért halkan ismerjük be: nem túl acélos a teljesítménye a gépnek.
2019. márc. 16. 18:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/19 anonim ***** válasza:
Azoknak az elvárásoknak tökéletesen megfelelt amikre gyártották akkoriban.
2019. márc. 16. 18:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/19 anonim ***** válasza:

"nem túl acélos a teljesítménye a gépnek."

Nem is kell acélosnak lennie. Van egy határ a fajlagos fogyasztásban, ekkora méretben valahol 190-210g/kWh tartományban, ami alá a legmodernebb CR motorok sem tudnak lemenni. Minden egyes kitaposható kW többletfogyasztást jelent amit valakinek ki kell fizetnie tök feleslegesen,ami ilyen busznál felesleges is.


Pár éve 4/6-os pótlásnál voltam olyan 280-ason amin szinte lobogtam menet közben, mert a sofőr kitaposta a lelkét. Baromi nagy élmény volt - ha nem időpontos program lett volna akkor mentem volna még vagy két kört - de ez felesleges egy városi busznál.

2019. márc. 17. 00:40
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/19 anonim ***** válasza:

A Rába motor története, ha érdekel valakit:

[link]

Azért a nosztálgia sok mindent megszépít, koránt sem voltak olyan csodásak a magyar ipar termékei, mint amilyennek mi utólag szeretnénk elképzelni.

[link]

2019. márc. 20. 10:37
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!