Nem kevés az Ikarus 260-ba a 204 lóerős dízelmotor? Egy 9 tonnás buszról van szó
Elég gyengének tűnik ez a motor szerintem.
Egy Ikarus 260 9000kg saját tömeggel rendelkezik, utasok nélkül. Egy kiló megmozgatására jut 0,02 lóerő.
Egy Opel Astra H 1.7 CDTI dízelmotorral 123 lóerős, körülbelül 1200kg saját tömeggel. Egy kiló megmozgatására 0,10 lóerő jut.
#9 Nem. Beírtam az első hajónevet, ami eszembe jutott (Fabiola, volt egyszer egy interjú a totalcaron az egyik gépésszel), és annak az adatlapjáról vettem az értékeket, és írtam be ide elnagyolva.
#10-es, amihez nem értesz, ne böfögj bele.
Az említett motor 2000 tonna súlyú, és csak maga a főtengely van vagy 300 tonna. A lökettérfogat pontosan (2,4 méter löket, 0,98 méter furat, 12 henger) 21980 liter. Teccikérteni? Liter, nem köbcenti.
Fogyasztás kb jó, 100 tonna nyersolaj, vagy lepárlási maradék naponta. Cserébe kb 45 km/h sebességgel 20 000 darab konténert szállít.
Kamionokkal szállítva ugyanez naponta 6000 tonna gázolajba kerülne.
A lófszt a nyomaték a megoldás. Az agyam kisül már ettől a sok nyomatékos baromságtól amit a gyakorin hordanak össze.
A megoldás mindig a teljesítmény és a sebességváltó. A nyerges Rábákban sem volt 230 lóerőnél több és mégis elgurultak 40 tonna össztömegben...
Vagy lépjünk szintet, manapság 150 tonna össztömegig simán elég 1 darab vontató jármű, ami 580-750 lóerő közötti motorral rendelkezik. Akkor a tizen pár tonnás buszhoz miért ne lenne elég a 200 lovas motor?
A haszonjárműveknél, munkagépeknél,buszoknál stb fontos, hogy a felhasználásnak megfelelően rendeljék és gyártsák a járművet. A munkára specifikált jármű hatékonyabban és olcsóbban tudja elvégezni a dolgát, mint egy jóval drágább univerzálisabb jármű.
Az Ik260 egy általános városi autóbusz,normál üzemi sebessége 50km/h ( ha elővárosban is használni akarod akkor mondjuk max65-70). Ehhez a tömeghez erre a tempóra tökéletesen megfelel a 205 lovas motor, a hozzá igazított váltóval. És itt a kulcs a váltó. A 2 és három fokozatú váltókkal nem túlzottan volt gazdaságos a gép. A 4 sebességes váltóval és normális konverterrel viszont teljesen jól üzemeltethető ekkora motorral egy ilyen busz.
Lehetne bele rakni 350 lovas motort is, elférne benne de városi tempóig minek? :D
Ha jó a váltókiosztás és van elég sebesség akkor teljesítménykorlát jelentette végsebességig teljesen jól "autózható" a jármű. Azokban a korabeli járművekben amik helyközi vagy távolsági közlekedésben dolgoztak alapból erősebb és több sebességes váltó került,kivéve néhány falujáró sorozatot ami elérhető volt a 192 lovas szívódízellel is. Azért ne felejtsük el, hogy az IK200 saját korában a kistérségi utak lehet rosszabbak voltak mint ma, így oda sem volt indokolt az erősebb motor mert amúgy sem lehetett rajta gyorsabban menni. Az 50-60km/h-s poroszkáláshoz meg felesleges erős motort tenni a buszba.
Ha már a 200-as sorozat korát szóba hoztam: ezek 50 éves buszok. Akkor jók voltak, ma már csak kacagunk ezen :D Ezeknél a buszoknál nem volt szükség a nagy tempóra, nem volt klíma így semmi nem igényelte az erősebb motort. Ma egy ugyanilyen városi buszba már a légkondi teljesítményfelvétele miatt is kevés lenne egy ilyen motor - bár ez sem feltétlen a menetteljesítményben hanem inkább a fogyasztásban fogjuk észrevenni. Ilyenek például BKV Volvo 7700A buszai, ahogy a gyártó ajánlása ellenére ragaszkodtunk a 275 lovas motorhoz, egy dupla klímás 28 tonnás busznál... csodálkoztak is, hogy picit sokat eszik :D
Szóval a megoldás: a haszonjárműveket általában nem hülyék rendelik ( mint a fenti példa is mutatja azért akadnak kivételek) és a haszonjárművek hajtásláncát a várható igényekhez igazítják.
A 260-asban a D10-es motor 205 lovat ad le 1950-es fordulaton, 1100-on 142-t. Ennyi elég egy busz mozgatásához egy jó váltóval.
"Nem kevés az Ikarus 260-ba a 204 lóerős dízelmotor?"
Elég értelmetlen a kérdés egy olyan busznál ami vagy 50 éve forgalomban van és láthatóan "jól megy"
Amúgy "lóerőben" hasonlítani nagyjából olyan, mint amikor a processzorokat hasonlítgatják, hogy a a 10 éves is "négymagos" meg az új is, mégsem ugyanaz a teljesítményük. Ugyanez van a motorokkal is.
1. Egyrészt az Ikarus 260-as és a H Astra kifejlesztése között volt pár évtized különbség. Ezekben az évtizedekben nem állt meg a technikai fejlődés. Az Ikarus 260 korában egy átlag személyautó 40-50-60 lóerős volt. Ma már egy átlag autóban, pl Astrában sem ritkaság a 150-200 lóerős motor. Csodálkoznék rajta ha egy 260-as Ikarusban lenne változó geometriás turbó, intercoolerrel és CR-rendszerű lenne eredetileg a motorja. Mindez egy dízel H Astrában már benne van.
2. Az 1.7-es dízel Astra 0-100km/h-ra sacc/kb 10-12 másodperc alatt gyorsulhat. Mi értelme lenne egy buszt tele álló utasokkal ilyen kilövésre tervezni?!
3. Az Ikarus motorja nem 1686 ccm és nem is 4 hengeres, hanem több. A nagyobb lökettérfogat miatt munkaütemenként több üzemanyagot tud elégetni. Pongyolán fogalmazva emiatt egy munkaütem nagyobbat lök. Emellett a 4 hengeres motorban a főtengely fél fordulatára esik egy munkaütem. Ha több a henger, értelem szerűen egy fordulat alatt több henger lökdösi. A kettőből pedig az következik, hogy jóval alacsonyabb fordulaton is jóval nagyobb nyomatékot ad le. Egy busznál ez a jó, hiszen városban tele álló utasokkal nem 180km/h-ra tervezik amennyivel egy Astra elgurul ha kell, hanem 50-re, vagy városon kívül max 70-80-ra. Erre ez pont elég. Nagy nyomaték x alacsony fordulat ---> papíron nem túl magas teljesítmény, mégis amire kell, azt tudja. A teherautók, kamionok se több ezer lóerősek általában, mégis nagyobb terheket elhúznak mint egy busz.
"nem túl acélos a teljesítménye a gépnek."
Nem is kell acélosnak lennie. Van egy határ a fajlagos fogyasztásban, ekkora méretben valahol 190-210g/kWh tartományban, ami alá a legmodernebb CR motorok sem tudnak lemenni. Minden egyes kitaposható kW többletfogyasztást jelent amit valakinek ki kell fizetnie tök feleslegesen,ami ilyen busznál felesleges is.
Pár éve 4/6-os pótlásnál voltam olyan 280-ason amin szinte lobogtam menet közben, mert a sofőr kitaposta a lelkét. Baromi nagy élmény volt - ha nem időpontos program lett volna akkor mentem volna még vagy két kört - de ez felesleges egy városi busznál.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!