Előzésnél vissza kell kapcsolni egy sebességet?
Van feliciam. Már többször feltettem ezt a kérdést, hogy hogyan kell előzni biztonságosan. Lehet hülyéül néz ki, de szeretném megkérdezni mégpedig azt: Tegnap sokan írtátok, hogy 5-nél nem lehet előzni, hanem hogy vissza kell kapcsolni 4-be, illetve a 3-ba. Ezt nem értettem nagyon. 3-ból be lehet tenni az ötöst? Ezt úgy gondoltátok? Vagy hogy? Négyessel nagyobb lendülettel előznék mint 5-el? Tényleg bocsánat már regalab az XY kérdésért, csak szeretnék megtanulni biztonságosan előzni. Nemegyszer előfordult, hogy volt lehetőségem előzni, csak majdnem krakk volt. Hiába nyomom tisztára a padlógázt 5-nél, de nehezen tudom utolérni a másik kocsit.
4-el gyorsabban pörög az autó?
Tegyük fel, hogy egy 70-nel haladó kamiont akarsz megelőzni.
A legegyszerűbb, amikor utoléred, nem jön senki szembe, így lassítás nélkül megelőzöd. Ilyenkor akár ötösben is simán letudod az előzést pár másodperc alatt.
Van az a módszer, amikor szorosan mögötte haladsz, majd amikor nem jön senki, akkor vissza hármasba, padlógáz, kivágódsz és elpörgeted az anyjáig a motort, hogy be tudd fejezni az előzést még az idén. Ha eléred a leszabályzási fordulatszámot és nem gyorsul tovább az autó, akkor nyilván váltanod kell. (Ez a módszer inkább erős autókkal hatékony, a felicia sajnos nem ilyen)
Akkor van az a módszer, hogy lemaradsz egy olyan 50-100 méterre, majd amikor látod, hogy lesz egy nagyobb lyuk a szembejövők között, akkor elkezdesz gyorsítani, mondjuk 4-esben, közeledsz a kamionhoz, majd amikor az utolsó szembejövő is elhaladt melletted, akkor áttérsz a szembesávba. Ez azért jó, mert így már alapból sebességkülönbséggel kezded meg az előzést, így sokkal gyorsabban be tudod fejezni. De ehhez sok gyakorlás kell, hogy jól menjen.
Az mindig jusson eszedbe, hogy előzni sosem kötelező, csak egy lehetőség. Eleinte csak a nagyon biztos előzésekbe menj bele. Először én is csak traktorokat és lassú teherautókat mertem előzni, csak nappal és amikor kb. 1 kilométer szabad volt a szembesávban. Aztán ahogy fejlődsz egyre jobban érezni fogod a távolságokat, és akkor már kevesebb tartalékkal is biztonságosan tudsz majd előzni.
#20 azért kell visszaváltani mert így jobban gyorsul az autó, nem lesz nagyobb a végsebessége csak hamarabb elérheted azt. Ehhez persze pl 4. után fel kell váltani 5.be is.
Az hogy mennyit kell visszaváltani az függ az auto erejétől, és a sebességtől is.
Csak egy példa: Amikor megyek 50-nel a 125cm³ motorommal és előzni akarok egy szintén 50-nel haladó autót, vissza 3, és ahogy haladok el az autó mellett a megfelelő fordulatnál (amikor érzem hogy az adott fokozatban már nem gyorsul jobban) mindig felváltok. De ha megyek pl 70-nel akkor nem váltok vissza mert semmi értelme, csak agyonpörgetném, hanem csak lendületből kikerülöm 5.ben.
Nalunk a 2.0 tdi vel nem mindig kell visszaváltani mivel a dizel kis fordulaton is nyomatékos
En ugy szoktam, hogy az utolso kocsi elott ami szembejon gyorsitok, majd centipontosan atmegyek a savba es szepen kielozok.
Benzinessel vissza kell kapcsolni legalabb 4-5ezres fordulatig.
nem tudok magan levelnek valaszolni viszont igen, ha tsi turbos benzinmotorrol beszelsz (vw audi stb) mar a 2literesben is van annyi nyomaték magas fordulaton 3k felett, hogy lehessen elozni vele.
de 120nal itt id vissza kell váltani ha ki akarsz 'pattanni'.
de ha sokat mesz orszaguton szerintem vegyel 2.0 tdi-t mivel kevesebbet eszik, talan kevesebb gond van vele mint a tsi vel és alapbol nem kell visszavaltani amikor elozol
#25: Minden korszaknak megvoltak a maga hülyeségei. A 90-es évekig nagyjából 1 generációnyi emberbe beleverték az oktatók azt, hogy "nem szabad 2500-nál feljebb vinni a fordulatot". Az a durva, hogy még a mai napig is találkozni olyan emberekkel, akik hiába vezetnek azóta is, egyszerűen nem jöttek rá arra, hogy ez mekkora hülyeség. (Ennek az volt az oka, hogy a régi, karburátoros autók gyakran úgy voltak megcsinálva, hogy bizonyos fordulatszám fölött több benzint kaptak, emiatt jóval többet is fogyasztottak, az oktatók meg nem kaptak sok benzinpénzt, így a lehető legalacsonyabban akarták tartani a fogyasztást.) A "tilos kihagyni sebességfokozatot" is egy ilyen hülyeség. Amikor én tanultam vezetni, akkor nekem az oktatóm csomószor elmondta (mivel dimbes-dombos környéken vezettünk), hogy "dombnak felfele nem szabad váltani". Kb. 5 évvel utána jöttem rá arra, hogy azért tanította így, mivel az ő autója rohadt gyenge volt, és ha felváltottam volna, akkor lelassult volna az autó. Egy normális oktató ilyenkor elmondja, hogy magasabb fokozatban nem fog felmenni az autó, viszont egy lusta, tanítani nem akaró, meg csak annyit mond, hogy nem szabad váltani. Ez a hozzáállás miatt sok ember fejébe kerül be téves információ. 3-ból 5-be ugyan azért nem kapcsolunk, ami miatt dombnak felfele sem váltunk, mert lusta elmagyarázni azt az oktató, hogy: 5-be váltva nagyon le fog esni a fordulatszám, ami nem jó a motornak és nem is fog rendesen menni, de ha rendesen ki van húzatva 3-ban, akkor simán lehet kapcsolni neki utána 5-et, mert akkor már nem lesz túl alacsony a fordulatszám.
"Valamint ha vissza váltok 3-ba akkor nem fog koppra kipörögni a fordulatszám mérő?" Lehet hogy ki fog. Ez a sebességtől függ egyedül. Az nem számít, hogy előtte hányadik fokozatban volt. Üresből 3-ba kapcsolva is felpörög tiltásig ha nagy a sebesség, meg akár 4-ből is, meg 5-ből is, meg 6-ból is. Érezni kell, hogy mekkora sebességnél melyik sebességfokozatot kívánja az autó. Pár óra (max. 10) után a legtöbben ráéreznek. Pontosabban ráéreznének, ha az oktató hagyná, hogy túl magas, vagy túl alacsony fokozatba kapcsolhasson a tanonc, mert azzal fogja megtanulni, hogy mikor melyik az ideális.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!