Előzésnél vissza kell kapcsolni egy sebességet, de minek is?
Ezt olvastam meg ezt tanították órákon, de minek is? Nmem az van, hogy 4 esben gyorsabban lehet menni,m mint 3 asban, de sokan vissza kapcsolnak 3 asba, és gy előznek.
Ez nagyon lényeges, vagy tök mindegy? Egy kamiont 4 esben is megtudok simán előzni nem?
4.ben magasabb a végsebességed mint 3.ban, viszont bizonyos sebességtartományban 3.ban sokkal jobban gyorsul az autó ( ha már kamion akkor 60-100-ra 3ban kb fele annyi idő mint 5.ben). Előzésnél egy egyik fontos tényező ( az úton és forgalman kívül), hogy mennyi idő alatt gyorsulsz fel a haladási sebességedről, az előzéshez szükséges sebességre.
Kamiont 4.ben és 5.ben is simán meg lehet előzni, ha nem jön szembe senki.
Mert nem tudnak előzni, azért ;)
Amúgy nyomj 1-esbe egy padlógázt, meg 5-ösbe és nézd meg mikor gyorsul jobban. És akkor megérted miért váltanak vissza. Bár igazából semmi értelme visszaváltani annak aki előre gondolkodik, de hát 90% nem ilyen.
Kezdjük az alapokkal, ehhez először olvasd el ezt:
http://www.gyakorikerdesek.hu/kozlekedes__autok-motorok__188..
az összes hozzászólással (ha már annak idején rászántam vagy 1 órát hogy leírjam....).
Ha ez megvan, akkor:
Azért kell visszakapcsolni, mert kisebb fokozatban nagyobb a nyomaték, azaz nagyobb erőtartalék van, jobban gyorsul az autó mint nagyobb seb. fokozatban. Minél kisebb fokozat annál nagyobb nyomaték, és minél nagyobb fokozat, annál kisebb.
Lehet előzni 4esben is, de az előzéshez szabály szerint 15-20km/h-s seb. különbség kell, ami mondjuk 50-el haladva majdnem a fele, vagyis azért arányaiban sok. Ekkora sebesség különbség eléréséhez (pláne gyors eléréséhez) nagy gyorsulás szükségeltetik, a nagy gyorsulást pedig nagy nyomaték révén, a nagy nyomaték pedig a kisebb seb. fokozatban biztosított. Hát röviden ezért :)
Azért, mert ha egy fokozattal visszakapcsolsz, a hajtáslánc áttétele rövidebb lesz. Vagyis csökken az elérhető végsebesség, de a motor könnyebben pörög fel, könnyebben gyorsítja az autót. Olyan ez, mint a bicikli: ha "hosszú" áttételre kapcsolsz, képtelen vagy gyorsítani vele, csak a lábad szakad le, "rövid" áttételen meg a legkisebb taposásra is egykerekezik, csak éppen a gyalogosok is lehagynak.
Persze nem érdemes ész nélkül akármeddig visszaváltogatni: úgy kell becélozni a sebességfokozatot, hogy az autó ne forogja szanaszéjjel magát, hanem valahol a teljesítmény- vagy nyomatékmaximum körül dolgozzon.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!