Szerintetek miért lett ennyire presztízskérdés Magyarországon az autó?
Kis ország vagyunk, de nagyon szeretjük az autókat. Itt van egy csomó gyár, fejlesztés, sikeres versenyzőink, és még az átlagember számára is az autó presztízs, státuszszimbólum és már-már vallási fanatizmus, hogy melyik a jó, melyik a jobb, tele sztereotipikus beidegződésekkel. Sok embernek alig van mit enni, de BMW, Mercedes ott áll az udvaron akkor is ha nincs pénze se javíttatni, se tankolni. Rengetegen 2-3 évente hitelből cserélik az autóikat hogy lépést tartsanak a szomszéddal, stb, míg sok osztrák meg német teljesen jól elvan az egyszerű, megbízható 10 éves autójával.
Félre értés ne essék, nem akarok senkit megítélni, főleg hogy a mi családunkban és nekem is volt mindenféle autó: kicsi, nagy, használt, új, Merci, Daewoo, Wartburg, Opel, stb. Mindegyiknek volt előnye és hátránya, csak kíváncsi vagyok mit gondoltok a témáról.
Én úgy gondolom, történelmi okai vannak. A kommunizmus előtt viszonylag hasonlított az autópark más nyugati országéhoz és régmúltra nyúlik vissza a hazai gyártás és fejlesztés is. Aztán ugye jött a kommunizmus, ahol sokáig csak annak lehetett saját autója, akinek a párt engedte, amikor pedig magánembereknek is lehetett, szegényes választék volt csak többéves várakozással. Akinek volt autója az nagyon nagy dolognak számított és jelentősen megkönnyítette az életét. Ismertem olyanokat, akiknek két saját autójuk is volt, de lefoglalta őket az állam, aztán elszegényedtek és többé már nem tudtak venni egyet sem.
A rendszerváltással minden megváltozott, és most már bárki vehetett bármilyen autót, amit a pénztárcája engedett, így az emberek felszabadultak és a szűkös időkre visszagondolva nagyon megtanulták értékelni a saját autó adta szabadságot. A szerencsésebbeknek arra is lehetősége nyílt hogy a pár éve az állami vezetők által használt BMW-ket, Volgágat, Merciket meg tudta szerezni. Külföldről is behoztak nagyon sok autót, mert elege lett az embereknek a sok szocialista csodából, és nyugati típusra váltottak.
Aztán elkezdtek versengeni, kinek van nagyob, drágább, márkásabb autója, sokan pedig ezalapján ítélték meg őket. És sokan inkább dicsőségnek tekintették, ha bűnözőnek nézték a fekete BMW miatt, minthogy egy átlag autóban senkinek látsszanak. Kialakultak a sztereotípiák, a márkaharcok, mint vallási fanatizmus, de végső soron csak egy számított: autót minden áron, mert jár. Mert anno elvették, megmondták, hogy milyet vehetsz, most meg már senki se szól bele. Ilyenképpen logikus és érthető a magyarok autók iránti rajongása, ha ebből a szemszögből közelítünk. Ezért fogadnak örömmel mindenféle autógyárat, autóversenyt, hogy idejöjjön és részt is vesznek amiben csak lehet, még a legismertebb szimulátoros játékoknak egyes részeit is full magyarra lefordították (Gran Turismo 6, Forza játékok jó része). (Gran Turismo 5 és 6-ban pl magyar nemzetiségű NPC-k is vannak)
Még most is mélyen élnek a beidegződések, rengeteg használt német luxusautó kerül a piacra és nagyon is megítélik az embert, hogy milyen autóban látják. Ezt is tapasztalatból mondom, teljesen máshogy viselkednek a forgalomban is ha Suzukival vagy, mintha Mercedes-szel.
Mit gondoltok, szerintetek miért alakult így, és örültök-e neki?
(Személy szerint én igen, és büszke vagyok rá hogy kis ország létére ilyen, viszonylag nagy autós kultúra alakult ki nálunk, gyártással, szakértőkkel, fejlesztőkkel, versenyzőkkel, szaklapokkal, weboldalakkal, stb. , mivel én is gyerekkorom óta imádom az autókat.)
Nem bírom végigolvasni kérdező.
Egyébként az autó az mindig is egy presztízskérdés lesz. A legesleggazdagabb embernél is. Németországban vagyok egy ideje, itt is mindenki megnézi a másiknak az autóját, kollégák kibeszélik egymás között, hogy ki mennyit ment az autobahnon, meg hogy az Audi jobb, mint a BMW, vagy fordítva. Mert itt is ilyeneket vesz az, aki megtudja venni. És az egész világon így van. Csak sajnos Magyarországon anyagilag nagyobb teher az autózás. De ettől függetlenül az emberben genetikailag kódolva van, hogy szeretne szép és jó házat, valamint minél jobb autót, ez van. Jóléti társadalom így működik.
1, Generációk-igények változnak;
2, Kb. 2004 környékéig mindenki úgy vett autót, ahogyan tudott. Onnantól kezdve megjelentek a 0%-os, és egyéb csodahitelek, amik autóhoz segítették a népet. Jöttek az új autók az országba. De rájöttek sokan, hogy a külföldi, használtautó is elég, így bejöttek azok is. Hirtelen nagyon sokan autótudósok lettek, jó üzlet lett kereskedni behozni-vinni, így az igények is egyre jobban nőttek a jobb autók irányába.
Mindenhol presztízskérdés, a különbség annyi hogy míg Németországban azzal versenyeznek hogy Audi vagy BMW legyen-e, eseteg Porsche, addig itthon már az a kérdés hogy van-e vagy nincs, és hogy Suzuki vagy más típus, ez a különbség.
De ugyanez van a házakkal, és a többi vagyontárgyakkal.
Az sokkal nagyobb probléma hogy legtöbben a volán mögé beülve tombolják ki magukat, és vezetik le a feszültségüket, ezért látni annyi frusztrált, idegbeteg, veszélyes állatot az utakon.
Nem.olvastam végig, már az első bejezdés is tele van valótlanságokkal.
Sikeres versenyezőink?
Nincs egyetlen magyar sem, aki nemzetközi szinten számít az autó-motor sportban.
2-3 évente cserélgetik az emberek a BMW-ket, Merciket?
Én azt látom, hogy tizenéves autókat vesz a magyar átlag polgár.
A németnek, osztráknak jó a 10 éves autó... ha nem, akkor lecseréli 4-5 évesen.
Stb, stb.
Kedves kérdező!
Kicsit, vagy még sokat, élned, tanulnod, tapasztalnod kell, főleg tapasztalnod. Amiket leírtál, az olyan, mint egy közepes diák záródolgozata, amiket összeollózott innen-onnan, de a tanár egyből kiszúrja, hogy gyakorlatilag egy saját gondolat sincs benne. Sőt, alapvető tévedésektől, elfogult kijelentésektől hemzseg, amire már előttem is rávilágítottak.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!