Melyik fordulatszámon a legnagyobb az autó gyorsulása?
A nyomatékcsúcson vagy a teljesítménycsúcson?
A légellenállástól tekintsünk el.
Nem vagyok se fizikus, se gépész. Így csak a saját gyakorlati tapasztalatomat, saját autómat tudom példának felhozni:
A max nyomatékot 1500-2250 közötti fordulaton adja le. A max teljesítményt 4000-nél.
Ha alacsony fordulaton lépek oda, sokkal jobban megindul, mintha 4000-nél tenném. Még ha intenzíven ki is kell gyorsítanom, pont ezért nem igazán szoktam 3000 fölé pörgetni, mert nincs igazán értelme, egyértelműen érezhetően kevésbé nyom már az ülésbe magasabb fordulaton.
Még mindig én...
Továbbgondolva a dolgot, nem lehet hogy ott a legnagyobb a gyorsulás, ahol a nyomatékgörbe "metszi" a teljesítménygörbét?
Tehát az a legnagyobb teljesítmény, amihez a legnagyobb nyomaték áll rendelkezésre?
"Ha alacsony fordulaton lépek oda, sokkal jobban megindul, mintha 4000-nél tenném."
Nem tudom milyen autód van, de próbáld ki hogy 1-esben alacsony fordulatról megindítod teligázzal, majd utána próbáld ki hogy a legmagasabb fokozatban megindítod ugyanarról a fordulatról teligázzal. Ugyanakkorát fog gyorsulni? Ezt én kétlem,a #4-esben le is írtam miért :)
# 13
Semmi olyasmit nem írtam, hogy 6.-ban jobban gyorsulna, mint 1-esben! Egy adott sebességfokozaton belül gondoltam. És igen 1-esben jobban gyorsul 1500-as fordulatról, mint ha 4000-ig kiforgatnám és ott tipornám.
6.-ra ugyan ez igaz: 1500-ról, ami kb 80-90km/h ha gázt adok sokkal jobban megindul, mintha 4000-nél, ami 210km/h körül van, nyomnám le a gázpedált.
A sebességváltóban a fokozatok eltérő áttételűek. Nagyobb áttételnél nyilván nagyobb nyomatékot lehet a kerekekre vinni. Ezt semmilyen módon nem cáfoltam.
Én sem írtam, hogy olyat írtál volna :)
"6.-ra ugyan ez igaz: 1500-ról, ami kb 80-90km/h ha gázt adok sokkal jobban megindul"
Akkor mérj nekünk légyszi egy 6@1500rpm 80-90-ről 130-ra gyorsulást, majd mérd meg 5-ben ugyanezt a 80-90-ról 130-ea majd 4-ben is. Csak a fordulatszámok fognak változni, 5-ben (valószínűleg 4-ben is) kevesebbet fogsz mérni, mint 6-ban. Ez szintén nem azt fogja bizonyítani, amit a többiek állítanak :)
Nem egyről beszélünk.
Maradjunk egy fokozaton belül! Hiszen ez a kérdés, nem?
Te meg folyton a különböző fokozatokat akarod összehasonlítani. Ha nagyobb az áttétel, mert alacsonyabb fokozatban mész, persze hogy nagyobb lesz a kerekeken mért nyomaték, amitől jobban gyorsulsz. Az teljesen triviális, hogy pl 2000-es fordulaton jobb lesz a gyorsulás 2. sebességi fokozatban, mint 6.-ban.
A kérdés az, hogy milyen fordulatszámon a legnagyobb a gyorsulás (egy adott fokozaton belül).
"Hiszen ez a kérdés, nem?"
Nem ez a kérdés, lásd fentebb :)
A kérdező azt kérdi, hogy melyik fordulatszámon a legnagyobb az autó gyorsulása, erre én ezt írtam a #4-ben:
"Ott lesz a legnagyobb a gyorsulás, ahol a mozgási energia szükséglet leküzdéséhez több energia áll rendelkezésre. Semmi köze a nyomatékcsúcshoz, vagy a teljesítménycsúcshoz."
Azonos sebességnél visszapakolva magasabb fordulaton nagyobb lesz a motor teljesítménye és jobban fog menni. Ez szerinted triviális, szerintem is triviális, az előző oldalon hozzászólók szerint meg nem az.
Mondjuk a kérdező valóban írt ilyet is:
"Tehát pl. berakom egyesbe az váltót, majd padlógázzal felgyorsulok a maximum fordulatszámig. Ilyenkor melyik fordulatszámon lesz a legnagyobb a pillanatnyi gyorsulás."
De egyesben alacsony sebességű gurulásból indulva teljesen más energiaigény lép fel, mint mondjuk hatodikban viszont a motor teljesítménye meg adott fordulatszámonként állandó. Lehet hogy egyesben 1500-3000 között nagyobb lesz a gyorsulás függvény meredeksége, mint mondjuk 3500-5000 között, de ez már egyáltalán nem lesz igaz negyedikben, ötödikben és hatodikban. Ezért is írtam a #4ben, hogy teljesen más irányból kellene ezt megközelíteni, mert általánosságban nem lesz igaz az ami igaz 1-es fokozatban :)
Oké, kezdem érteni.
Tehát a legtöbb mozgási energiát a teljesítménycsúcson kapjuk a motortól. A gyorsulás viszont függ az abszolút sebességtől is, hisz nagyobb sebességnél "nehezebb" gyorsítani.
Ezek szerint a max. gyorsuláshoz tartozó fordulatszám meghatározása egy eléggé összetett dolog és sok tényezőtől függ.
Akkor már csak egy dolgot nem értek: Ha a nyomatékcsúcson tudja a legnagyobb nyomatékot a motor, akkor ezen a fordulaton hat a legnagyobb erő a kerekekre. Na most a gyorsulás = erő / tömeg. A tömeg állandó, tehát elvileg a gyorsulás egyenesen arányos az erővel, vagyis a nyomatékkal. Tehát ez alapján a nyomatékcsúcson kéne a legnagyobb gyorsulásnak lennie.
Érzem, hogy valahol hibás a gondolatmenet, de nem tudom hol. :)
"Ha a nyomatékcsúcson tudja a legnagyobb nyomatékot a motor, akkor ezen a fordulaton hat a legnagyobb erő a kerekekre."
Nem a kerékre hat az erő hanem a főtengelyre.
"Érzem, hogy valahol hibás a gondolatmenet, de nem tudom hol. :)"
Az alapoknál. A gyorsításhoz munkát kell végezni, a munkavégző képességet pedig a teljesítmény jellemzi. Teljesítmény/tömeg arányról már hallottam - sőt szerepel a jogi szabályozásban is több helyen- erő/tömeg arányról még nem :)
A teljesítmény az a mi esetünkben forgatónyomaték*szögsebesség. A nyomatékcsúcson adja a motor a legnagyobb nyomatékot, de nem ott a legnagyobb a teljesítménye.
Ha bal oldalra felírod az összes dolgot amit le kell küzdenie az autónak és összegzed akkor kapsz egy teljesítményigényt, ami tudsz ábrázolni a sebesség függvényében ( ha a sebességet visszaszámolod az áttételekkel akkor le tudod bontani fokozatonként egy fordulatszám diagramra).
A másik oldalon ott a motorod és annak teljesítmény/fordulatszám diagramja.
Ahol a legnagyobb lesz a különbség a teljesítmény/fordulatszám diagram felé, ott lesz a legnagyobb gyorsulásod :)
Abból kiindulva, hogy gyorsulás = erő / tömeg az jönne ki, hogy egy 7,5 tonnás 3500nm-es kamion ugyanúgy gyorsul mint egy 750kilós 350nm-es autó. Hát öö, tegyél egy 1.9TDI blokkot egy kispolszkiba :)
Ha úgy vizsgálod, hogy 500lóerő/7,5tonna vs 50lóerő/750kg még akkor is az utóbbi fog jobban menni, de már lényegesen kisebb lesz a különbség :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!