Miért érzik magukat jobban magasabb fordulatszámon a 16 szelepes autók és miért viselik jobban a 8 szelepes autók a kisebb fordulatszámot?
Mit írt le? Én nem látom hogy megválaszolta volna magának...
Amúgy iszonyatosan egyszerű a magyarázat. 4 szelep esetén sokkal gyorsabb a gázcsere, tekintve, hogy több hely van hozzá... ilyen egyszerű a dolog, nagy fordulaton nem fogja annyira korlátozni a gázcserét a keresztmetszet.
Nem feltétlenül nagyobb nyomatékú a 8 szelepes. Például Opel Astra G 1.6-ból a 8 szelepes nyomatéka 135, a 16 szelepesé 150 Nm. A lóerő is több a 16 szelepesben.
Hogy a 16 szelepeset miért jobb pörgetni, azt már leírták (jobb, gyorsabb a gázcsere).
5-ös!
Nem csak a nyomaték számít, hanem hogy azt hol adja le. Lehet a 8v leadja 2500-nál, a 16v meg 3500-nál.
A hengerenként kétszelepes motorban az egy hengerhez tartozó csatornák összes keresztmetszete kisebb, mint a hengerenként négyszelepesben. Ez azt jelenti, hogy azonos térfogatáram mellett nagyobb áramlási sebességgel dönget rajtuk végig a gáz. Ebből alacsony fordulaton előnyt lehet kovácsolni: hamarabb eléri az áramlási sebesség azt a tartományt, amiben a szívóoldalon megvan a megfelelő keveredés az üzemanyag és a levegő között, illetve jól örvénylik a hengerbe érkező levegő - kipufogóoldalon pedig szintén hamarabb jut el az áramlás abba a tartományba, ahol már jól "húz" a kipufogó összenyitásnál, javítva a henger töltését.
Aztán ahogy emelkedik a fordulatszám, nő a térfogatáram, nem tud már hová gyorsulni az áramlás, romlik a henger töltése - viszont a négyszelepeseknél meg épp ilyenkor lesz megfelelő a gázáramlás sebessége, ők akkor kapcsolnak rá. Te pedig azt látod, hogy alacsony fordulaton jobban érzi magát a kétszelepes motor, pörgetve pedig a négyszelepes erősebb.
Van viszont egy másik fontos tényező is: a vezérlés hajtásának teljesítményigénye. Ha fogtál már szeleprugót a kezedben, biztosan tudod, hogy nagyon erős rugóról van szó, kézzel össze sem lehet nyomni. Na, akkor képzeld el, hogy ilyen rugókat kell összenyomnia a szelepemelőnek percenként több ezerszer. Ehhez teljesítmény kell, amit a vezérlés a főtengelyről kap. Hengerenként kétszelepes motor esetén kisebb ez a teljesítmény, mert csak egy szívó- és egy kipufogószelep marha erős rugóit (általában kettőt használnak egy szelephez) kell folyamatosan összenyomkodni, míg négyszelepesnél két-két pár rugóval kell küzdeni, tehát nagyobb teljesítményt vesz le a főtengelyről a vezérlés hajtása. Ez alacsony fordulaton lényeges, mikor a motor főtengelyen leadott teljesítménye még kicsi, ekkor sokat jelent, hogy a vezérlés mennyit kér el ebből. Magas fordulaton, mikor már rendesen dolgozik a motor, kevésbé érezhető a hátrány.
....."Miért érzik magukat jobban magasabb fordulatszámon a 16 szelepes autók".....
honnan tudod, hogyy jobban érzi magát? legfeljebb jobbanviseli a szadizást, elvégre arra kalaibrálták...persze, ha a versenyző nem óccó olajat használ okosba, és kétévenként cseréli, mert akkor éri el a hamincezret..na az a 16 szelepes nem érzi jól magát...
egyébként minél alacsonyabban pörög valami, annál hosszabb az élettartama..
Nem hiszem el, hogy alig akadt normális kérdés...
A 8 szelepesek általában nem nyomatékosabbak, viszont sokkal alacsoanyabb fordulaton adják le a nyomatékot, ezért érződnek erősebbnek, alacsony fordulaton is. Egyébként egyáltalán nem szeretik a 8 szelepesek sem ezt a 2000-res fordulat alatt tartást, márpedig sokan így használják. A 16 szelepeseket pedig kell pörgetni jobban, 3-4000-ig is, mert 4000 körül, vagy afelett jön meg a nyomatékcsúcs. Jól is érzik magukat ennél a fordulatnál.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!