Miért ár és fogyasztás alapján vesz mindenki első autót?
Na jó talán nem mindenki, de a többség igen.
Mikor jellemzően 17-20 éves fiatalok kiírnak egy kérdést, hogy mit vegyenek első autónak, akkor a szempontok a következők.:
Olcsó vételár, olcsó alkatrész, kis fogyasztás.
Oké, persze fiatalokról beszélünk legfeljebb diakmunkából meg szülőktől kapott szebpénzből van pénzük, nyilván nem új autót fognak venni. Aztán a kérdésekre jönnek a válaszok, hogy vegyél swiftet, f astrát, 3-as golfot. Akinek kicsit több pénze van egyből bmw-t nézeget mondjuk E36-ot.
Megveszik 2-3-400 ezer forintért, 7-8 literből eljárkálnak és mindenki boldog (elvileg).
De könyörgöm pont a legfontosabb szempontot nem nézik. Az autó biztonsága hol marad?
Ja, hogy ezeknél az autóknál gyakorlatilag a biztonsági övön kívül nincs semmi? Hogy mernek ilyen autókkal közlekedni?
Több fiatal ismerősöm is vett f astrát meg swiftet, "nincs benne légzsák, de legalább olcsó a téli gumi és 6 litert eszik".
Komolyan ennyire utolsó szempont a biztonság? Hogy a törésteszt esetleg katasztrófa, nincs aktív biztonsági rendszer stb.
És mielőtt kapnám a támadást, nekem sincs autóm, friss jogsis vagyok, de amíg egy elfogadható biztonságot nyújtó autóra nincs pénzem, addig nem fogok guruló koporsót venni. Elmászkálok busszal vonattal, ha muszáj odaérnem valahova városon belül és késésben vagyok, akkor hívok egy taxit.
Hosszú távon ez is olcsóbb mint venni egyet a fentebb említett autók közül és addig is tudok spórolni egy olyanra, amibe nyugodt szívvel ülök bele.
Nem kell nagy dolgokra gondolni, nem hiszem, hogy a Volvo terepjáróknál kezdődik az élet, de szerintem minimum két légzsák (de ugye minél több annál jobb) ABS, ESP baromi jó ha van. Ezen kívül ha az autónak van normális gyűrődőzónája és egy masszív utascellája, akkor már sokkal jobb a helyzet. Természetesen ez pénzbe kerül, de komolyan a testi épségen kell spórolni?
Persze senki nem úgy vesz autót, hogy össze fogja törni, de egy baleset nem csak saját magunkon múlik.
Szóval miért ezzel a mentalitással vesz a többség első autót?
Mert különben soha az életben nem lenne rutinjuk.
Ahol ráadásul szar a tömegközlekedés, ott kénytelen vagy autóval járni, és ha csak öreg kocsira van pénz, akkor ez van.
Ami minket illet, KELLETT egy autó és a pénz a házra ment el, autóra alig jutott.
Nincs busz, vonat vagy taxi. Ha el akarunk menni valahova, 45 perc gyaloglás, busz, gyaloglás, ez a havi nagybevásárláshoz nem jön ki jól. Amúgyis utálom a tömegközlekedést, 9 évig csináltam.
A biztonság kapcsán annyit tudunk tenni, ami nekünk elég jónak tűnik, hogy leginkább elhagyott utakon megyünk tök lassan :D Jó, egy kicsit városban is. Inkább ez, mint bármilyen autóval kimenni a közeli főútra, ahol valaki mindig előzni kezd, pedig jönnek szembe.
Korábban motoroztunk, de azt gyorsabban, forgalmas helyeken is és 2 kerékkel neccesebb, ha véletlenül lejegesedik az út télen ;) Én nem motoroztam télen, de az ABS is hiányzott, pedig az jó tud lenni. Ettől még ki nem hagytam volna, pedig az nem volt muszáj, mint itt az autó.
Ha telne rá, akkor persze extrém fontos lenne a biztonság is. De azért jó körülmények között 4 liter alatt egyen a kicsike, ha kérhetjük, ez hobby :)
Több szempont van és nem mindenkinek ugyanazok a fontosak (nekünk pl. az erő kicsit sem, csak jöjjön fel a dombra szép lassan), de igazad van, a biztonságnak fontosnak kell lennie. Ha telik rá.
Persze, rutint szerezni lehet bármivel aminek négy kereke van és lehet irányítani, de nem egy életbiztosítás.
Rutint én a családi autó vezetésével szerzek, ami kellően biztonságos, aztán ha lesz elég pénzem akkor veszek egy sajátot.
Mi van akkor ha baleset történik? Amennyi állat módjára közlekedő autós van, simán lehet önhibánkon kívül is balesetezni. Akkor meg csak jobb lenne egy korazerűbb autóban ülni.
Nézzük ezt a biztonságot a matematika oldaláról!
Egy átlag magyar 10000km-t megy egy évben. Ha ezt mindennapos használattal teszi, akkor az 27,39km/nap. Vagyis kb fél óra/nap az autóban, ha 60km/h-s átlagsebességet feltételezek.
Ezzel szemben a legtöbb háztartásban van éles kés, üvegpohár, porcelántányér, stb.
Az ébren töltött időszakomban több időt töltenek egyéb "Veszélyes" foglalatossággal, mint a vezetés.
De mégsem zuhanyzik senki bukósisakban..
Vág húst, kenyeret lánckesztyűben...
és sorolhatnám.
Pedig, mi van, ha..... :D
Persze nem halnak meg naponta swiftekben, de kockázatosabb.
Valamint itt elsősorban elsőautós fiatalokra gondoltam, és például egy 17 évesnek nem tudok elképzelni olyan helyzetet, hogy muszáj autót vennie. Hiszen 16 évesen mit csinált mikor még jogsija sem lehetett?
Tavaly is volt egy halálos baleset, friss jogsis 17 éves srác egy Matizzal kezdett előzni, de nem vette észre, hogy már őt is előzik.
Lesodródott az útról és fának ütközött, szegény srác egyből meghalt.
Itt a saját rutintalansága okozta a balesetet, ráadásul az autó sem tudta megvédeni, hisz egy daewoo matiz hasonlóan veszélyes mint a fentebb említettek.
De ha nem vett volna (vagy nem vettek volna neki) ilyen autót, hanem inkább spórol pár évet akkor 20-22 évesen sem lett volna késő rutint szerezni, egy normális autóban ülve.
Persze otthon is érhet baleset.
De a közúti baleset és a háztartási baleset két külön dolog. Egyik sem befolyásolja a másikat.
Éles késsel elvárhatom az ujjam, törött üvegpohárral szintén, és igen a zuhanyzóban is eleshetek. Azért ezek láthatóan nem akkora súlyúak mint légzsák nélkül ütközni.
És mivel épp elég veszély van egy átlagos háztartásban amit nem lehet elkerülni, akkor legalább az autózásnál érdemes megpróbálni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!