Valaki el tudná magyarázni, hogy injectoros-benzines kocsinál hogy érdemes váltani, hogy gyorsulásom jó legyen?
Azért ez nem egy típusra jellemző. Általánosságban azt lehet mondani, hogy kb. a teljesítménycsúcsig érdemes forgatni. De ez egyébként váltóáttétel függő is, akkor lehetne pontosan kiszámolni az ideális váltási pontokat. Egyesben például tényleg érdemes tiltásig forgatni, mert a második fokozat sokkal nagyobb áttétel, de a 4. és 5. közt már nincs akkor különbség, ezért nem érdemes olyan sokáig forgatni a nyomatékcsúcs után.
Ez például egy Golf V:
Te ezt elforgatnád tiltásig? Kb. annyi ott a forgatónyomatéka, mint 1000-es fordulaton.
Óóó, nem, 100x leírtam már, hogy nem teljesítménycsúcson kell váltani, hanem leszabályozás környékén.
Ha te pont a teljesítménycsúcsig húzatod (ahol a legtöbb lóerőt leadja a motor), akkor váltás után nagyon leesik a fordulat. A nyomatékot baszhatod, mert ilyenkor a lóerő fontosabb. Szóval a lényeg, hogy húzasd ki limitálásig, és mikor elváltasz, akkor a fordulat általában pont oda esik le, ahol a legerősebb a motor. Ez a lényeg. Le lehet mérni egy stopperrel is a különböző gyorsulási módszereket, és kiderül az igazság.
Ja és ha full meleg a motorod, akkor nyomj kettesben egy padlót, hagyd hogy pörögjön ki a motor, és kiderül, hogy mennyi a max fordulat. Nefélj nem lesz semmi baja.
A fokozatios gázadásos dolog nagyon jó meglátás a részedről kérdező. Hirtelen padlógáz rosszat tesz a motornak, főleg ha alacsony fordulaton mész. Ehhez hozzájön, hogy a hétköznapi autóknak nagyon szar a gázreakciója, és ezért 2 mp múlva kezd el gyorsulni. Fokozatos gázadás kímélőbb a motornak is és a fogyasztásnak is talán. De ha max gyorsulást akarsz, akkor csakis padlógázban gondolkodj.
2-esbe le mértem, 120km/h (-10km/h kb) //6500 (mutatóval)
meleg motorral persze, én se vagyok hülye, hogy kapjon egy hősokkot a blokk!
PAdlógáz meg tapasztalat amit írtam, szóval akkor lóerő Fölé kell nyomni picivel, hogy váltás után lóerőcsúcsba kerüljek?
A gyorsulást erő okozza, azaz forgatónyomaték. A cél mindig a keréken leadott forgatónyomaték maximalizálása. Tehát az a lényeg, hogy váltás után a forgatónyomaték és az áttétel szorzata nagyobb legyen, mint a váltás előtt, akkor nagyobb lesz a gyorsulás.
Egyesben mondjuk érdemes lehet elforgatni a szabályzási fordulatig, mert nagy az ugrás áttételben, de 3-4-5 fokozatok közt ez már nem feltétlenül igaz, ahol kevesebbet esik a fordulatszám. Motor és váltó függvénye.
Nah, ma is megtanultuk, hogy a gyorsulást a nyomaték okozza és a teljesítménynek semmi köze hozzá illetve minek elforgatni a GOLF5-öt közel tiltásig ahol ki lehet belőle facsarni 95 lóerőt áhh, mi a faxnak el lehet azt váltani 3000-nél mert alapjáraton annyi a nyomatéka a motornak, mint 6500-on.
Komolyan mondom, ma is megérte leülni a gép elő, feldobtátok a napomat :D :D
"A gyorsulást erő okozza, azaz forgatónyomaték."
Az megvan, hogy az erőt kilowattban, vagy más mértékegység szerint lóerőben mérik? És igen, a gyorsuláshoz erő kell, lóerő.
Jól mondod, kérdező, a teljesítmény a nyomaték és a fordulatszám szorzata, tehát egy számolt, származtatott mennyiség. Tehát mikor lesz maximális adott sebességnél a keréken "mért" teljesítményünk? Ha maximális az ott leadott forgatónyomaték.
John McClane: Nem szoktál te ilyen lenni. Sehol nem írtam, hogy 3000-nél váltsunk. Én abba kötöttem bele, aki azt írta, hogy szabályzásig kell forgatni. Nem kell, mert ott már nagyon meredeken esik a nyomaték (és így a teljesítmény) a legtöbb autónál.
F=m*a, általános iskolai fizika. Adott sebességfokozatban a nyomatékcsúcson lesz maximális a gyorsulás, nem a teljesítménycsúcsnál.
16.: Az megvan, hogy az erőt newtonban mérik? A kW és a LE a teljesítmény mértékegysége.
A dízelekre kitérve, szintén levezethető nyomatékből, a teljesítmény fogalmának feszegetése nélkül, hogy miért nem gyorsul jobban a benzinesnél. Mert a nyomaték alacsony fordulaton jelentkezik, ezért adott sebességhez nagyobb áttétel tartozik, ami keréken már kisebb forgatónyomatékot eredményez.
Ha két motort összevetünk, valóban a lóerő fejezi ki jobban az adatok közül, hogy milyen lesz az adott autó gyorsulása, de most nem ez a téma.
Akkor egy pillanatra visszatérnék a Golf V-re, mint átlagos autóra. Kell-e szabályzásig forgatnunk? Nem találtam a váltó áttételeit, ezért a Golf IV 1.8 adataival veszek egy 4.-ből 5.-be váltást. Nagy eltérés nem lehet.
Attételek:
4. 1,444
5. 1,129
Tehát szabályzásig forgatunk, a diagram 6300-ig megy, ezt veszem annak, leforgatjuk a negyediket:
Főtengelyen leadott nyomaték: ~87 Nm
Végáttételre leadott nyomaték 4.-ben: ~125 Nm
Felváltunk 5.-be, a fordulatszám 5000 környékére esik:
Főtengelyen leadott nyomaték: ~125 Nm
Végáttételre leadott nyomaték: ~141 Nm
Tehát a felváltással nőtt a kerékre ható gyorsító erő (és a teljesítmény is) kb. 13%-kal, azaz későn váltottunk.
Ugyanezt levezetve a teljesítménycsúcson történő váltásra, csökken a nyomaték, tehát az még korai a váltás. Az igazság a kettő közt van. A két áttétel aránya 1,28, ezzel osztva a 136 Nm körüli max nyomatékot azt kapjuk, hogy nem érdemes felváltani 106 Nm felett. Ez 6000 környékén van, valahol itt van az ideális váltási pont ennél az autónál 4. és 5. fokozat közt.
"F=m*a, általános iskolai fizika. Adott sebességfokozatban a nyomatékcsúcson lesz maximális a gyorsulás, nem a teljesítménycsúcsnál. "
Nyilván ezért mérnek minden gyorsulást úgy, hogy csak nyomatékcsúcsig nyomják azt elváltanak. Ja várj, mégsem :D
Ja várj, hát te is kiszámoltad, hogy 6000nél kell váltani. Bazze én már semmit sem értek. Akkor most 6000-nél váltunk ( ami már majdnem szabályzás) vagy nyomatékcsúcson? :D
De azért fejet kell hajtanom, ilyen szépen levezetve és kiszámolva még nem láttam a "taposd ki a lelkét" felkiáltást :D
John, értelmezd már, amit írok! Hol írtam én olyat, hogy nyomatékcsúcson kell váltani? Miért ott váltanál, ahol legerősebb az autó? Ott kell váltani, ahol már annyira lecsökken a nyomaték/teljesítmény (ahogy tetszik), hogy a rövidebb áttétel már nem kompenzálja azt.
DE, ha te berakod másodikba az autót mondjuk 1000 f/percnél, és végighúzatod szabályzásig váltás nélkül, akkor a nyomatékcsúcsnál lesz a legnagyobb a gyorsulásod, ott van a motornak a legnagyobb ereje, nem pedig a teljesítménycsúcson. Ettől még tovább kell forgatni, hiszen ha elváltanád, mélyen a nyomatékcsúcs alá kerülnél, ráadásul egy hosszabb áttételen keresztül.
A szabályzás és a majdnem szabályzás nem ugyanaz, van közte - jelen esetben - kb. 500 f/perc, ahol már csak vánszorogna a mutató. Ezért írtam, amit írtam, konkrétan erre: "100szor kiveséztük már, hogy leszabályozásig kell pörgetni, és akkor lesz a legjobb a gyorsulás." Mikor leírtam a saját autóm példának (E36 328i), akkor mondta valaki, hogy az csak egy egyedi eset, ezért hoztam egy másik példát, ami átlagos autó, és hirtelen találtam róla nyomatékgörbét.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!