Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Igaz, hogy esőben növekszik...

Igaz, hogy esőben növekszik az autó fogyasztása?

Figyelt kérdés
2010. ápr. 24. 21:06
1 2 3 4
 21/32 Beviz Elek ***** válasza:

Te szerencsétlen mikor fogod megérteni, hogy a súrlódástól soha nem gyorsul semmi? Minél nagyobb a súrlódás, annál nehezebb mozgatni. Tehát: Minél kissebb a súrlódás annál könnyebbmozgatni. -> Minél könnyebb mozgatni, annál kevesebb energia kell, az autó annál kevesebb üzemanyagot éget el ugyanakkora erő kifejtésére.


A lényeg: Ha valami súrlódik, akkor nem gyorsul vízszintes terepen előreható erő nélkül. Mivel a súrlódás lassít és nem gyorsít, ezért előreható súrlódás NINCS. Fejthetünk ki a testre erőt előre, de a súrlódás miatt nem fog annyit előre mozdulni!!! Értsd meg, hogy fog gyorsulni a súrlódási erőtől.

Ha képes lenne gyorsulni, akkor léteznének örökmozgók. Amit te megveszel és mocorog, az csak az elem miaatt mozog. Ha lemerül, akkor megáll a mozgás!

2010. ápr. 26. 20:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 22/32 Beviz Elek ***** válasza:

"gördülési súrlódási erő

mely a pl. keréken gördülő test mozgását fékezi. Tapasztalható, ez a surlódási tényező adja a legkisebb súrlódási erőt. Nem véletlenül használnak kerekeket a járműveken."


"A vizsgálatok szerint a súrlódási erő mindig ellentétes a sebességgel"


Tanulj!

2010. ápr. 26. 21:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 23/32 A kérdező kommentje:

A súrlódás a gyakorlatban lehet hasznos is, de igen gyakran káros jelenség. Hasznos például, mert nélküle

nem tudnánk járni, vagy a villamos, az autó nem tudna elindulni. Az autók nem tudnának megállni,

kanyarodni, ha nem tapadnának a kerekei a földhöz. A járásnál ugyanis lábizmaink segítségével a talajra

érintlegesen hátrafelé irányuló ert gyakorolunk, és ennek az ernek az ellenereje, vagyis a talpainkra ható,

elre irányuló tapadási súrlódási er jelenti a mozgásba hozáshoz szükséges ert. A hasznos súrlódás

növelhet például az érintkez felületek közé szórt homokkal. Káros súrlódásnak köszönhet, hogy például az

alkatrészek kopnak. A káros súrlódás csökkentéséhez általában az érintkez felületek közé kenanyagot

(például olajt, zsírt, grafitot) tesznek. A kenanyag kitölti a felületek egyenltlenségeit, és távol tartja

egymástól a szilárd testeket. A gyakorlati életben szinte mindenhol kell számolnunk a súrlódási ervel.


[link]


Tanulj, hogy ne téveszd össze a szezont a fazonnal, nagyokos. Két különböző dolgot hozol egy kalap alá.

2010. ápr. 26. 21:12
 24/32 A kérdező kommentje:
Most már elhiszed, hogy hülyeségeket beszélsz, okostojás?
2010. ápr. 26. 21:15
 25/32 Beviz Elek ***** válasza:

"Van hasznos súrlódás, ez igaz, de az sem gyorsít. Köszi, hogy utánajártál, de semmire nem mész vele, mert igazad az még véletlenül sincs :)"

Én kommentemben van! Ezt vesd össze a saját utolsóddal. Te kevered a dolgokat. A hasznos azért van, hogy a testek megmaradjanak egy helyben. (ami példákat te hoztál fel!)

De pont ez a lényege a hasznos súrlódásnak. Ne csússz el, ha egy helyben állsz. Ennyi. De azért, mert van súrlódás, de nem fogsz egyre gyorsabban csúszni a betonon anélkül, hogy bármi/bárki erőt fejtene ki rád.

Hasznos: ne mozogjon a test (vagy pl a kanyarban ha betekered a kormányt, ne menj tovább egyenesen, hanem kanyarodj)

De akármilyen hasznos, erőkifejtés nélkül, a súrlódás miatt NEM FOGSZ GYORSULNI!!!

2010. ápr. 26. 21:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 26/32 A kérdező kommentje:
Utoljára mondom el. Ha egy testet megdobsz egy asztalon a súrlódási erő valóban a mozgás irányával ellentétesen hat és előbb-utóbb megállítja a testet. Ha viszont kerekes járműről van szó, amelyet gyorsítasz, akkor a tapadási súrlódás a kerék és az út között előre mutat és ez teszi lehetővé a gyorsulást. A gyorsuló kerekes járműveknél a tapadó súrlódás előre mutat. A gördülő súrlódás viszont ebben az esetben is hátra.
2010. ápr. 26. 21:30
 27/32 Beviz Elek ***** válasza:

Te most tudod, hogy mit magyarázol? Azt, hogy a tapadás miatt tud elindulni egy autó, mert ha nem lenne tapadás, akkor kipörögnének a kerekek (mint például jeges úton).

Ebben teljesen igazad van, aláírom. Én annyit próbálok elmagyarázni, hogy ha mész egy autóval, és a tapadás kissebb, akkor kevesebb erőt kell kifejteni a kerekek forgatásához.


Ha a kipörgés határán gyorsítod az autót, akkor igen, minél nagyobb az az erő, annál jobban tudsz gyorsítani.


De! Itt nem ez a kérdés. A kérdés az, hogy többet fogyaszt ez miatt vagy nem. Egy aszfaltúton van x tapadása. Ezen x erő kell a gördüléshez. Ha az aszfaltra ragasztót nyomsz, akkor n*x lesz a tapadása. Tehát sokkal nagyobb. Ahhoz, hogy görgesd, sokkal nagyobb erőt kell kifejteni. A vizes útnál a kommentelő azt írta, hogy kissebb lesz a tapadás. ezek szerint, akkor kissebb erőt kell kifejteni a sebesség stagnálásához. Tehát: Kevesebb üzemanyag kell.


:)

2010. ápr. 26. 21:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 28/32 A kérdező kommentje:

"Ebben teljesen igazad van, aláírom. Én annyit próbálok elmagyarázni, hogy ha mész egy autóval, és a tapadás kissebb, akkor kevesebb erőt kell kifejteni a kerekek forgatásához."


Az amit te akarsz mondani az nem a tapadási súrlódás, hanem a kerékben a belső súrlódás vagy ebben az esetben mondhatod gördülő súrlódásnak is. Az megállithatja az autót ha üresbe teszed. Azért vannak energiatakarékos gumik, mert azoknál a gördülő súrlódás kisebb. A tapadásuk mást jelent. Érted már?

2010. ápr. 26. 21:55
 29/32 A kérdező kommentje:

A megfelelő tapadás miatt vannak nyári és téli gumik. Télen a téliek jobban tapadnak mint a nyáriak. De egy gumi attól energiatakarékos, hogy kisebb a gördülő súrlódása.

Az egyik abban segít, hogy biztonságosabba gyorsulj és fékezz a másik abban, hogy egy kicsit kevesebb üzemanyagot fogyassz.

2010. ápr. 26. 22:01
 30/32 Beviz Elek ***** válasza:

Te ne keverd a kerék belső súrlódását a gumi és az út közötti tapadással légy oly kedves!

A kommenteló azt mondta, hogy kissebb a tapadás vizes úton!


" "Ebben teljesen igazad van, aláírom. Én annyit próbálok elmagyarázni, hogy ha mész egy autóval, és a tapadás kissebb, akkor kevesebb erőt kell kifejteni a kerekek forgatásához."


Az amit te akarsz mondani az nem a tapadási súrlódás, hanem a kerékben a belső súrlódás vagy ebben az esetben mondhatod gördülő súrlódásnak is."


Én a kerék és az út közötti viszonyról magyarázok!

Bocsikaaa :P

2010. ápr. 26. 22:12
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3 4

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!