Igaz, hogy esőben növekszik az autó fogyasztása?
Te szerencsétlen mikor fogod megérteni, hogy a súrlódástól soha nem gyorsul semmi? Minél nagyobb a súrlódás, annál nehezebb mozgatni. Tehát: Minél kissebb a súrlódás annál könnyebbmozgatni. -> Minél könnyebb mozgatni, annál kevesebb energia kell, az autó annál kevesebb üzemanyagot éget el ugyanakkora erő kifejtésére.
A lényeg: Ha valami súrlódik, akkor nem gyorsul vízszintes terepen előreható erő nélkül. Mivel a súrlódás lassít és nem gyorsít, ezért előreható súrlódás NINCS. Fejthetünk ki a testre erőt előre, de a súrlódás miatt nem fog annyit előre mozdulni!!! Értsd meg, hogy fog gyorsulni a súrlódási erőtől.
Ha képes lenne gyorsulni, akkor léteznének örökmozgók. Amit te megveszel és mocorog, az csak az elem miaatt mozog. Ha lemerül, akkor megáll a mozgás!
"gördülési súrlódási erő
mely a pl. keréken gördülő test mozgását fékezi. Tapasztalható, ez a surlódási tényező adja a legkisebb súrlódási erőt. Nem véletlenül használnak kerekeket a járműveken."
"A vizsgálatok szerint a súrlódási erő mindig ellentétes a sebességgel"
Tanulj!
A súrlódás a gyakorlatban lehet hasznos is, de igen gyakran káros jelenség. Hasznos például, mert nélküle
nem tudnánk járni, vagy a villamos, az autó nem tudna elindulni. Az autók nem tudnának megállni,
kanyarodni, ha nem tapadnának a kerekei a földhöz. A járásnál ugyanis lábizmaink segítségével a talajra
érintlegesen hátrafelé irányuló ert gyakorolunk, és ennek az ernek az ellenereje, vagyis a talpainkra ható,
elre irányuló tapadási súrlódási er jelenti a mozgásba hozáshoz szükséges ert. A hasznos súrlódás
növelhet például az érintkez felületek közé szórt homokkal. Káros súrlódásnak köszönhet, hogy például az
alkatrészek kopnak. A káros súrlódás csökkentéséhez általában az érintkez felületek közé kenanyagot
(például olajt, zsírt, grafitot) tesznek. A kenanyag kitölti a felületek egyenltlenségeit, és távol tartja
egymástól a szilárd testeket. A gyakorlati életben szinte mindenhol kell számolnunk a súrlódási ervel.
Tanulj, hogy ne téveszd össze a szezont a fazonnal, nagyokos. Két különböző dolgot hozol egy kalap alá.
"Van hasznos súrlódás, ez igaz, de az sem gyorsít. Köszi, hogy utánajártál, de semmire nem mész vele, mert igazad az még véletlenül sincs :)"
Én kommentemben van! Ezt vesd össze a saját utolsóddal. Te kevered a dolgokat. A hasznos azért van, hogy a testek megmaradjanak egy helyben. (ami példákat te hoztál fel!)
De pont ez a lényege a hasznos súrlódásnak. Ne csússz el, ha egy helyben állsz. Ennyi. De azért, mert van súrlódás, de nem fogsz egyre gyorsabban csúszni a betonon anélkül, hogy bármi/bárki erőt fejtene ki rád.
Hasznos: ne mozogjon a test (vagy pl a kanyarban ha betekered a kormányt, ne menj tovább egyenesen, hanem kanyarodj)
De akármilyen hasznos, erőkifejtés nélkül, a súrlódás miatt NEM FOGSZ GYORSULNI!!!
Te most tudod, hogy mit magyarázol? Azt, hogy a tapadás miatt tud elindulni egy autó, mert ha nem lenne tapadás, akkor kipörögnének a kerekek (mint például jeges úton).
Ebben teljesen igazad van, aláírom. Én annyit próbálok elmagyarázni, hogy ha mész egy autóval, és a tapadás kissebb, akkor kevesebb erőt kell kifejteni a kerekek forgatásához.
Ha a kipörgés határán gyorsítod az autót, akkor igen, minél nagyobb az az erő, annál jobban tudsz gyorsítani.
De! Itt nem ez a kérdés. A kérdés az, hogy többet fogyaszt ez miatt vagy nem. Egy aszfaltúton van x tapadása. Ezen x erő kell a gördüléshez. Ha az aszfaltra ragasztót nyomsz, akkor n*x lesz a tapadása. Tehát sokkal nagyobb. Ahhoz, hogy görgesd, sokkal nagyobb erőt kell kifejteni. A vizes útnál a kommentelő azt írta, hogy kissebb lesz a tapadás. ezek szerint, akkor kissebb erőt kell kifejteni a sebesség stagnálásához. Tehát: Kevesebb üzemanyag kell.
:)
"Ebben teljesen igazad van, aláírom. Én annyit próbálok elmagyarázni, hogy ha mész egy autóval, és a tapadás kissebb, akkor kevesebb erőt kell kifejteni a kerekek forgatásához."
Az amit te akarsz mondani az nem a tapadási súrlódás, hanem a kerékben a belső súrlódás vagy ebben az esetben mondhatod gördülő súrlódásnak is. Az megállithatja az autót ha üresbe teszed. Azért vannak energiatakarékos gumik, mert azoknál a gördülő súrlódás kisebb. A tapadásuk mást jelent. Érted már?
A megfelelő tapadás miatt vannak nyári és téli gumik. Télen a téliek jobban tapadnak mint a nyáriak. De egy gumi attól energiatakarékos, hogy kisebb a gördülő súrlódása.
Az egyik abban segít, hogy biztonságosabba gyorsulj és fékezz a másik abban, hogy egy kicsit kevesebb üzemanyagot fogyassz.
Te ne keverd a kerék belső súrlódását a gumi és az út közötti tapadással légy oly kedves!
A kommenteló azt mondta, hogy kissebb a tapadás vizes úton!
" "Ebben teljesen igazad van, aláírom. Én annyit próbálok elmagyarázni, hogy ha mész egy autóval, és a tapadás kissebb, akkor kevesebb erőt kell kifejteni a kerekek forgatásához."
Az amit te akarsz mondani az nem a tapadási súrlódás, hanem a kerékben a belső súrlódás vagy ebben az esetben mondhatod gördülő súrlódásnak is."
Én a kerék és az út közötti viszonyról magyarázok!
Bocsikaaa :P
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!