A Moszkvics valóban Opel?
Üdv!
Pusztán kíváncsiságból, de mi a véleményetek a Moszkvicsról mint márka?
Úgy hallottam a régi Opel Kadett másolata a Moszkvics 400as. Ezek szerint a későbbi szériák is magából az Opelből indulnak ki mint továbbfejlesztett változat? Ezt úgy értem hogy az Opel adta a Moszkvics autó alapjait?
A Zaporozsec a hasonlóságok szempontjából eléggé szerencsétlen kisautó. Az első prototípusokban négyhengeres, léghűtéses bokszermotor dohogott a Fiat 600-ra emlékeztető (de kicsit megnyújtott hátuljú) karosszériában, sőt, mi több, gyári reklámgrafika is készült ezzel a motorral. El is nevezték nyugaton Volksfiatovicsnak a kozák rettenetet. Aztán mire megismertük a ZAZ 965-öt, egy teljesen új V4-es levegős motor küzdött benne a kilogrammokkal. A későbbi 968-nál a modernebb bódé kifejlesztése közben valószínűleg jó sokszor láttak NSU Prinzet a mérnökök, bele is égett a memóriájukba.
A GAZ M-21 (leánykori nevén: púpos Volga) esetén már nem egyértelmű a származás. A Simca-verziót még nem hallottam, de tényleg van hasonlóság. Viszont az 1953-as Ford-kínálat több tagjára is erősen emlékeztet a Nyevzorov-féle karosszéria. A Ford Crestline és a Mercury Monterey akkori kivitelei messziről könnyen összetéveszthetőek a szarvas nélküli Volgákkal.
Nem volt ez idegen a Szovjetunióban, szerettek másolni, mert saját erőből nem sok értelmeset tudtak összehozni (a Zaporozsec például saját fejlesztés volt, olyan is lett). A GAZ-13 Csajka például az 1955-ös Packard Patrician formáját "örökölte" jól megnyújtott tengelytávval és a lemezek alatt is amerikai beütésű technika dolgozott. Igaz, az már nem egy az egyben a Packard másolata volt, több típusból legózták össze a gépészetet. A ZiL-111 esetén is a Packard formaterve volt a kiindulási alap, ott is mindenféle amerikai hatású alkatrészeket rejtett a karosszéria. A jó tizenöt évvel korábbi ZiSz-110 a Packard 180 (nahát!) kicsit átdolgozott másolata volt - az egyelőre nem derült ki, hogy megvették-e a licencet vagy anélkül dolgoztak a derék szovjet elvtársak. Korábban a GAZ-M20 Pobjeda és a GAZ M-12 ZiM oldaltszelepelt négy- és hathengeres motorjai is ilyesmi módon készültek: addig néztek egy Chrysler-erőforrást, amíg hasonló jutott az eszükbe. Érdekes, hogy előtte a GAZ-AA-nál még inkább megvették a licencet, később szoktak le erről.
De nem végleg: a '60-as évek elejére eljutottak odáig a derék szovjet elvtársak, hogy a lopott rajzokból és szétszedett autókból visszafejtett technológia nem nagyon működik, így inkább nekiálltak licencet vásárolni. Szép példa volt erre a Fiat-együttműködés, ahol az olaszok rettenetesen lehúzták a szovjet felet, de mint tudjuk, Vittorio Valletta, a projekt szellemi atyja nem véletlenül hívta ezt "az évszázad üzletének" (és nem véletlenül lett már életében legenda). Nagyjából ekkor indult be a Fiat terjeszkedése a KGST-n belül: 125 az FSO-nak, 126 az FSM-nek, 128 a Zastavának (de ott már korábban is készültek Fiatok) - de ez már egy másik sztori.
No azért ne vedd ennyire egy kalap alá.
Az, hogy "szinte egyforma autót épített" vagy a "megvásárolta a gyártási jogot" nem teljesen ugyan azt jelenti.
Lásd a 125p. jelű nálunk csak nagypolszkinak nevezett autók két első sárvédőjén ott virított a "licencia Fiat" felirat. Az orosz Lada (zsiguli), vagy a spanyolok Seat és a jugoszláv Zastaván nem látod ilyesmit.
/pedig ezek is Fiat ősöktől erednek/
Ahogy a Vauxhallon sem látsz Opel emblémát, pedig....;)
Ezen az alapon akkor a Lada meg valójában Fiat.
Megvették a licencet és továbbfejlesztették. Az iparban akkor is, ami is van erre példa. Sőt ipari kémkedés, koppintás is van a mai napig. Ha valami új dolgot kitalál az egyik autógyártó, pár éven belül szinte az összes többi alkalmazza. Vagy a saját szememmel láttam mikor az egyik helyi pláza egyik márkás ruha üzletébe beballagott a kínai boltos és suttyomban fotózgatta a kirakott ruhákat, cipőket. Gondolom küldi haza, hogy ilyet kell gyártani, pár hónap múlva meg megjelenik a hasonló termék a boltjában/kínai piacon.
Nem olyan meglepő dolog ez, rég óta működik.
"Ahogy a Vauxhallon sem látsz Opel emblémát, pedig...."
Ez nem teljesen jó példa. A Vauxhall nem egy Opeltól teljesen független gyártó. Gyakorlatilag egy az egyben a jobb kormányos Opel-t hívják így Angliában. Az emblémán (és a kormány helyén) kívül teljesen ugyan az az autó. Minden alkatrész ami nem köthető a jobbkormányossághoz, cikkszám szerint is ugyan az, teljesen csereszabatos, ugyan azoknaka beszállítóknak a terméke. Amerikában ugyan ez Buick, Ausztráliában Holden emblémával és néven fut. Nem véletlen a totál egyezés, az anyacég közös, a GM (volt).
Az Opel és Moszkvics, Fiat és Lada, stb viszonylatban ez nem mondható el.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!