A Moszkvics valóban Opel?
Üdv!
Pusztán kíváncsiságból, de mi a véleményetek a Moszkvicsról mint márka?
Úgy hallottam a régi Opel Kadett másolata a Moszkvics 400as. Ezek szerint a későbbi szériák is magából az Opelből indulnak ki mint továbbfejlesztett változat? Ezt úgy értem hogy az Opel adta a Moszkvics autó alapjait?
Az ördög tudja.
Az oroszok pl a DC-3 as repülőt licencben gyártották (LI-2) de például a Ford teherautót elég határozottan koppintották, és lett belőle ZIL.
Viszont a Tu-144 repülő a nagy hasonlóság ellenére (concord) valószínüleg saját fejlesztés.
Annak idején 1937-ben az Opel piacra dobott egy olcsó kisautót Kadett néven, 1940-ig gyártották is, aztán a történelem közbeszólt. A gyártáshoz szükséges gépeket viszont nem szerelték le Rüsselsheimben, mert a majdani győzelem után folytatni szerették volna a munkát.
Győzelem az lett, csak másképp: a szövetségesek győzelme után következett az ún. jóvátétel. Ez arról szólt, hogy a megszállt Németország iparcikkekkel, pénzzel és technológiával látta el a szövetségeseket, mintegy jóvátéve azokat a károkat, amiket a háborúban okozott. A szövetségesek által okozott kárra mindez nem terjedt ki, de ez nem meglepő. Ennek keretein belül a szovjetek érdekes műsort űztek: néhanapján komplett gyárakat szereltek le és szállítottak haza, mert a katasztrofálisan elmaradt szovjet iparnak mindenre szüksége volt. Így járt a rüsselsheimi üzem is: vitték a gépeket, rajzokat, hogy a Kadettet gyártsák a saját KIM kisautójuk helyett. Valószínűleg jobban jártak így, mintha a saját konstrukciójukat kezdték volna megépíteni.
Nem volt egyedi eset az ilyen: a háború után sok német termék szóródott szét a világban "jóvátétel" címszó alatt. A járművek között a DKW RT125 története volt a legérdekesebb: gyártották BSA Bantam néven, a tengerentúlon a Harley-Davidson is felvette a palettába Topperként, a német-japán kapcsolatoknak hála eljutott a Távol-Keletre is és lett belőle Yamaha YA1, a szovjeteknél Kovrovec K55 lett belőle, az NDK-ban IFA, később MZ RT125, a blokkja pedig a kis ETZ-k megjelenéséig továbbélt, de az NSZK-ban is megmaradt, mint DKW RT125 - kis túlzással motorra ültette az egész világot az '50-es években. A katonailag fokozottan érdekes konstrukciókért (Aggregat-rakéták, csupaszárny repülőgépek és a többi csoda) szabályos versenyfutást rendezett a US Army és a Vörös Hadsereg.
Tehát az Opel Kadett jóvátételként a Szovjetunióba került, lett belőle Moszkvics 400. Csúnya, szürke, csőrös kisautó volt, eleinte teljes egészében Opel-másolatként. A rossz nyelvek szerint a reverse engineering nem nagyon jött be a derék szovjet elvtársaknak, az anyagminőséget nem tudták reprodukálni. Később aztán egyes Opel-fejlesztések is átkerültek az MZMA-ba, illetve saját maguk is ki tudtak izzadni egy-egy modernebb konstrukciót. A 402 bódéja például saját fejlesztés volt (ki is szolgált pár típust), de az ezeréves Opel-technika lapult alatta. A 408-hoz például már egészen modern karosszéria készült, csak addigra végképp elavult az akkor már majd' harmincéves gépészet (1964-et írtunk ekkor).
Jött is a megmentő 1967-ben a Moszkvics 412 személyében. Korszerű, felülvezérelt, hengerenként kétszelepes motor félgömb alakú égéstérrel - nem volt nehéz belelátni a BMW M115 motorját, bár nem másolták le egy az egyben a szovjetek. Az itthon ismert Moszkvics 2140 ennek a típusnak a többé-kevésbé sikeresen modernizált változata. A 2140-eseknek már túl sok közük nincs az Opelekhez, de a korábbi típusoknál még jól fel lehet ismerni az örökséget. A még későbbi 2141 Alekonak meg semmihez sincs köze - még a megbízható működéshez sem. A formaterve a Simca 1307-re hajaz, a motorja bármi lehet, amit akkoriban találtak (az ősi ezerötös BMW-eredetű Moszkvics-motortól a Lada 1600-asán át az akkoriban épp kapható Ford- és Peugeot-dízelekig mindent beletákoltak, ami a kezük ügyébe akadt), a hajtáslánc többi eleme pedig a '70-es évek hosszmotoros elsőkerekes autóira (VW Passat, Audi 80) hajazó szerkezet. Érdekes öszvér lett, nem véletlenül bukott bele a típusba a Moszkvics.
Más tipusoknál is ....... ;)
Pl. az NSU Prinz és a Zaporozsec közötti hasonlóságról mi a véleményetek?
Az milyen, hogy az M-21-es Volga és a Simca Ariane SL első ránézésre ugyan az?
Vagy ha már a Moszkvicsról beszélünk, a 407-es hogyan hasonlíthat ennyire a Ford Taunus 12M-re?
Számtalan ilyen "véletlen" akad a nagyvilágban.
"Tényleg nem szeretnék kötekedni, mert a vàlaszod hasznos volt mint legtöbb esetben de àruld màr el, hogy a szövetségesek milyen kàrt okoztak."
Nem szeretnék háborús vitát folytatni, nem erre irányzott a kérdés!
De röviden veszekedésmentesen csak annyit mondanék hogy egyik oldal sem volt különb, viszont a történelmet a győztesek írják. Ha a németek győznek akkor nekik fizetnek háborús jóvátételt. Ez nem a jó és a gonosz háborúja volt.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!