Hogyan kell használni az automata váltót?
A te esetedben ugyanúgy működik, mint a kézi váltó. Általában arra szoktak az emberek rákérdezni, hogy hogyan kell vele elindulni, meg leállítás előtt hova kell kapcsolni stb.
A kérdésed alapján kizártnak tartom, hogy rendelkezel jogosítvánnyal, ez egy olyan kaliberű kérdés mint a: Hogyan kell az autóval kanyarodni?
Az automata váltós autót ugyanúgy kell vezetni, mint a kézi váltósat, annyi kivétellel, hogy nem kell sebességet váltani benne (mármint menet közben).
"Fékezés közben minden bizonnyal leveszem a lábamat a gázról. Ha lefékeztem 100-ra, akkor hogyan tudom tartani a sebességet?"
Automata váltós autóban két pedál van, a gáz és a fék.
Mindkettőt jobb lábbal kezeled, így nem lehet kérdés, ha fékezel, közben nem nyomod a gázt :-)
Az autó gázadásra gyorsít, fékkel lassítható, az automata váltó pedig a sebességhez ideális fokozatba kapcsol.
Autópályán közlekedve, ha van az autóban tempomat, az plusz kényelmi szolgáltatás, akkor lényegében csak a féket kell kezelni, szükség esetén kellő sebességre lassítani, a gázadást is az automata végzi, egy megadott sebességre gyorsítja fel az autót.
Tempomat nélkül a sebességtartás a gáz megfelelő adagolásával működik, amire rá lehet érezni rövid idő alatt.
Asszem még nem volt szerencséd automatában ülni. Előttem már megírták mi a teendő.
Mondjuk ez a kérdés fájt:..."ha lefékezem 100-ra, akkor hogyan tudom tartani a sebességet?"...
...ugyanúgy, mint más autónál, csak nem kell a váltókarhoz-kuplunghoz nyúlnod, hanem a gázt a tempónak megfelelően nyomod..a váltó majd kitalálja, mit kell tennie.
Mellesleg egy erősebb kéziváltós kocsinál nem is kell visszaváltani, csak gázt nyomni a lassulás után..
Igen. Valóban nincs jogosítványom. De érdekelnek ezek a dolgok, és kíváncsi voltam arra, hogy hogyan kell az ilyet kezelni. Azzal tisztában voltam, hogy ha tartani akarom fékezés után a sebességet, akkor gázadással szabályozom. De pontosan nem tudtam, hogy hogyan, de úgy látszik, hogy megszokás kérdése :). Már feltettem egy hasonló kérdést ezen az oldalon, és valaki egy tök jó választ adott(azt amit leírtam konkrétumként). Tehát az, hogy "addig nyomjuk a gázt, ameddig el nem érjük a kívánt sebességet, és utána visszaveszünk a gázból",...ez nem helyes?
Még csak 20 éves kor alatt vagyok, ezért nem lehet jogosítványom. De az ilyen dolgok érdekelnek. Azt is tudtam, hogy ha fékezek, le kell venni a gázról a lábam(ennyire hülye nem vagyok :D). De úgy látszik, hogy erre nincs pontos válasz. De azért az eddigieket köszönöm :)
"De pontosan nem tudtam, hogy hogyan, de úgy látszik, hogy megszokás kérdése :)"
Ugyanúgy, mint kézi váltós autónál. Ott is ha utolsó fokozatban 140ről 100-ra lassítasz akkor és annyival akarsz menni akkor ott mivel szabályzod? Nem a gázpedállal? :D:D
" "addig nyomjuk a gázt, ameddig el nem érjük a kívánt sebességet, és utána visszaveszünk a gázból",...ez nem helyes? "
Dehogyisnem. Ezt így kell csinálni. Ha egyáltalán nem nyomsz utána gázt, akkor lelassul az autó. De ezt majd egyszer úgy is megtapasztalod :)
"Még csak 20 éves kor alatt vagyok, ezért nem lehet jogosítványom." Sokan szerzik meg 20 éves kor alatt, ha jól tudom 17 év a vizsga korhatára (B kategória), szóval már előtte pár hónappal el lehet kezdni, úgy is idő kell, mire az ember eljut vizsgáig.
Köszönöm szépen! :) Akkor helyesbítek. 15 év alatt vagyok, úgy még egy kicsi idő van :)
Azt is tudtam, hogy a gázzal kell szabályozni. De úgy látszik, hogy ilyenről algoritmust nem nagyon lehet írni. Már nagyon várom, hogy letehessem a jogsit. Kíváncsi vagyok ezekre a dolgokra :) Köszönöm a válaszokat! :)
Tanulni manuális váltós autón érdemes, mert aki automatán tanul, vizsgázik, az később nem vezethet manuális váltósat.
Az automata váltónál előre programozott séma szerint történik a váltás, amit gép végez.
Elindulsz az autóval, óvatosan nyomod a gázt, gyorsul az autó, emelkedik a fordulatszám.
Amikor a fordulatszám eléri a programozott értéket, vált a gép, nem engedi rossz fokozatban tovább pörögni.
Ebből érzékelsz egy halk kattanást (nem üt, nem rángat az autó), és a fordulatszám vissza esik 2000-ről 1500-ra (csak példa).
Ha tovább gyorsítasz a lényeg ugyanaz lesz, 2500-as fordulatnál felvált az automata, a fordulatszám 2000-re esik vissza... stb.
Egy adott sebességfokozatban, állandó sebességen úgy tudod tartani az autót, ha az ideális fordulatszámon pörög a motor.
A gázt teljesen elvéve, csökken a fordulatszám, lassulni kezd az autó, a váltó szükség szerint kapcsolgat vissza, a sebesség tartás kulcsa a fordulatszám bizonyos értéken belül tartása.
A gyakorlatban viszonylag ritka az, amikor egy adott sebességgel nagyon sokáig lehet menni, sokszor kell a megengedett sebességről vissza lassítani, majd gyorsítani, ismét lassítani - egy idő után már nem is kell a fordulatszámmérőt nézned, "érzed az autót"
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!