Hogyan kell használni az automata váltót?
Kaptam céges autót (Chrysler 300C) és automata váltós, még nem vezettem, mert nem vagyok magamban biztos.
Pontosan mit jelentek a betűk, (számok) és, hogyan viselkedik a kocsi?
Mikre érdemes odafigyelni? (13 éve vezetek manuális váltós autót.) Nehéz lesz megszokni?
Előre is köszönöm a válaszokat! :)
32/N
hamar meg lehet szokni csak ne a fékkel kuplungolj :D
fék benyomással tudsz váltani
P - Parkoló fokozat
N - üres, pl pirosnál használod
R - hátramenet
D - direkt fokozat, ebben közlekedsz.
D-be váltásnál felengeded a féket és lassan elkezd gurulni a kocsi, ekkor nyomhatod a gázt és folyamatoan gyorsulni fog, a váltást észre se lehet már venni ezeknél.
a számok elvileg különböző meneteket jelentenek Sport, hegymenet stb, de ez nem annyira fontos szerintem.
P - parkolás
R - hátramenet
N - üres
D - előremenet és ennyi
Van a váltókaron egy gomb, ha azt benyomod és körben nyomod a féket, akkor ki tudod venni parkból berakod előre/hátramentbe, elengeded a féket és elindul.
Megszokni legfeljebb 2 óra. Ami fontos a bal lábad tedd nagyon messze a pedáloktól, az elején ösztönösen kuplungozni akarsz majd megállásnál, amiből az szokott kisülni, hogy padlóig taposod a féket :)
Mire érdemes odafigyelni? Megállásnál nyomni kell a féket, különben magától elindul, ha hosszabban kell várakozni pl vasúti átjáró akkor célszerű P-be rakni, simán lámpázásnál ez nem szükséges.
A kocsi hogy viselkedik? Kinyit nyomsz a gázon kicsit megy, nagyot nyomsz akkor nagyon megy. Idővel megszokod, hogy a gázpedállal is tudsz váltani ( picit lejjebb nyomod visszavált, menet közben picit elveszed, akkor feljebb vált ). Igazából semmi extra nyűg nincs vele. Kényelmes az automata :)
Nem nehéz megszokni. Egyáltalán nem nehezebb, mint a kéziváltót.
Az alábbi betűk biztosan ott vannak a váltó mellett: P, R, N, és D. P-ben a váltó kimenőtengelye reteszelt, ezt csak parkolásnál szabad használni. Olyan, mintha kéziváltóval sebességben parkolnál. Az R a hátramenet, az N az üres, a D az előremenet. Emellett lehetnek még más apróságok is: ha vannak számmal jelölt fokozatok, azok is előremenetet jelentenek, de ott nem kapcsolja az összes fokozatot a váltó. Például a 3 jelű állásban csak 3. fokozatig kapcsol. Ha van S mód, az a szekvenciális kapcsolást szokta jelölni, ilyenkor te is válthatsz kézzel. A 300C-nél ha jól tudom, a váltókart kell oldalra kitolni és ott lehet kapcsolgatni szekvenciálisan (mindig csak egyet fel vagy vissza).
Egyébként a váltónak vannak egyszerű szabályai. Indítózni és fokozatot váltani csak benyomott fékpedállal szabad. Vagyis indítasz P-ben, benyomott pedállal, majd nyomva tartod a pedált, áthúzod R-be, úgy tolathatsz. Ha a pedált felengeded, az autó gázadás nélkül "kúszik", nagyon lassan megy. Ezért lámpánál vagy nyomni kell a féket D-ben, vagy ki kell venni N-be a váltót. Ha van reteszelőgomb a váltón, akkor azt az irányváltásnál kell használni: D-ből R-be vagy P-be kapcsolásnál meg kell nyomni (a fék mellett). Irányt váltani (tehát előre- és hátramenet vagy reteszelt állás között váltani) csak álló helyzetben szabad, a "még gurul hátra, de beteszem előremenetbe, hogy el tudjak indulni" nem működik. Egyébként meg egyszerű vezetni: beteszed D-be, nyomod a gázt, a váltó meg mindent elintéz. Felfelé és lefelé is kapcsolgat, motorfék is van. Ha országúton/autópályán egyenletesen haladsz és szeretnél előzéshez visszakapcsolni, akkor nem a váltót babrálod, hanem hirtelen padlóig rúgod a gázt, a váltó visszakapcsol, a motor felbőg és lehet menni.
"Köszi, esetleg lehet olyant, hogy ha lefelé gurulok, akkor üresbe teszem és fékkel tartom az autót üzemanyag spórolás végett?"
Nem lehet. Egyrészt lejtőn mindig motorfékkel megyünk le, mert az üzemi fék nem alkalmas tartós lassításra, lejtőn lefelé fékkel "tartva" túlmelegszik, aztán a kanyar előtt jön a meglepetés, hogy nem lassul az autó.
Másrészt már vgy 25 éve feltalálták azt a módszert, hogy motorfékezéskor, amíg a motor fordulatszáma el nem ér egy, az alapjáratnál kicsit magasabb értéket, leáll az üzemanyag-szállítás. Így a motor fékezőhatása erősebb, a fogyasztás pedig gyakorlatilag 0-nak vehető.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!