Miért nem gyártanak kétütemű autókat?
A kétütemű motornak egyszerű a felépítése, a kevesebb mozgóalkatrészből fakadóan kisebb a súrlódási veszteség és agresszív az erőleadás valamint kiugró a fajlagos teljesítmény.
CSAKHOGY ezeket az előnyöket a káros anyag kibocsátás miatt nemigen lehet összebékíteni az érvényes környezetvédelmi szabványokkal, ezért a kétütemű motorok már a motoros szánokból és a jetskikből is kiszorultak.
2.!
Régen ezért szerették a Wartburgokat...
Kétüteműből is lehet kedvező károsanyag kibocsátásút, igazából csak annyi kell hozzá, hogy vagy direkt befecskendezés, vagy folyamatos feltöltés...
Előbbire volt is már példa hétköznapi használatban, utóbbi módszer meg nagy dízelmotoroknál használatos, mármint a kétütemű dízeleknél.
Mert környezettszennyező, és nagyon nehezen lehet tartani a károsanyagkibocsátási normákat, nem lehetetlen, de nagy teljesítménycsökkenéssel jár. Az oké, hogy az autóknál kivonták a kétüteműeket, de lassan kifogják a motoroknál is, ahogy a motorsportban már megtették.
Évekig versenyeztem külföldi amatőr bajnokságban egy 125-ös gyorsaságival. Eltelt pár év, és elkezdték telenyomni a mezőnyt a 250-es 4T motorokkal, aztán elkezdték szigorítani a dolgot, és kitalálták, hogy nem lehet tovább ólmozni a benzint, így ólommentes benzint kellet használni. Pár évvel később közölték, hogy a következő szezontól kivonják a kétütemű 125-ös motorokat a mezőnyből, itt is a károsanyag kibocsátásra fogták a dolgot, véleményem szerint azért jött ez a döntés, mert a 250-es 4T motorok képtelenek voltak azt a szintet hozni, amit a 125-ös Rotax-Aprilia tudott és amivel uralta a mezőnyt. A következő évet egy 4T Aprilia-val kezdtem, a felépítményt maradt ugyan az, amibe a 2T blokk került, csak a blokk helyére egy 250-es Honda blokk került. Rohadt gyenge volt a blokk a vázhoz, mivel az alap váz nehezebb volt mint a gyári 4T-seké, mert hogy kétüteműre blokkhoz volt építve ami jóval erősebb. Egy évet még versenyeztem a 4T-vel, de szezon végén kiszálltam belőle, utolsó futamon már el sem indultam, mert nem volt értelme, szar volt egész konstrukció, megölték a versenyt az újításokkal, utáltam a 4 ütemű motort, nem úgy viselkedett mint az elődje, lassú volt, alig volt benne erő.
3 évre rá már a MotoGP-ből is kivonták a kétütemű motorokat, ahogy Carmelo Ezpeleta fogalmazott, a technika dinaszauruszait. Tényleg a technika dinaszauruszai voltak, mert éveken át, évről évre lehetett egy kicsivel több erőt kipréselni a 2T motorokból, ahogy a Rotax szállította az újabb blokkokat, egy kicsivel mindig erősebb volt mint az előző szezonbeli, ahogy a Giannelli is egyre jobb rendszereket adott a motorhoz.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!