Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Napi fél vagy egy óra járatás...

Napi fél vagy egy óra járatás mennyit árt az autónak?

Figyelt kérdés
Amikor munkába megyek reggelente a garázsban beszoktam indítani az autót hogy bemelegedjen. Persze amikor nincs nagyon hideg akkor csak egy rövid időre, de volt olyan is hogy mínusz 20 fok volt, és akkor egy órát járattam. Nekem az a napi plusz fél, vagy legfeljebb 1 liter benzin megéri hogy meleg autóba szálljak be. Csak az a kérdés hogy ez mennyire koptatja a motort? A régi motoroknak tudom hogy nem árt a járatás, de az új motoroknak? 1.3 2005 Swift.
2016. jan. 16. 15:13
1 2
 11/15 anonim ***** válasza:

Eszméletlen nagy az olajkínálat, tehát nehéz, és nem is jó tanácsot adni...mindenki elolvassa, mit is tud az olaj,amit levett a polcról, aztán él vele(vagy nem)

Amióta tudom, hogy a japán autók motorjába induló olajnak csak 0W20-at engedélyeznek, legalább API SM minőségben, és az új(abb) esztergomi szuzukikba is 0W20 az első olaj, azóta használok én is 0W20-at..ráadásul nippon nemzeti olajmárkáját. (csak én nyolcezrenként cserélem)

2016. jan. 16. 15:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/15 anonim ***** válasza:
Én is melegítem a 95-ös Suzyt legalább 10 percet, addigra megmozdul a hőmérő vagy mi a franc és utána indulok, addig nem is fűtök, nyitott ajtónál ( hogy ne párásodjék) ülök nagy kabátba még -12 fokba is. Csak a Suzynak ne legyen baja, nekem az mindent megér. :)
2016. jan. 16. 15:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/15 anonim ***** válasza:
100%

"Viszont városban se sokkal nagyobb a fordulatot, 4-edikben 5-ödikbe 2 ezres fordulaton pörög (tudomásom szerint a 3 ezre fordulat a legideálisabb az autónak, "


Na ja, csak ott van terhelés! A motor az elégetett üzemanyagtól melegszik. Alapjáraton hiába pörgeted ész nélkül 2000-re, mivel nincs terhelés ehhez minimális üzemanyag is elég (pl. 1 liter óránként). Míg ha a városban 60-al mész 2000-res fordulaton akkor óránként 4-5 liter üzemanyagot éget, ergo 4-5x annyi a hulladékhő, ami fűti a motort.


Az autóknak meg nincs "ideális" fordulatszáma. Tervezett működési fordulatszáma van üzemre, ez manapság egy benzines autónál 1500 - 5500 között szokott lenni, persze típusonként eltér.


Az alapjárat nem árt egyetlen motornak sem, nem az alapjárattal van a gond, hanem a HIDEG alapjárattal, mert nem tud bemelegedni a motort ÉS nincs megfelelő kenése. Ha már mentél vele 1 km-t a városban és megállsz a pirosnál addigra eljutott az olaj mindenhova, ahova kell.


Az meg, hogy milyen az olaj.. persze, jobb a jó minőségű olaj de ettől még csak kenőanyag marad. Változik a hőmérséklettel a viszkozitása a legjobb kenőanyagoknak is. És az optimális viszkozitást a legjobb olajoknál is üzemi hőfokra lőtték be, nem -5 fokra.

2016. jan. 16. 15:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/15 anonim ***** válasza:
100%

A melegítő járatás jellemzője, hogy főként a benzines motorok erősen túldúsítanak, a lambda szabályozásuk nem működik, a dús benzin a hengerfal olajfilmjét felhígítja, illetve meg is szüntetheti, lemossa.


További probléma, hogy a meleg és hideg hatására kondenzvíz képződik, amely az égéstermékekkel reakcióba lépve általában savas bázisú lesz és bejut az olajba, a kipufogórendszerbe. Az olajba kerülő savas kémhatású víz az olaj bázikusságát biztosító adalékot semlegesíti, az olaj savassá kezd válni, tulajdonképpen elhasználódik. A savas kémhatású olaj ráadásul nagyon veszélyes a csapágyfémekre, ahol kémiai korróziót okoz, valamint a könnyűfém motorok hengerhüvelyeire, amelyek felülete általában elektrokémiai úton bizonyos siklási tulajdonságokat javító anyaggal dúsítottak. Extrém esetben ezeket a felületeket úgy megeszi, hogy úgy néz ki a motor, mintha több százezer kilométert futott volna.


A dízelmotorok ebben a fázisban elnyúló égéssel, kopogva járnak, a nagy gyulladási késedelem miatt az égési csúcsnyomás hirtelen épül fel, ezt tetézi a hideg olaj rosszabb szivattyúzhatósága és rosszabb kenés. Jobb azonban, hogy a gázolaj kevésbé szünteti meg a hengerfal kenését, sőt bizonyos kenőképességgel önmaga is rendelkezik. Kevesebb kondenzvíz képződik és a szigorúan szabályzott kéntartalomnak köszönhetően kevésbé alkot savas égésterméket vagy egyéb mellékterméket. Persze a vezérmű kopása, a nehezebben felépülő olajnyomás a hideg dízelmotornál ugyanúgy probléma, mint benzinüzemű társánál.


Benzines autónk van, akkor indítsuk be, 20 másodpercig ne nyúljunk a gázpedálhoz, ez után induljunk el az autóval. Ezalatt a 20 másodperc alatt a kenőolaj megfelelően „összetörik”, az olajnyomás felépül és a szóróolajzással kent alkatrészek is megfelelő olajfürdőt kapnak, hiába sűrű és hideg az olaj. Elindulás után ne nyomjunk nagy gázokat és folyamatosan 2000-es fordulat környékén utazzunk, ne alatta, de semmiképpen ne 3000 fordulat felett. Az álló helyzetben melegítés azért nem jó, mert a motor lassabban melegszik, több savas víz gyűlik össze az olajban és úgy szennyezünk, hogy közben még csak nem is haladunk egy métert sem.


A dízelmotor csak egy kicsit más. Itt beindítás után kb. egy percig ne adjunk gázt, ne csináljunk semmit, hagyjuk ketyegni, majd azután induljunk el. Ennek az a műszaki magyarázata, hogy a hengerfej ilyenkor nagyon hideg és amennyiben azonnal terhelni kezdjük a motort, akkor relatíve kis területeken intenzíven melegszik, az égéstereknél kezd viszonylag gyorsan melegedni, így hőfeszültségek keletkeznek benne. Ezért jobb, ha alapjáraton egy-két percet járatjuk, így a hengerfej nem mínusz 20 fokos, amikor elindulunk, van ideje elvezetni azt a kis termelődött hőt, megadni az egész alaphangulatát és egyenletesebb hőfokát.

Azért ne vágjuk fel az ereinket, ha eddig nem ezt tettük. A tervezők gondoltak arra, hogy a hengerfej jól vezesse az égéshőt hidegen is, egyenletesen adja át a hűtőközegnek és ne legyen hajlamos mindenféle hődeformációra, feszültséggyűjtésre. Mindezek ellenére, ha a legjobbat akarjuk, akkor ez a megfelelő eljárás...

2016. jan. 16. 16:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/15 anonim ***** válasza:

nemtudom elképzelni azt a szituációt, ahol 5percet hidegben ülve nem lehet kibírni. tehat inkabb lemesza futott lakasbol a garazsba ahol van -x fok, beinditod visszamesz. egy ora teljesen folosleges benzinpacsalas és motor kinzas utan ujrakimesz a futott lakasbol a meg mindig -x fokos hideg raadasul mostmar kipufogogazzal telitett garazsba, ahol beulsz a meleg kocsiba elindulsz aztan lesz valami...

tehat inkabb kibe maszkalsz hideg melegben, mint varj 3-4percet, hogy okadja a kocsi a meleget elindulas utan?

az 1.3as swift nem a legerosebb auto amit ismerunk, raadasuul benzines és japán igy jellemzo ra a gyors hutovizmelegedes, ha megy az auto

tudom, nincs jogom beleszolni es nm is akarok senki dolgaba, csak arra lennek kivancsi, hogy ez csak nekem abszurd-e

2016. jan. 16. 18:26
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!