Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Létezik olyan műszer amivel...

Létezik olyan műszer amivel meg lehet állapítani, hogy milyen állapotban van egy autónak a motorja? Pl a kipufogóhoz téve?

Figyelt kérdés
Ha van hol lehet ilyet kapni?
2016. jan. 15. 10:35
 1/5 anonim ***** válasza:
100%

Van olyan "műszer", amivel meg lehet állapítani, milyen állapotú a motor. Autószerelő műhelynek hívják.

Egy szál gázelemzőt hiába dugdosol a kipufogóba, abból még nem lesz meg minden adatod. Egyébként pár százezer forintból meg is van egy korszerű gázelemző, utána már csak meg kell tanulni használni és értelmezni a mért értékeket. Nem nagy ügy, elhiheted, hiszen itthon minden bokorban mérnökök teremnek, mint azt tudjuk.

Na, szóval ott a gázelemző, bedugod a kipufogóba, csatlakoztatod az érzékelőit (fordulatszámmérő és egyebek), méricskélsz: mit állapítasz meg belőle?

Ha értesz hozzá, sok mindent elárul. Meg sok mindent nem. Azt például nem mutatja meg, hogy szurkos, fekete takony van a motorban olaj helyett, a tizenöt éve nem cserélt, repedezett vezérműszíjról sem ad neked információt, mint ahogy az okosba' elvégzett javításokat sem mutatja (pl. vezérműszíj cseréje feszítőgörgő és vízszivattyú nélkül, a drága gyári helyett valami nagyjából hasonló, ismeretlen eredetű "teszkógazdaságos" dugattyú beépítése, motorolajba nyomott gépzsír az olajfogyasztás ellen, frissen kitakarított kiegyenlítőtartály a hótt' mocskos hűtőfolyadék nyomainak eltüntetésére, préselés helyett nagykalapáccsal szerelt zsugorkötések). Ellenben egy ügyes autószerelő, aki tudja, mit kell nézni, hamar rájön a turpisságokra. Például eleve gyanús neki, hogy a kihasználatlanság miatt eladásra kínált, állítólag hónapok óta garázsban álló autó motorja miért meleg, mikor megérkeztek (mert hidegen nem indul), miért terjeng rettenetes Brigéciol-szag a motortérben (mert így tüntették el az olajfolyást), az állítólag nemrég nagyszervizen átesett motoron miért nem látszik a szinte vadonatúj vezérműszíjon a felirat (mert nem is olyan új) és miért hótt' mocskos az olajbetöltő nyílás környéke (mert az elmúlt 3 évben senki sem bolygatta).

Egy teljes állapotfelméréshez rengeteg mérőeszköz kell, de ami még fontosabb: szükséges a szakértelem. Mérni és mért értéket leolvasni nem nagy művészet, sokkal inkább az értelmezés nehéz. A gázelemzőre visszatérve: lehet, hogy látod rajta, hogy alapjáraton elég magas a szén-dioxid és szén-monoxid értéke a kipufogógázban, de nem biztos, hogy egyből le fog esni, mitől van ez.

2016. jan. 15. 11:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/5 anonim ***** válasza:
Vagy: kompressziómérés.
2016. jan. 15. 11:36
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/5 anonim ***** válasza:

A kompressziómérés sem rossz, de az ott mért értékeket is meg kell tanulni értelmezni. Tudni kell, mennyit kellene nyomnia a motornak és ehhez képest hol áll. Tudni kell, hogy a mérést a legcélszerűbb az összes hengerben elvégezni, mert akkor látszik, hogy mennyire egyenletes a kopás. Ha valamelyik hengerben a többinél lényegesen alacsonyabb a nyomás, ott valami baj van, ha magasabb, akkor pedig a teljes körű motorfelújítás kimerült abban, hogy azt az egy hengert rendberakták, amit szétvert a leszakadó szeleptányér. Egyik sem jó, mert mindkettőnél egyenetlen a motorüzem.

De vannak egyéb trükkök is. Például a kompressziómérőt is érdemes hideg motoron használni, mert melegen még a kopott motor tud valamiféle normális végnyomást produkálni, hidegen viszont kijön a tömítetlenség. Szintén régi trükk az, hogy két mérést végez az ember: először szárazon mér végnyomást, utána becseppent pár csepp olajat a gyertyafuraton át. Ha másodikra jelentősen magasabb a végnyomás, akkor a hengerfal és a dugattyú között van tömítetlenség, ha nem változik, akkor vagy rendben van a motor (ha jó az érték), vagy a szelepeknél van tömítetlenség (ha alacsony a végnyomás). Egyébként jó dolog a kompressziómérő, gyorsan ad valami infót a motorról, de például a hordós, vállas hengerfalat nem mutatja.

Más kérdés, hogy ha ilyen szinten nekiállsz méregetni a motort, az eladó biztosan elhajt a fenébe.

2016. jan. 15. 11:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/5 anonim ***** válasza:
Persze, ez így van. Gondoltam hogy nyílvánvaló, hogy nincs olyan kütyü, ami egy pillanat alatt megmondja egy műszaki analfabétának is, hogy mi a baja az autónak. Nincs is ezzel semmi baj, egy jobb szervízben viszonylag olcsón mindenféle állapotfelmérést elvégeznek az autón.
2016. jan. 15. 12:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/5 anonim ***** válasza:

Novoth Tibi cikkeiben olvasni elég komoly diagnosztikai cuccokról, vezérműtengely helyzet jeladóból meg a kipufogóba dugott nyomásszenzor adataiból még azt is megmondja, melyik kipufogószelep milyen állapotban van, minden hengerben egyforma volt-e az égés.

Vagy azt hogy minden munkaütem egyforma szöggyorsulást okozott-e a főtengelyen. Vagy szinte bármit... De olyan műszer nincs, hogy rádugom az OBD-csatira, aztán az androidos alkalmazás megmondja, milyen állapotú a motor.

Szóval kell technika, kell típusismeret, és kell egy jó adag rutin, hogy a műszereke adatait értelmezni is tudd.

2016. jan. 15. 18:11
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!