Égettszag az autóban emelkedőn?
Ajjaj, nagy itt a gond...
A kuplungot nem nyílt lánggal (gyk. gyufa, öngyújtó) szokás megégetni. Mikor szerezted a jogosítványt, valószínűleg volt a tanfolyamon műszaki oktatás is. Ott biztos elmondták, hogyan működik a kuplung: a főtengely végén csücsül egy jókra acéltárcsa (lendkerék), erre nyomja rá a rugó a súrlódóbetéttel eláttott kuplungtárcsát. Ez néha elemelkedik a lendkeréktől, néha szorosan odanyomódik, néha meg csúszik rajta. Ekkor hő keletkezik, amit normális esetben le tud adni a környzetnek.
Az, hogy emelkedőn 3. fokozatban próbálsz elindulni nagy gázzal, minden, csak nem normális eset. Pörög a lendkerék, csúszik rajta a tárcsa, menni meg nem bír az autó a hosszú áttétel miatt. Ilyenkor túl sok hő keletkezik, a kuplungtárcsa súrlódóbetétjének felülete megég. Jó büdös égett szaga van, de elmúlik egy idő után. Ha nem nagyon sütötted meg a tárcsát, nem lesz semmi baja, de ha továbbra is csak csúszik, dobál, nyekereg, akkor megüvegesedett a súrlódóbetét, ilyenkor csak a csere segít.
De addig is várd a komoly válaszokat, ne is foglalkozz azokkal a hülyékkel, akik szerint megégetted a kuplungot.
"Ahha, ez a tengelykapcsoló? A tanfolyamon az ehhez hasonló szerkezetet tengelykapcsolónak hívták"
Igen, erről van szó. Gyakorlati oktatáson meg szinte biztos, hogy "kuplung" néven emlegette az oktató, mert az rövidebb. A hétköznapokban is gyakran így hívják, de ettől még tényleg tengelykapcsoló a "rendes" neve.
"Egyébként mivel nem nagyon értek hozzá, érdemes e elvinni szervízbe hogy megnézzék felüvegesedett e?"
Ha probléma nélkül működik a kup... tengelykapcsoló, nem kell elvinned szervizbe. Akkor van gond, ha folyamatosan csúszik, dobál, gyanús hangokat ad ki. A tárcsa szemrevételezéséhez le kell szedni a váltót, ami azért nem ötperces meló.
"Nem szeretném hogy menet közben eltörjön "tárcsa"
Nem is fog eltörni. A kuplungtárcsa igen ritkán törik el, ha mégis ez történik, az gyártási hiba lehet, vagy a kiverődött lengéscsillapító rugók miatt fáradhat el az anyag. Attól, hogy megég, nem törik el, kivéve, ha extrém hőhatásnak teszed ki, amitől teljesen elvetemedik. De csak nem izzott vörösen a tárcsa.
"Gyakorlati oktatáson meg szinte biztos, hogy "kuplung" néven emlegette az oktató, mert az rövidebb. A hétköznapokban is gyakran így hívják, de ettől még tényleg tengelykapcsoló a "rendes" neve."
Igen, így hívta, de a pedálra mondta az oktató, nem a szerkezetre. Egyébként meg nem tudom hogy jönnek ide (utolsó válaszoló) a lengéscsillapító rugók, azokkal nincsen semmi baj, nemrég lettek cserélve. Na mindegy köszönöm a válaszokat.
"Aztaqrva :D néha anyámtól meg a barátnőmtől is idegbajt kapok, de te aztán rohadt nehéz eset lehetsz :D komolyan, az ilyennek ki ad jogosítványt?!?!"
Férfi vagyok, de mivel nemrégóta van jogosítványom így természetesen vétek hibákat.
A kuplungpedál a kuplungszerkezetet működteti. Lefordítható tengelykapcsoló pedál és tengelykapcsoló szerkezet néven is.
"Egyébként meg nem tudom hogy jönnek ide (utolsó válaszoló) a lengéscsillapító rugók, azokkal nincsen semmi baj, nemrég lettek cserélve"
A futóműben vannak rugók és lengéscsillapítók. A kettő külön műfaj, a lengéscsillapító a rugók lengését csillapítja (maradjunk ebben, nem kell bonyolítani). Gyakran előfordul, hogy a lengéscsillapító a rugó belsejében van, de akkor sem egy és ugyanaz a kettő.
Máshol is vannak viszont rugók. A kuplungtárcsa súrlódóbetétje az agyra nem közvetlenül, hanem rugókkal kapcsolódik. Ez azért van, mert a motor nem egyenletesen adja le a nyomatékát, hanem fordulatonként van pár nyomatékcsúcs, minden egyes munkaütemnél. Ezeket simítják a rugók: összenyomódnak, kirúgnak, a nyelestengelyre már kevésbé lüktető nyomaték érkezik. Ha ezek eltörnek, a csillapítás megszűnik, a kuplungtárcsa rettenetesen csörög, kopog.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!