Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Égettszag az autóban emelkedőn?

Égettszag az autóban emelkedőn?

Figyelt kérdés
Ma reggel egy emelkedőre rákanyarodva az autóm lefulladt. Újraindítottam, majd próbáltam nagy gázzal elindulni a mögöttem feltorlódó sor miatt, viszont az autó alig mozdult meg, ugyanis véletlenül 3-asban hagytam a váltót. Kb. fél perc múlva mikor már mentem az autóval, erős égettszag jött az utastérbe. Félrehúzódtam megnézni mi történt, de semmi füstöt vagy égést nem láttam. Lehetett a kipuffogógáz szaga esetleg?

2015. febr. 25. 19:46
1 2
 1/15 anonim ***** válasza:
89%
Megégetted a kuplungot. Ezzel jócskán csökkent az élettartama, de hár ez van. Ha nem tapasztalsz a működésében különösebb rendellenességet, akkor használd tovább, ha rángat a kuplung elindulásnál vagy csúszik mikor nagy gázzal gyorsítasz akkor irány egy szerelő.
2015. febr. 25. 19:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/15 anonim ***** válasza:
87%

Ajjaj, nagy itt a gond...

A kuplungot nem nyílt lánggal (gyk. gyufa, öngyújtó) szokás megégetni. Mikor szerezted a jogosítványt, valószínűleg volt a tanfolyamon műszaki oktatás is. Ott biztos elmondták, hogyan működik a kuplung: a főtengely végén csücsül egy jókra acéltárcsa (lendkerék), erre nyomja rá a rugó a súrlódóbetéttel eláttott kuplungtárcsát. Ez néha elemelkedik a lendkeréktől, néha szorosan odanyomódik, néha meg csúszik rajta. Ekkor hő keletkezik, amit normális esetben le tud adni a környzetnek.

Az, hogy emelkedőn 3. fokozatban próbálsz elindulni nagy gázzal, minden, csak nem normális eset. Pörög a lendkerék, csúszik rajta a tárcsa, menni meg nem bír az autó a hosszú áttétel miatt. Ilyenkor túl sok hő keletkezik, a kuplungtárcsa súrlódóbetétjének felülete megég. Jó büdös égett szaga van, de elmúlik egy idő után. Ha nem nagyon sütötted meg a tárcsát, nem lesz semmi baja, de ha továbbra is csak csúszik, dobál, nyekereg, akkor megüvegesedett a súrlódóbetét, ilyenkor csak a csere segít.

De addig is várd a komoly válaszokat, ne is foglalkozz azokkal a hülyékkel, akik szerint megégetted a kuplungot.

2015. febr. 25. 20:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/15 A kérdező kommentje:
Ahha, ez a tengelykapcsoló? A tanfolyamon az ehhez hasonló szerkezetet tengelykapcsolónak hívták. Köszönöm a komoly választ. Egyébként mivel nem nagyon értek hozzá, érdemes e elvinni szervízbe hogy megnézzék felüvegesedett e? Nem szeretném hogy menet közben eltörjön "tárcsa".
2015. febr. 25. 20:17
 4/15 szántóvető ***** válasza:
81%
teljesen jó az 1. válasz.ha nem kamu a kérdés akkor nem sok érzéked van az autóhoz,fogadd el ezt a tényt.
2015. febr. 25. 20:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/15 anonim ***** válasza:
100%

"Ahha, ez a tengelykapcsoló? A tanfolyamon az ehhez hasonló szerkezetet tengelykapcsolónak hívták"

Igen, erről van szó. Gyakorlati oktatáson meg szinte biztos, hogy "kuplung" néven emlegette az oktató, mert az rövidebb. A hétköznapokban is gyakran így hívják, de ettől még tényleg tengelykapcsoló a "rendes" neve.

"Egyébként mivel nem nagyon értek hozzá, érdemes e elvinni szervízbe hogy megnézzék felüvegesedett e?"

Ha probléma nélkül működik a kup... tengelykapcsoló, nem kell elvinned szervizbe. Akkor van gond, ha folyamatosan csúszik, dobál, gyanús hangokat ad ki. A tárcsa szemrevételezéséhez le kell szedni a váltót, ami azért nem ötperces meló.

"Nem szeretném hogy menet közben eltörjön "tárcsa"

Nem is fog eltörni. A kuplungtárcsa igen ritkán törik el, ha mégis ez történik, az gyártási hiba lehet, vagy a kiverődött lengéscsillapító rugók miatt fáradhat el az anyag. Attól, hogy megég, nem törik el, kivéve, ha extrém hőhatásnak teszed ki, amitől teljesen elvetemedik. De csak nem izzott vörösen a tárcsa.

2015. febr. 25. 20:40
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/15 A kérdező kommentje:

"Gyakorlati oktatáson meg szinte biztos, hogy "kuplung" néven emlegette az oktató, mert az rövidebb. A hétköznapokban is gyakran így hívják, de ettől még tényleg tengelykapcsoló a "rendes" neve."


Igen, így hívta, de a pedálra mondta az oktató, nem a szerkezetre. Egyébként meg nem tudom hogy jönnek ide (utolsó válaszoló) a lengéscsillapító rugók, azokkal nincsen semmi baj, nemrég lettek cserélve. Na mindegy köszönöm a válaszokat.

2015. febr. 25. 20:54
 7/15 anonim ***** válasza:
68%
Aztaqrva :D néha anyámtól meg a barátnőmtől is idegbajt kapok, de te aztán rohadt nehéz eset lehetsz :D komolyan, az ilyennek ki ad jogosítványt?!?!
2015. febr. 25. 20:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/15 A kérdező kommentje:
Egyébként meg nem tudom, hogy lehet kideríteni ha tönkretettem a "kuplungtárcsát", de valószínűleg nincsen baja, szépen arányosan fog a kuplung, ha gyorsan felengedem néha a kerekek is megcsúsznak. Köszönöm a válaszokat, most megnyugodtam.
2015. febr. 25. 20:57
 9/15 A kérdező kommentje:

"Aztaqrva :D néha anyámtól meg a barátnőmtől is idegbajt kapok, de te aztán rohadt nehéz eset lehetsz :D komolyan, az ilyennek ki ad jogosítványt?!?!"


Férfi vagyok, de mivel nemrégóta van jogosítványom így természetesen vétek hibákat.

2015. febr. 25. 20:58
 10/15 anonim ***** válasza:
100%

A kuplungpedál a kuplungszerkezetet működteti. Lefordítható tengelykapcsoló pedál és tengelykapcsoló szerkezet néven is.

"Egyébként meg nem tudom hogy jönnek ide (utolsó válaszoló) a lengéscsillapító rugók, azokkal nincsen semmi baj, nemrég lettek cserélve"

A futóműben vannak rugók és lengéscsillapítók. A kettő külön műfaj, a lengéscsillapító a rugók lengését csillapítja (maradjunk ebben, nem kell bonyolítani). Gyakran előfordul, hogy a lengéscsillapító a rugó belsejében van, de akkor sem egy és ugyanaz a kettő.

Máshol is vannak viszont rugók. A kuplungtárcsa súrlódóbetétje az agyra nem közvetlenül, hanem rugókkal kapcsolódik. Ez azért van, mert a motor nem egyenletesen adja le a nyomatékát, hanem fordulatonként van pár nyomatékcsúcs, minden egyes munkaütemnél. Ezeket simítják a rugók: összenyomódnak, kirúgnak, a nyelestengelyre már kevésbé lüktető nyomaték érkezik. Ha ezek eltörnek, a csillapítás megszűnik, a kuplungtárcsa rettenetesen csörög, kopog.

2015. febr. 25. 21:07
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!