Parkolás és elindulás emelkedőn/lejtőn. Hogy is van ez?
Sziasztok!
Előre bocsátanám, hogy kezdő vezető vagyok, 1 éves kihagyással a jogsi megszerzése után, és a hely, ahol most vezetnem kell, hegyvidék, az eddig megszokott jó öreg Alföldhöz képest. Mindemellett igen, nő vagyok, kérem a beszólások mellőzését.
Szóval a lakásom pont egy domb tetején található, és kizárólag úgy tudok parkolni, hogy a kocsim orra a szokásosnál jóval feljebb vagy lejjebb áll :) Vannak is bajok rendesen. Félek, hogy ha beáll elém vagy mögém valaki, egyszerűen rágurulok.
Le tudná írni nekem valaki, de tényleg lépésről-lépésre, hogyan is kell ilyen esetben megállni, indulni?
Olvastam, hogy ha emelkedőn parkolok, akkor 1-esbe kell tennem a váltót + kézifék. Na most, én ezt úgy csináltam, hogy ugyebár megálltam, kuplung, fék be... ezután váltó 1-be, láb a fékről le, gázra át, kicsit engedtem a kuplungot, amíg éreztem, hogy húz a kocsi, majd behúztam a kéziféket, és szépen levettem a lábam a kuplungról, mire a kocsi lefulladt. Ez gondolom, nem normális... vagy? Mit csinálok rosszul?
Bocsi, de tényleg hülye vagyok a vezetéshez, és sajnos itt nincs, aki segítsen :(
Ha meg akarsz állni, ne a kuplunggal kezd. Lassítasz, kihúzódsz az út szélére, fékezel. A tengelykapcsolót akkor nyomd csak ki, amikor már fulladnál.
Kinyomott kuplunggal és fékkel állva behúzod a kéziféket.
Ha hegy van előtted, egyesbe váltasz, leállítod a motort.
Ha a lejtő felé állsz, hátramenetbe váltasz, leállítod a motort.
Elindulás:
Meggyőződsz róla, hogy a kocsi rögzítve van! Nagyon fontos!
Kuplung ki, sebességbe teszed a kocsit, jobb kezed a kéziféken.
Kuplung finoman fel, gázt finoman le. Amikor érzed, hogy mozdulna, kiengeded a kéziféket.
Ha megállsz akkor nem szabad sebességbe tenned mert úgy persze hogy lefullad!
Ha MEGÁLLSZ akkor kuplung-fék, üresbe a váltót, aztán kézifék!
ELINDULÁSNÁL kell sebességbe tenned aztán kicsit felengedni és úgy kiengedni a kéziféket, gázt pedig csak utána lehet adni!
Remélem tudtam segítened!
Emelkedőn - indulás. Alaphelyzet: motor meg, kézifék be. Tovább: kuplung kinyom, egyes be. Jobbkéz a kéziféken, jobbláb fokozatosan gázt ad. Ha elegendő a fordulat, kuplung lassan enged. Mikor a fordulat kezd csökkenni, kézifék kiold, gáz fokozatosan ráad. A lejtőn hasonló, csak gáz nélkül. Úgyhogy a kézifék és a kuplung összjátéka játsza a főszerepet.
Kuplung = Tengelykapcsoló.
Első válaszoló, tehát leállásnál kuplung+fék, és kézifék, és csak utána rakom sebességbe. Tehát nem kell sebességbe tenni és kicsit ráengedni a kuplungot, amíg húzna a kocsi? Mert nekem valaki így mondta.
Szóval azt szúrtam el, hogy leugrottam a kuplungról. Nem ártott volna előbb leállítani :D Na igen, az oktatóm sem volt valami alapos ilyen téren, meg hát én is sokat felejtettem :) Izgalmas lesz az újrakezdés. Köszönöm a segítséget! Többieknek is!
Összekeverted az elindulást és a leállást. Ha sebességben van, nyomod neki a gázt, közben be van fékezve, persze hogy elfullad.
Emelkedőn azért kell sebességben hagyni, hogy a motorfék is fékezze a kocsit. Dobra felfelé állásban visszagurulna, ezért előremenetben marad a váltó. Dobon lefelé pedig előre gurulna, ezért hátramenetben hagyod.
Első válaszoló, tehát leállásnál kuplung+fék, és kézifék, és csak utána rakom sebességbe.
Nem, nem ezt írtam, ezzel rontod részben el.
Ha kikuplungolsz, megszűnik a motorfék hatása.
Sorrend: gázelvétel, fék, s amikor szükséges kuplung, majd kézifék.
Nagyon egyszerű.
Úgy közelítsed meg a megállóhelyet, mintha nem is lennél dombon. Lehetőleg közel állj meg a padkához (majd lent írom miért).
Ahogy megálltál (már nem mozog az autó, nyomod a fékpedált), lenyomott kuplung pedál mellett rakjad be 1-esbe (ha nem volt már alapból abban) vagy hátramenetbe és állítsd le a motort. Most engedd fel a kuplungot (járó motor mellett lefulladnál). Amikor a kuplungot már teljesen elengedted, LASSAN kezdjed felengedni a féket. Érezni fogod, hogy elindul az autó, de 5-10 cm gurulás után megáll. Most húzd be a kéziféket és a sima féket meg teljesen engedd fel.
A kormányt mindig úgy tekerd, hogy ha mégis elgurulna az autó, az útpadkának ütközzön.
Érdemes lehet még kiékelni az egyik kereket.
Elindulás:
Mivel sebességben van az autó, a motor indítása előtt mindig nyomd ki a kuplungot. Az, hogy üresbe rakod, vagy kinyomott kuplung mellett indítasz nem számít. Innentől egy sima kézifékes indulást kell végezni.
Kézifékes indulás: kézifék behúzva van, csúsztatod a kuplungot kis gázzal, amíg nem érzed, hogy az autó már el akarna indulni (kocsi hátulja lesüllyed). Ekkor kiengeded a kéziféket és fokozatos gáz / kuplung elvétellel elindulsz.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!