Hogy lehet hogy a viszonylag kisebb motorkerékpárok ugyan annyit képesek megzabálni mint mondjuk egy városi kis benzinmotoros autó?
Mert a szoci motorok túlnyomó része (talán az összes) kétütemű volt. Azokra meg jellemző, hogy pocsékolják az üzemanyagot, mert rossz a hengerben az égés hatásfoka, mert nem tiszta levegővel keveri az üzemanyagot, hanem a kipufogógáz jelentős része benn marad a hengerben. Ettől alacsony a nyomaték, kis fordulaton nincs bennük erő. Ellenben minden második ütemre esik hasznos ütem, ettől sokkal pörgősebbek, magas fordulatszámon a tömegükhöz képest fajlagosan nagyobb erő van bennük, mint négyütemű társaikban. Ez a kétütemű motorok jellegzetessége.
A négyütemű motorok (mint pl. a városi kisautók motorja) sokkal tisztább keveréket képeznek, mert nem minden második, hanem minden negyedik ütemben égetnek csak. Van idejük rendesen "kiszellőztetni" a hengert egy teljes fordulat alatt, ezáltal sokkal jobb hatásfokkal égeti el az üzemanyagot. Ettől aztán nyomatékosabbak, erősebbek lesznek, alacsony fordulaton is van erejük, "alul is tolnak", így kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, viszont a motor tömegéhez képest fajlagosan alacsonyabb teljesítményt tudnak leadni (többek között ezért is használnak kizárólag kétütemű motorokat pl. lengőkaszákhoz, kis tömeg - nagy erő).
Nekem van egy Yamaha SR125 gépem, ez egy négyütemű masina. 50-nél meghúzom a szarvát 5. sebességben, és megindul, lehet érezni hogy elkezd húzni alulról, pedig ott talán ha 2500 körül lehet a fordulatszám. A fogyasztását - ha nagyon óvatosan kezelem a motort - két liter alatt lehet tartani valamivel, ha nagyon húzom neki, akkor sem eszik többet 3 liternél. Viszont a végsebessége megáll valahol 100-110 körül.
Egy hasonló konstrukciójú kétütemű 125-öst simán ki lehet pörgetni 130-140-ig is, és ha pörgeted, akkor úgy legyorsulja az én gépemet, mint a kisangyal. Azonban akármilyen óvatosan mégy vele, 3-nál kevesebb fogyasztást sehogy sem tudsz kihozni belőle, ha meg téped neki, akkor 5+ litert is simán bekajol. Viszont ha 5.-ben 50-nél odahúzod neki a gázt, azon kívül hogy elkezd hörögni, más nem nagyon történik. Annak kell a minimum 4000-es fordulatszám hogy húzni kezdjen, de igazán 6-7-8-10 ezer környékén érzi jól magát.
Ezekből a különbségekből adódóan egy négyütemű motor sokkal lomhább, de az alacsonyabb fordulatszámnak köszönhetően általában sokkal tartósabb is, mint kétütemű társai. Nekem most van a motorban 75.000 km, és még a blokk nem volt megbontva. Kétütemű 125-ösök jó ha 50.000-et elmennek komplett motorgenerál nélkül (a régi szoci csodák 10.000 körül már kezdtek széthullani, de az leginkább a gyenge anyagminőségnek, a durung technológiának és a trehány összeszerelésnek volt köszönhető).
"Ettől aztán nyomatékosabbak, erősebbek lesznek, alacsony fordulaton is van erejük, "alul is tolnak"
Oké,akkor ülj fel egy 4 ütemű 50ccm-es robogóra,csak ezt tudom javasolni.
Visszasírnád a simsonodat...
Hopp, javítom magam, a nincs egy liter 100 km-re fogyasztás az gyári adat, gyári állapotú motorral, sík úton, ideális körülmények között 30 km/h állandó sebesség mellett. Ilyen esetben elvileg 137 km/liter a gyári adata :) Vagyis durván egy borosüvegnyi benzinnel lehet elmenni 100 km-t. Alattam ennek cirka a dupláját ette, bár eléggé le volt harcolva már szegény.
Mindenesetre óvatos (de nem nagypapás) közlekedéssel a felét, csutkagázon csaknem a harmadát eszi egy 4T 50-es mint egy 2T 50-es. Ebben a kategóriában ez nagyon sokat igazán nem számít, de én ilyen környezetkímélő fogyasztásfetisiszta vagyok. Robogóknál pedig a variátor miatt amúgy sincs "turbólyuk", mert ideális fordulatszámon tartja a motort, tehát még a nyomatékossága se nagyon jön ki a 4T-nek. Viszont nem annyira büdös és hangos a 4T, ráadásul működéséből adódóan általában tartósabb, tovább is bírja, amik megint csak szempontok lehetnek motorválasztásnál.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!