Eltudnátok nekem magyarázni hogy az hogy van hogy mondjuk egy teljes azonos áttételű autó/motor de mondjuk az egyik kisebb a másik nagyobb köbcenti akkor azonos fordulaton mért a nagyobb köbcenti megy többet? Hiszen ugyan akkor a fordulatszám
Teljesen azonos, nagyjából azonos, vagy csak hangra nagyjából azonos a fordulatszám?
Na ugye mégis van különbség, csak műszerrel kellene mérni.
Fizika könyvet, azon belül a mechanikát nézd át!
Azonos fordulatszám, de nagyobb lökettérfogat mellett ahogy írták, több benzin-levegő keverék ég el, ami nagyobb robbanáshoz vezet, ami (konyhanyelven szólva) az adott időegység alatt nagyobbat, erősebbet "lök" a dugattyún.
Gondolj bele, melyik kisautó fog gyorsabban menni?
Amelyiket mondjuk 100 ms időtartam alatt X erővel löksz meg?
Vagy amelyiket 100 ms alatt 2X erővel?
Persze feltételezve, hogy minden más körülmény azonos, és változatlan a kísérlet alatt.
Azt a q...wa, mennyire nincs köze a kettőnek egymáshoz... Az, hogy egy autó mennyit megy, milyen fordulaton, az azon múlik, hogy a váltó és a differenciálmű milyen áttételezéssel dolgozik. Gondold végig. 1:1 áttétel. A kerék annyit forog, amennyit a főtengely. Matekozd ki, mennyit megy a jármű, ha 15-ös kerék van rajta, 195/65 gumival. A nagyobb köbcenti azért kell, hogy ne egy óra alatt érje el a 150 km/órás végsebességet, és ne 12.000-t forogjon közben.
PÉLDA: Szutyuki stift, 1.3 (de GL ám!) áttételezése a következő - 80-nál 2500rpm... pont mint a két literes Mondeónak! (Miért is lenne pörgős a szuzuki???) Mégis mi a különbség??? Hát az, hogy a Mondeonál nincs vége 120-nál a játéknak! Nagyobb köbcenti, hosszabbra végáttételezett váltó, nagyobb végsebesség! A fogyasztás meg nem a fordulattól függ, hanem attól, hogy mekkora teljesítményt veszel ki az adott motorból, annak százalékában. (Van a fordulatnak is függvénye, de messze nem annyi, mint amennyi százalékban nő a fordulat - terheletlen motor 5000rpm-nél kb egy literrel eszik többet, mint 2500-nál.) Na erre varrj gombot! Miért? Mert nem veszel ki belőle semennyi teljesítményt, nincs terhelési ellenállás, ami növelje a fogyasztást. Ezért van az, hogy hegymenetben, vontatva lényegesen többet eszik egy autó, mint sík terepen 90-nel gurulva... Ez utóbbihoz kell kb 30 lóerő 1300 kilós autó esetén, eszik kb 5 litert. A Mondeo hatot. Másfélszer akkora motor és kétszer akkora kaszni esetén. Érdekes ám a kérdés, sokkal de sokkal bonyolultabb annál, mintsem lineárisan X ccm az X liter fogyasztás... mert egyszerűen nem így működik.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!