Mely Zsiguli típusokat, és meddig gyártottak kurblis indítási lehetőséggel?
A 2101, a 21011 és a 2102 (valamint ezek kismillió változata) végig kurblis volt, még a '80-as évekbeli, lebutított változatokon is ott volt a kurbli helye a lökhárítón, a homlokfalon és a hűtő alsó vízterében. Sőt, a kurbliköröm is fenn volt a főtengelyen. Hasonlóan kurblis volt a 2103 is, amíg gyártották.
Innentől kezdve viszont bonyolult a dolog. A 2106 kurblival indult, de a kanadai exportváltozatokon soha nem volt lehetőség kurblis indításra, mert azokon a Niva lökhárítója volt, amin elég nehéz átdugni a kurblit. A 21061-ekről aztán a '80-as évek végétől hagyták el a kurblis indítási lehetőséget, mikor elkezdtek mindenféle alkatrészt vadul kombinálni. Itt előfordultak olyan kalandos dolgok, hogy a lökhárítón és a homlokfalon ott volt a kurbli helye, a főtengely végén is volt kurbliköröm, csak a kettő közt ott figyelt a kocka-hűtő alsó víztere, amin nem volt meg a lyuk a kurblinak.
A kockákon soha nem volt lehetőség a kurblis indításra: sem a lökhárítón, sem a homlokfalon nem volt hely a karnak, a hűtő sem hagyott neki helyet, de a főtengely végén ott volt a köröm. Hogy miért, ne kérdezd, nem tudja senki.
A Nivákon valami egészen extrém volt a kurbli megoldása. Eleinte ott volt a homlokfalon a kivágás, de nem a lökhárító vonalában, hanem fölötte. Utána, valamikor a '80-as években elkezdték használni a kockáéra hasonlító, kurblilyuk nélküli hűtőt, de a homlokfalon a lyuk megmaradt. Később rájöttek, hogy ennek így nincs értelme, ezért a '90-es évekbeli Nivákon már nincs helye a kurblinak.
Egyébként meg a kurbli nem biztos, hogy indítási lehetőségnek is jó. Elég jó kondiban kell lenni, hogy betekerj akár csak egy késői, 21011-hengerfejes 2101-est is. A többi motor még komolyabb erőnlétet igényel. Én már próbálkoztam sokféleképpen, de az elmúlt tíz évben egy Zsigulit, Ladát sem tudtam életre kelteni kurblizással, akár meleg, akár hideg volt a motor. Ellenben gyújtásbeállításra és a hideg olaj "feltörésére" nagyon jó a kurbli. Meg akár az is lehet, hogy indítani is lehet vele, de nem egyszerű.
Pedig úgy tűnik, nem reménytelen küzdelem a kézi indítás:
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!