Melyek az ideális fordulatszám tartományok folyamatos
haladáshoz, vissza-, illetve felváltáshoz ennél az
autónál? Leírásban a többi.
Figyelt kérdés
Először is friss jogosítványos vagyok.
Mazda 323f 1.5 BA (1994-1998) 88 lóerős benzines autót vezetek. A lehető legjobb fogyasztás elérése érdekében mikor ajánljátok a fel-, illetve visszaváltást? Az kocsit 95%-ban városban használom.
Az autót eddig úgy vezettem, ha a takarékosságot próbáltam szem előtt tartani, hogy 2000-2200 között felváltottam, és 1500-1600-nál pedig vissza. 50-60-as tempónál, ha folyamatosan tudtam tartani előreláthatólag ezt a sebességet, akkor 5-ösben 1500-as fordulaton hajtottam a gépet. Folytassam tovább ezt a fajta fel- és visszaváltogatást, vagy ajánlanátok ehhez az autóhoz egy jobbnak bizonyuló fordulatszám-tartományt? Néhány kérdést az oldalon a válaszokkal együtt elolvastam, az én értelmezésem szerint kicsit tovább is pörgethetném a motort, de azt csak általánosítva írták a válaszadók. Ebben a kérdésben pedig fontos, hogy megadtam az autóm típusát, tehát konkrétumokról beszélhetünk. Na ennyi duma elég volt részemről, a válaszokat köszönöm előre!
Egyáltalán nem jó, ha ekkora sebességnél váltogatsz. A kis fordulaton, nagy terheléssel üzemelő motor – például ötödikben 40-nel erőltetve – siklócsapágyaiban a hidrodinamikus kenés nem tud tökéletesen felépülni. Vegyes súrlódás alakul ki, és a csap bele-bele csiszol a csapágycsészébe. Ezt a kenéstechnikusok csap-süllyedésnek hívják. Ilyenkor kicsi és vékony a terhelhető olajfilm, a fogattyúcsap meg nem úszik fel rá tökéletesen. A vezérlésnél sincs akkora olajmennyiség, a nagy fordulat hiányában az olaj nem kavarog és cirkulál a karterben sem annyira, a forgattyús hajtómű nem szórja olyan intenzíven a kenőanyagot. Az olajnyomás még nem a szabályozott tartományban van, hanem annyi, amennyit a pumpa éppen nyomni tud és amennyi kialakul. Az olaj fizikai tulajdonságai között itt jön képbe a viszkozitás, ami a nyomásra és a térfogatáramra nagy hatással van. Az olajpumpa állapota és szűrőrendszer hatékonysága szintén hasonlóan nagy hatással van a kialauló olajnyomásra és térfogatáramra. Különösen a sokat futott olajjal nem szabad kis fordulaton terhelni a motort, helyette szépen forgatni kell, középtartományban járatni, maximum harmadik fokozatban. Fokozottan igaz ez, ha a motorban van már legalább 150-200 ezer kilométer - ilyenkor még az olajcsere-periódust is érdemes rövidíteni legalább 20, vagy akár 30 százalékkal.
2013. jan. 7. 02:03
Hasznos számodra ez a válasz?
2/22 anonim válasza:
Szerintem teljesen rendben van úgy, ahogy írtad. Sőt, akár alcsonyabb fordulaton is felválthatsz. De ebben az alacsony fordulatszám tartományban ne erőltesd a motort (csak picit nyomd a gázt).
2013. jan. 7. 03:40
Hasznos számodra ez a válasz?
3/22 A kérdező kommentje:
Az autóm motorja érezhetően 1500-as fordulat alatt kezd el erőlködni, 40-nél soha nem hagyom 5.-ben! Indulás után szeretek 2000-2200-as fordulatszámmal haladni folyamatosan, hogy a motor hamarabb felmelegedjen. Jól teszem ezt?
2013. jan. 7. 08:02
4/22 anonim válasza:
Én azt mondom, hogy 50 km/h-nál hagyd négyesben inkább, majd ráérsz 60-70 km/h-nál 5-be váltani.
2013. jan. 7. 09:49
Hasznos számodra ez a válasz?
5/22 anonim válasza:
2000-2300fordulat/perc az ideális.
2013. jan. 7. 10:07
Hasznos számodra ez a válasz?
6/22 Takumi válasza:
Hidegen alacsonyabb fordulatszámon használd, amúgy a többi jó.
2013. jan. 7. 10:11
Hasznos számodra ez a válasz?
7/22 A kérdező kommentje:
Fontos nekem, hogy a lehető leghamarabb felmelegedjen az autó, mert rövid távokat megyek, és amíg hideg a motor köztudottan nagyobb a fogyasztás. Szóval amíg beáll a normális alapjárati fordulatszám addig 2000-2200-on szoktam pörgetni, miért ajánlod, hogy alacsonyabban hajtsam?
2013. jan. 7. 11:02
8/22 anonim válasza:
A 2000-2300fordualtszám hideg és meleg motornál is tökéletes.
2013. jan. 7. 11:10
Hasznos számodra ez a válasz?
9/22 Takumi válasza:
Én így olvastam és így is használom, hogy hideg motor 2000 előtt/körül elváltok, a fordulatot 2000 alatt tartom picivel. A hideg olajnak más a kénése jobb ah kicsit bemelegszik szerintem.
2013. jan. 7. 12:35
Hasznos számodra ez a válasz?
10/22 anonim válasza:
A totalcar-on volt egy nagyon alapos cikk a motor bemelegítéséről. A hideg motort nem célszerű 2000-es fordulatszám alatt használni, mert ugyanolyan káros, mint a túl magas fordulatszám.
Egy ismerősöm próbálgatta rendszeresen, hogy lakott területen, tartva a sebességét négyes és ötös fokozat között váltogatott, és a pill. fogyasztásjelző négyesben mindig alacsonyabb fogyasztást jelzett. (Az egy Passat volt.)
Röviden: 2000 alá én nem engedném a fordulatszámot.
A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik. Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!