Mi szívja a levegőt be az autó mororjába? Hol található a szivattyú?
A motorok lehetnek szívó vagy feltöltött rendszerűek. Szívómotor esetén nincs külön szivattyú: mikor a szívóütem elején a dugattyú elindul lefelé, a hengerben a nyomás lecsökken, kisebb lesz a légköri nyomásnál. Kinyit a szívószelep, kintről meg a szívócsövön és légszűrőn át megindul a nagyobb nyomású levegő befelé.
A feltöltött motorok esetén a motor meghajt egy kompresszort, ami jó alaposan pumpálja befelé a levegőt neki. Ez jó dolog, mert nagyobb nyomással megy befelé a levegő, ugyanannyi idő alatt nagyobb tömeget lehet bepréselni a motorba, mint szívómotor esetén, ehhez több üzemanyag megy, nagyobbat szól a motor és ettől vigyorog a sofőr.
Na, de ne kalandozzunk el. A feltöltő lehet a kipufogógáz által meghajtott turbófeltöltő, ez a kipufogócsonknál helyezkedik el és fel lehet ismerni a jellegzetes "csigaház" alakjáról, valamint arról, hogy a szívócső is ott kanyarodik körülötte, menet közben meg szép meggypiros vagy vörös színű (és éppen ezért nem érdemes fogdosni, mert attól van ilyen színe, hogy kicsit felmelegszik). Mivel ez egy kompresszor, ezért kívülről szívja a levegőt és befelé zavarja nagy nyomással.
A kompresszoros motorokon már nincs jellegzetes alakja a kompresszornak: lehet lapos (Roots), hengeres (Powerplus), konzervdoboz-forma (G-Lader), hosszúkás, dobozforma (Lysholm) vagy bármi más. Általában látványos hajtásháza van, sokszor fogazott szíj hajtja és szeretik V-motorok tetejére, kicsit a két hengersor közé tenni. Ez is szívja kívülről a levegőt és nyomja befelé, csak a főtengelyről hajtják.
Van szivattyú, csak épp a tüzelőanyagot (jelen esetben benzint) szállítja, nem a levegőt!
:)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!