Ha az elől-hátul tárcsafék hatékonyabb, mint az elől tárcsa-hátul dob, akkor mért nem szerelnek minden autót ilyennel?
Egyrészt emelne annyit az áron, hogy nem éri meg. Bonyolultabb a hátsó féknyereg, mint egy dobfékes rendszer, ráadásul külön dob kell a rögzítőféknek. Egy olcsó népautónál meg minden fillér számít, mert csak akkor lehet eléggé nyomott áron adni, ha mindenütt spórolnak rajta.
Másrészt pedig nagyon sok autóra teljesen felesleges. A 72 éves Mariska néni 1.2-es Fabiájára nem kell hátsó tárcsafék, mert kicsi, könnyű autóról van szó, aminél a dobfék is képes elegendő fékerőt kifejteni. Mariska néni valószínűleg ritkán használja versenypályán, így még a túlmelegedés veszélye sem fenyeget. Akkor meg minek rá tárcsafék? Azért, hogy az unokája, a 21 éves Józsika vörösre festhesse és jobban mutasson a 43 colos alufelni mögött?
"Mivel a hátsó féket a kézifék működteti"
Mióta csak a kézifék?
Ha valaki vesz egy átlagos 4-5 milliós új autót, nem tud még néhány tízezret áldozni egy komolyabb fékre?'
Hatékonyabb is és nem is! A legtöbb autó súlyelosztása olyan, hogy egy dobfék is teljesíti a követelményeket, a tárcsafék feleslegesen, kihasználatlanul lenne felszerelve!
Ezzel viszont kicsit vitatkozné:
"Bonyolultabb a hátsó féknyereg, mint egy dobfékes rendszer, ráadásul külön dob kell a rögzítőféknek."
Picit tényleg bonyolultabb a rögzítőfék miatt, de nem feltétlenül kell külön dobfék a rögzítőféknek! Csak két példa: Renault Lagunám van, és régen volt Polski Fiat 125-öm is. Mindkettőben hátul tárcsafék van, és nincs külön dobfék mint pl. a Mercikben...
No és a "drága, minek a népautóba" tézis is megdőlni látszik, hiszen se a Laguna, se a "Nagypolszki" nem luxusautó!
:D
Valóban, a Polski Fiat 125p-nek nem volt külön dobja a kézifékhez. Nem is volt egyszerű beállítani a hátsó féket úgy, hogy a kézifék rögzíteni és feloldani is tudjon, de az üzemi fék is működjön. (a Laguna fékjét élőben még nem láttam) A külön dobos rendszer sokkal életképesebb, mint a nyeregbe integrált kézifék.
A nagy Polski pedig - legalábbis a maga korában - nem népautó volt. Az a kis Polski volt, a 125p amolyan presztízsautónak készült. Ott meg lehetett különcködni négy tárcsafékkel. Az alapul szolgáló "torinói" 125-ös meg azért volt hátul is tárcsafékes, mert sportos szedánnak készült. Mondjuk a 125p-t a nyomórudas, három helyen csapágyazott motorokkal nem fenyegette a sportosság veszélye (tudtak menni, ha akartak, de nem volt egyik moto sem az a kifejezett erőgép), de nem álltak neki újratervezni a hátsó futóművet ennyiért.
A Volvokon is olyna tárcsa van hátul, amin nincs külön dob, hanem a tárcsa kiszélesített belsejébe "fog bele" a kézifék betétje. Egyszerű és nagyszerű, egy pár hátsó tárcsa az S80-ra 15-16 000Ft.
Én sem értem miért nem ilyennel szerelik az összes új autót.
Azért nem szerelnek autóra előlre hátulra tárcsaféket mert a ki autók nem használják ki ennek az erejét.
A nagy böhöm luxusautókon van amúgy hátul is.
Mint ahogy a versenyautókon is.
Amúgy meg olcsóbb kivitelezni egy gyárnak a dobféket. negyed árból kijön. És a kéziféknek sem kell külön fékpofa beszerelése. Így több a haszon marad meg az autón eladáskor.
Elől dobféket nem használnak már mert az gyenge.
trabanton láttam ilyet uoljára amin elöl is az van.
Azért elég a tárcsafék az első kerekekre mert fékezésnén az autó 70-80 százaléka az esőkerekekre nyomódik ilyenkor a hirtelen lassulástól. És normál autókat nem terveznek olyan igénybevételre ami kihasználná a hátsó tárcsafékek erejét. Sportautókon szokott lenni hátul is és lehet vásárolni külön is a legtöbb autóhoz mindenféle tárcsafékeket.
Amúgy 4-5 milliós autón már van tárcsa hátul is.
Az más téma hogy a kedves kereskedő társulat dobfékkel rendeli le hogy a különbözet a zsebébe maradjon meg.
Ezért van az hogy pl az új swiftekbe hátul kurblis az ablaktekerő. Autó nincs már amit úgy gyártanak. Nekem a 14 éves nissanomban pl minden ablak elektromos. Csak úgymond helyi igényekre szabják az autót a kereskedők..
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!