Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Olajcsere! Otthon?

Olajcsere! Otthon?

Figyelt kérdés
Kezdő sofőr és autótulajdonos vagyok. Leírná nekem valaki az olajcsere és a hozzá kapcsolódó szűrők cseréjének pontos menetét? Hogy kell csinálni? Mire kell figyelni és a többi.
2012. márc. 13. 10:13
 1/8 gomzoli ***** válasza:
9%
Szerintem jobban jársz te is meg az autód is, ha inkább hagyod, hogy 2000-ért megcsinálja egy szerelő, aki semmit nem ront el. Őtőle ellesheted a teendőket.
2012. márc. 13. 10:26
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/8 anonim ***** válasza:
100%

Először is érdemes olajat és szűrőt venni. Sokkal könnyebb úgy. Lehetőleg olyan olajat vegyél, amilyen az adott motorhoz kell (segít a gépkönyv) és annyit, amennyi belemegy. Lehet 0,5-1 literrel többet, hogy ha olajcsere-periódus közben fogyna, akkor újra tudd tölteni. Általában 5 literes kannában szokták árulni, tehát ne akarj magadnak 4 liter 8 decit kiméretni, mert nem jársz vele jól. Olajszűrőt autó- és motortípus ismeretében tudsz venni az autósboltban.

Olajcseréhez be kell majd másznod az autó alá úgy, hogy dolgozni is tudj. Sőt, az autónak vagy negyed órán át megemelve kell maradnia, amíg kifolyik az olaj. Tehát valahogy így állj neki az emelgetésnek. Aknában vagy csápos emelő alatt a legjobb ilyet játszani, de mosórámpán is lehet. Ha csak autóemelőd van, akkor emelés után ki kell bakolni az autót, mert emelőn nem tartjuk hosszabb ideig. A "rakok alá három téglát egymásra" című módszert felejtsd el, azzal csak a mentőbe és a Híradóba lehet bekerülni. Acélbak, keményfa tönk vagy hasonló, erős, egy darabból készült támaszték kell alá. Az a legjobb, ha vízszintesen áll az autó, mert ha csak az elejét emeled, megeshet, hogy a motorolaj hátrafolyik és nagy részét nem tudod leengedni.

Bár a gyári előírások újabban másképp szólnak, de azért célszerű melegen leengedni az olajat, mert akkor "hígabb", jobban folyik, könnyebb vele az élet.. Mikor a vízhőmérő beáll középre, az olaj még nem meleg, annak hosszabb idő kell. De általában 5-10, üzemmelegen megtett kilométer után már jó.

Megemeled az autót, alámászol és megkeresed az olajleeresztő csavart. Ez a forgattyúsház alján szokott lenni. Aláteszel valamit, amibe gyűjtöd az olajat (én félbevágott műanyag kannát szoktam, ugyanis abba fér el 4-5 liter olaj úgy, hogy nem borítom magamra), aztán kitekered a csavart. Mivel meleg az olaj, ezért lehetőleg ne nagyon nyúlkálj bele. Kicsit süt. Én le szoktam tekerni az olajbetöltő sapkáját is, hogy jobban levegőzzön az olajtér, könnyebben folyjon ki belőle a matéria.

Ha ez megvan, megkeresed a leeresztőcsavart, leszedegeted róla a fémreszeléket (általában mágneses) és vársz vagy 10-15 percet, mire az összes olaj kifolyik. Mikor már nem nagyon csepeg, akkor jó. Közben le lehet venni az olajszűrőt is, akkor még jobban kap levegőt, illetve az onnan kifolyó olaj is jó eséllyel a gyűjtőedénybe folyik (de nem mindig). Ehhez jó, ha van olajszűrőfogó, de elméletileg nem lenne szabad annyira rágyógyulnia a blokkra, hogy ne jöjjön le nélküle. Ha kézzel nem megy, akkor meg lehet próbálni csiszolóvászonnal megszorítani (nem kell rá különösebbe vigyázni, úgysem kell már).

Az új olajszűrő felszerelése előtt le kell törölni a szűrő csonkját, majd a szép, új gumitömítést be kell olajozni. Utána kézzel felteszed a csonkra és szintén kézzel jól meghúzod. Így biztosítható, hogy később is le fog majd jönni. Nem kell félni, nem folyik, ki van az találva.

Utána vissza lehet tekerni a leeresztőcsavart, kihúzhatod az autó alól az olajgyűtő edényt és egészen nyugodtan megtörölheted a leeresztőcsavar környékét, mert úgy könnyebb észrevenni az olajfolyást.

Itt jön a nagy dilemma: kell-e mosóolaj vagy sem? Van, aki esküszik a motoröblítésre, van, aki azt mondja: egyszerű motoröblítővel lehetetlen eltüntetni a szennyeződéseket, de ha sikerül feloldani azt, ami évek óta le van rakódva egy békés, nyugodt helyen, később bajt okozhatnak. Hogy neked mi a jobb, döntsd el te magad.

Ha a helyén van az olajszűrő és a leeresztőcsavar, fel lehet tölteni olajjal a motort. Lehetőleg ne öntsd a betöltőnyílás mellé, nem szereti. Ha igen precíz vagy, annyit töltesz bele, amennyi elő van írva, én nem szoktam vele foglalkozni, megtöltöm valamennyire, aztán majd jó lesz. Vársz pár percet, míg lefolyik az olaj a teknőbe (ne szívjon lyukat az olajszivattyú, árt neki) és - miután visszatetted az olajbetöltő sapkáját - indítasz. Megvárod, míg elalszik az olajnyomás jelzőlámpája (vagy értelmes értéket mutat a nyomásmérő) és leállítod a motort. Ekkor a szivattyú sikeresen felkapta az olajat, telenyomta az olajszűrőt, a motor már úgy-ahogy jól áll. Ilyenkor kihúzod a nívópálcát, letörlöd, visszadugod (a korábban felverődött olaj miatt hamis lenne a kép), majd újra kihúzod és megnézed, hogy áll az olajszint. Ha sikerült a két jelzés közé tölteni, ügyes vagy, ha kevés, akkor rátöltesz. Ha meg sok, akkor átkozódsz, mert leengedni kicsit macerás. Egyes tévhitekkel ellentétben nem csak a maximumra töltött olajat szereti a motor, nem feltétlenül kell decizgetéssel a felső nívóig erőltetni az olajszintet.

Ha jól dolgoztál, akkor fáradtolaj és használt olajszűrő marad a művelet után. Ezek veszélyes hulladéknak számítanak, ennek megfelelően kell kezelni őket. Én mondjuk el szoktam tüzelni a műhelyben álló régi olajkályhában, de ez nem biztos, hogy a megfelelő kezelési mód.

2012. márc. 13. 10:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/8 anonim ***** válasza:

Ha laikus vagy akkor inkább gurulj el egy maszek szerelőhöz aki 1500-2000 körüli összegért bedobja a hozott olajat és a szűrőt.

Ha esetleg szint fölé töltenéd, vagy nem jól helyezed vissza az új szűrőt akkor több kárt csinálsz mint hasznot!


Fontos, hogy az olajcsere ÜZEM-MELEG motornál történjen!


Ha már egyszer kétszer végignézted ahogy olajat cserél a 'mester' akkor megpróbálkozhatsz vele otthon is!


Egyébként olajat+szűrőt az unix,bárdi,start, láng stb autóalkatrész boltokban pontosan az autódba valót adnak!

(forgalmit vigyél magaddal) Olajból Mobil1-et vagy Castrol-t javaslok, szűrőből Mannfiltert vagy Knecht-et!

(mind gyári minőség!)


Egyébként javaslom minden 2. olajcsere alkalmával cserélni az üzemanyagszűrőt és a levegőszűrőt is!!

Megkérdezhetem, hogy pontosan milyen autóról van szó??

2012. márc. 13. 11:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/8 anonim ***** válasza:

"Én mondjuk el szoktam tüzelni a műhelyben álló régi olajkályhában, de ez nem biztos, hogy a megfelelő kezelési mód."


Én is eltüzelem a fáradt olajat! Óriási fűtőértéke van.


Egyébként minden benzinkúton térítés nélkül kötelesek átvenni!!

2012. márc. 13. 11:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/8 anonim ***** válasza:

A legbiztosabb, ha először elviszed egy szerelőhöz. Persze úgy, hogy meg tudd várni.

A legtöbben nem szeretik ha valaki ott ólálkodik (én sem), de csak maradj ott, beszélgess mindenféléről a szerelővel. Kérdezd meg hogy mi a véleménye a típusról, mekkora macera rajta dolgozni, ilyesmik, közben pedig figyelj és tanulj.


Aztán ha jól ellested, esetleg kerestél egy javítási útmutatót (pl. Haynes "barkácskönyvek") akkor a második alkalommal már csinálhatod otthon.

Az ilyen javítási könyvekben szokott szerepelni a dolgok előírt periódusa, pl. olajcsere X km-enként, valaminek a megzsízása Y km-enként, generátor szíjfeszesség ell. Z km-enként stb, ezeket nem árt tudni.

2012. márc. 13. 11:09
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/8 anonim ***** válasza:

Aki nem csinálta még,inkább ne is álljon neki. Ismertem olyat,aki az olajbeöntő zárósapkát törte bele,a másik az olajleeresztő csavart szakította meg,egy harmadik pedig ferdén rakta fel a szűrőt,és mire észrevette,oda lett az olaj. Ha nem is akarsz szerelőhöz menni,biztos akad valaki haver,aki ért hozzá és szívesen segít,megcsinálja úgy hogy közben el is magyarázza.

Egyébként az olajcserét benzines autónál 10000 km kell elvégezni (ajánlott),autósboltban megrendeled a típushoz a szűrőt,olajat. Az eladó segíteni fog.

2012. márc. 13. 16:12
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/8 anonim ***** válasza:

" Aki még nem csinálta ne is álljon neki"


Akkor aki csinálja gyakran magának az úgy született ? Szerintem mindenki volt úgy, hogy soha se csinálta és egyszer elkezdte, mindenkinek volt olyan, hogy előtte sose csinálta és egyszer elkezdi, szerintem nincs ezzel baj, youtuben is utánna lehet nézni rengeteg videó van mindenféle autóról, szerintem lényeg, hogy szépen megfontoltan türelmesen állj neki és ne akard zsip-zsup megcsinálni akkor van baj. Szépen finoman tekerd ki és be az olaj leeresztőt az olajszürőt is és akkor nem lesz baj.

2020. febr. 20. 22:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/8 anonim ***** válasza:
A 2.jól leírta,plusz 1001 video van fent a neten hogyan kell. 2000ért már szerintem nem cserél senki.Van az már min4-5000. Jobb az ha te csinálod akkor legalább tudod mi van benne...
2020. okt. 29. 17:53
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!