Lassításnál kell kuplungolni?
"Kuplungolni csak váltáskor ÉS vészfékezéskor kell."
Hát nem.
Utolsó:
Miért mikor kell még máskor?
Mi az, hogy mikor? Manuális váltóval szerelt autókban rengeteg közlekedési szituációban szokás a kuplungot használni.
A váltáson és a vészfékezésen kívül a sima fékezésnél, ha (és mielőtt) állóra fékeződik az autó, vagy motorfékezésnél és elindulásnál is a kuplungot csúsztatod ugyebár.
Kigyorsításnál még, bár olyankor egyszerűbb visszaváltani, de nem mindig az a megoldás, pl. ha már kettesben vagy, és kell egy kis plusz húzóerő nem hinném, hogy vissza akarod/tudod dobni egybe, inkább rárúgsz a kuplungra...and the list goes on...
"
Olyat is ismerek aki a kanyarokban is benyomja a kuplungot,de hát mindenki úgy használja az autóját ahogy akarja.
"
Jesszusom! Kanyarban meg kifejezetten tilos benyomni a kuplungot, mert majdnem olyan mintha üresben gurulna az autó (nincs összekapcsolt hajtáslánc), olyankor instabilabb az autó!
Amúgy egy dolog van még amikor valóban nem váltasz, viszont kellhet kuplungolni:
fekvőrendőrnél ha lassan akarsz felmenni rá, csak elfogy a lendület, akkor egy kis kuplung - gáz megtámasztásos csúsztatós játékkal még vissza lehet hozni és szépen lassan felcsorogni rá kettesben. De amúgy ilyenkor is inkább váltásnak nevezném a dolgot, mert ügye a fő oka az, hogy leesik a fordulat és igazából váltani kéne...
"Sima fékezésnél nem kell használni"
Nem, mi? Szal ezek szerint te minden piros lámpánál lefulladsz, majd újraindítod a motort? Grat.
"motorfékezésnél pláne nem csak ha visszaváltasz"
Aha, és mi van akkor, ha csökkenteni akarom a motorfékhatást?
"elindulásnál is a VÁLTÁS miatt használod a kuplungot"
Nem igazán.
"kigyorsításnál is vissza VÁLTÁShoz használod"
Ha visszaváltasz a kigyorsítás előtt, akkor persze.
"és nem tudom neked milyen autód van de nekem 2-esbe elég húzóereje van"
Meddig szoktad kettesben kihúzatni? Ha 2-4 ezerig, akkor oké, de mi van akkor, ha nagyon gyorsan van szükség az 5-7 ezer fordulaton ébredő erőre?
"Szóval csak váltás és vészfékezéskor kell használni a többi használata indokolatlan."
Hát a te kis világodban elképzelhető, de ettől én még hadd használjam már több mindenre, ha egyszer olyan okos szerkezet, hogy lehetővé teszi azt.
"Olyat is ismerek aki a kanyarokban is benyomja a kuplungot,de hát mindenki úgy használja az autóját ahogy akarja."
Igen, ilyet is lehet, csak nem igazán tanácsos, azt az embert is csak addig ismered, amíg egyszer le nem esik a kanyarban az ívről.
Nem én írtam ezeket korábban, de mindegy, szívesen vitázok más nevében is.
Mit nevezünk váltásnak? Először ezt a fogalmat kéne tisztázni. Az én részemről azt, hogyha hozzáérünk a váltót kezelő bothoz, karhoz, melyik autóban éppen milyen megoldás van :)
"
"Sima fékezésnél nem kell használni"
Nem, mi? Szal ezek szerint te minden piros lámpánál lefulladsz, majd újraindítod a motort? Grat.
"
Ha esik a fordulat ki kell venni üresbe, vagyis meg kell fognod a váltó kart, azaz váltasz, hiszen azért fogod meg hogy használd, nem azért hogy melegítsd, tehát ez "váltás esete"...
"
Aha, és mi van akkor, ha csökkenteni akarom a motorfékhatást?
"
Ha csökkenteni akarod a motorfékhatást akkor ügye VISSZA VÁLTASZ egy fokozatot, azaz hozzáérsz a váltó bothoz, vagyis váltasz :)
"
"elindulásnál is a VÁLTÁS miatt használod a kuplungot"
Nem igazán.
"
Miért te a váltóhoz való hozzáérés nélkül el tudsz indulni? Üresből? Ügyes... Én úgy szoktam hogy üresből egyesbe tolom a váltókart, azaz VÁLTOK majd utána csúsztatgatok. Azaz itt szintén váltásról beszélünk...
"
"Szóval csak váltás és vészfékezéskor kell használni a többi használata indokolatlan."
Hát a te kis világodban elképzelhető, de ettől én még hadd használjam már több mindenre, ha egyszer olyan okos szerkezet, hogy lehetővé teszi azt.
"
Persze okos szerkezet, bármikor nyomkodhatod öncélúan csak úgy, de kérdés hogy mi értelme van :) A kopáson kívül....
Abban mindenki egyetért hogy kanyarban kuplungot benyomni nagyon veszélyes és felelőtlen...
"
Aha, és mi van akkor, ha csökkenteni akarom a motorfékhatást?
"
Ha csökkenteni akarod a motorfékhatást akkor ügye VISSZA VÁLTASZ egy fokozatot, azaz hozzáérsz a váltó bothoz, vagyis váltasz :)
Na ezt itt nem teljesen jól írtam le, indoklok bővebben :)
Szóval:
A motorfék hatását kétféle módon tudod csökkenteni:
- mondjuk 5-ben gurultál, visszatetted 4-be, de ott túl erős a motorfék, akkor visszateszed megint 5-be, azaz megfogtad a váltó botot, tehát váltottál :)
- kiveszed üresbe, vagyis megfogtad a váltó botot, szintén váltottál :)
Olyat nem igazán szoktunk csinálni (legalábbis én) hogy mondjuk 5-ben benyomom a kuplungot csak azért hogy csökkentsem a motorfék hatását, majd ismét felengedem a kuplungpedált. Egyrészt azért meg felesleges :) másrészt meg mert amíg nyomod a kuplungot, addig ügye a kinyomócsapágy is terhelve van, és nem éppen arra lett kitalálva hogy mondjuk 10-20 másodpercig folyamatosan terhelve legyen.
Az aktuális forgalmi helyzetnek megfelelően el kell dönteni hogy mit csinálsz:
- hagyod 5-ben gurulni
- visszapakolod 4-be
- ki üresbe, esetleg kicsit üresben gurulsz
- esetleg az üres gurulás után még visszatolod 4-be, és úgy gurulsz tovább
Általános szabályként üresben és benyomott kuplunggal sosem szabad gurulni. Spórolás szempontjából már más a helyzet, de akkor is inkább az a célszerű ha előtte jobban megfékezed az autót (mondjuk 5-ben motorfékkel), majd utána ki üresbe amikor már lassabb az autó, és úgy, jóval kisebb tempón hagyod üresben gurulni...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!