Tudom, hogy autófüggő, de így a mínuszok alatt átlagosan meddig kell hagyni a kocsit "melegedni" begyújtás után, indulás előtt?
Csak, mert hallottam olyat is, hogy két perc, de azt kicsit sokallom. Minden esetre annyiban mindenki egyetért, hogy egy huzamosabb állás után a mínuszokban, vagy a hidegben, egy ideig azért jobb, ha nem indul egyből az ember.
Autóikolában annó, mikor jártam ott egy öreg Fabiaval pedig éppen az volt az egyik feladatom, hogy egyszer hajnalban hideg motorral és kuplunggal kellett egyből elindulnom, tehát ez az egész pont az ellenkezőjét bizonyítja a "melegítésről" szóló teoriáknak.
Amúgy kicsit érdekes volt a hideg motorral indulás, ha hirtelen engedtem vissza a kuplungot, akkor szaggatott a kocsi, és hasonlók voltak - az enyém ezt nem csinálja szerencsére.
Hülye volt az oktatód :)
Télen ha kinn álsz a hidegbe egy 5 perc nyugodtan járhat a motor mert úgy is le kell fújni a a párát az ablakokról és le kell kaparni az üvegről a jeget,párát,havat stb.
Szóval érdemes rászánni az 5 percet a bemelegítésre mindenféleképpen.Ha garázsban állsz vagy fedett helyen akkor kevesebb is megteszi és nem kell kapargatni.
Hivatalosan a kocsit csak úgy használhatnád hogy üzem melegen,ehez nem kell sok max tényleg 2 perc elég hozzá.
Érdemes mindig egy picit ezekre odafigyelni mert a verda élettartamát növelheted meg vele.
üdv!
Álltában sok idő kell neki.
Én úgy szoktam hogy beindítom a vasat aztán járatom míg elpakolok lekaparom a jeget elszöszmötölök valamivel és utána indulok meg szép lassan. Nem szabad hidegen túráztatni vagy magas fordulatszámon forgatni a motort.
hatalmas hőmérséklet különbségek vannak a motor egyes alkatrészeiben még ilyenkor. Ezzel az a baj hogy különböző az alkatrészek hőtágulása. Gondolj csak a vaskarikás fizika kísérletre. plusz ridegebbek a hideg fémek. Ezért mondják hogy az indítás koptatja legjobban a motort. Sőt olyankor még az olaj se jut el mindenhová mert sűrűbb és dermedtebb a hidegtől. És mikor leállítod a motort előző nap akkor még melegen lefolyik az olaj a motor aljába.
Én régen sok autót tuningoltam építettem át versenyekre rendezvényekre.
Bizony még nyáron is melegítettük az autót 1-2 körrel a pályán mielőtt a lovak közé csaptunk volna ,mert az üzemi hőfok 70-90c között van.
Dízelautókra duplán oda kell ilyen téren figyelni.
A válaszíró 58%-ban hasznos válaszokat ad.
# 4/5 Időpont ma 08:57
Akkor Te télen úgy indulsz el hogy kis se látsz a kocsiból?
És mi van ha béna vagy és elütsz emiatt egy iskolába induló kisgyereket és meghal emiatt?
A teljesen hivatalos és szakszerű válasz ez:
Az én véleményem pedig ez:
A fő alapelv, hogy üresjárásban nagyon lassan melegszik be a motor, terhelés alatt gyorsabban. A másik pedig hogy hideg motort csak kíméletesen dolgoztatunk.
Nekem egy nagyon régi, 20 éves autóm van. Igazából minden úgyanúgy működik az újabbakban is (csodák nincsenek) csak max. a sok elektronika meg egyéb kütyü elfedi előled. Mivel régi és alapból is kis telj. autóm van, az indítás nekem egy kicsit macerás, de leírom lépéseiben:
- sebváltó üres
- kuplungpedált benyomom
- indítok, és vagy beindul vagy nem :)
- közben vadul pumpálom a gázpedált, mert a benzin lefolyik, így még hiába is indulna be, benzint nem kap szegény pára... Illetve ügye indításkor még az automata szivató is halálán van, nem árt egy kicsit rásegíteni neki. Szóval amikor elfordítom a kulcsot, közben még gázzal is szórakozok. Ezt persze újabb autóknál nem kell csinálni, csak érdekesség képpen írtam le :)
- ha beindult a motor (hálát adok istennek hogy nem kell megtolni... :), akkor is még a gáz felett tartom a lábam, és ha esetleg annyira nem kap benzint, pár gázfröccsöt adok neki, hogy "életben tartsam" a motort. Na ez a lehető legrosszabb, hideg motorra egyből gázt adni... A lehető legjobban kopik. Viszont egyébként meg lefulladna, tehát kezdhetném az egészet újra :) Ez szintén csak érdekesség, átlag autónal nem kell ilyet csinálni :)
- tehát mondjuk hogy beindult szegény. A kuplungot még benyomva tartom kb 30-40 sec.-ig. Igen, igen, kopik a kinyomó csapágy, de ilyenkor még annyira nincsen erő benne, hogy ha felengedem a kuplungot, hajlamos lefulladni. A váltót sem képes átforgatni. Fordulatszámmérő persze nincs, mindent fülre :) Amúgy az újabb autóknál is érdemes nagyon hidegben egy 5-8 sec.-ig még nem felengedni a kuplungot, hadd legyen egy kicsi ideje a motornak magához térnie, rendesen felkapni az olajat... Nyílván egy újabb, jobb teljesítményű motor hamarabb felkapja az olajat, stb, de attól még neki is kell egy kis idő... Jobb ha ilyenkor nem terheljük pluszban még a váltóval is...
- mondjuk hogy a motor már nagyjából szépen jár, ilyenkor a kuplungot felengedem, közben nyomom a féket is (ezt minden autónál érdemes. ha véletlenül esetleg mégis seb.-ben hagytad volna, így max. csak lefullad, de nem ugrik meg az autó).
- tehát ott tartunk hogy végre van egy szépen járó motorunk, kuplungot felengedtük (új autónál ténleg 5-8 sec elég.).
- na most jö a nagy kérdés, hogy mikor induljunk el, mennyi ideig hagyjuk egy helyben járni...
Az én autómon: 1-2-3 perc várakozás után nagyon nagyon finoman egy kicsit rálépek a gázra, és a hangjából meg a motor viselkedéséből érzem, hogy elbírja-e már húzni az autót vagy sem? Ha túl hidegen akarnék elidulni, lefulladna. Nem bírja el a kocsit még... (ugyanez lehetett nálad is a fábiával, az sem egy erőgép...)
Ha érzésre talán elbírja, teszek rükit vagy egyest, és megmozdítom az autót. Ebből már egyértelmű hogy indulhatok-e vagy sem.
Normális autónál 1-2 perc bőven elég. Ennyi szerintem kell, de ennél több felesleges. Az olajnak kell egy kis idő hogy mindenhova eljusson, és ez minden motorra igaz.
Utána elindulsz. Na igen, de merre mész?
Ha lehet akkor ne főútvonalon menj, mert ott ha akarod ha nem, fel kell venni a forgalom ritmusát. Én ilyenkor a főúttal párhuzamos kis forgalmú jobb kezes utcákban elevickélgetek... Nagyon kíméletes 30-40es tempóval, sok motorfékezéssel, némi üresben gurulással... nagyon finom gázadással... Mész pár sarkot, már érezhetően jobban húz a kocsi. Szerencsére nekem egy darabig van párhuzamos út a főúttal, így szabadon el tudom dönteni mikor térek rá. Akkor szoktam (ez minden autónál más) amikor már az üzemi hőfok felét elérte a vízhő. Onnantól már teljes nyugodtsággal fel tudom venni a forgalom ritmusát.
Így nem gyilkolod sem az autót, nem tartasz fel másokat, és a melegítés közben még haladsz is előre... Sőt még környezetvédelmi szempontból is jó vagy, mert nem egyhelyben pöfögsz. Sőt így még spórolsz is az egy helyben álláshoz képest... Tökéletes megoldás :)
Persze a leírt értékek minden autónál mások. Az újabbaknál ráadásul nehezebb érezni, meg hallani de az alapelvek szerintem kb. ugyenezek...
Ja igen és én minden előkészületet indítás előtt végzek el. Egyedül a lámpa ellenőrzést hagyom a melegítés idejére, mert az ténleg nem több mint 20-30 sec. viszont az akkut nem akarom még azzal is terhelni, pláne indítás előtt... A hideg motor meg kibírja azt a már másodpercnyi plusz áram fogyit...
A pára elleni védekezés:
A rövid egy helyben melegítés alatt még nem párosodik annyira. Elindulás után kezd csak igazán. Na az valóban mókás amikor haladsz előre, és nem látsz ki... ILyenkor lassan megyek, törülgetek, illetve néhány másodpercre, éppen csak anynira bekapcsolom a belső fűtéést az ablakra, hogy kiscit levigye. A motornak ez rossz, de egyébként nem látok ki. És a biztonság mindenekfelett... ezért is jobb kis forgalmú, jobbkezeseknél melegíteni, ott nincs annyi "látnivaló" :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!