Hogy fogyaszt kevesebbet az autó?
1. rész:
a) Magasabb sebesség fokozatba. Pl városba 5.-be berakom, és 50el megyek.
b) Alacsonyabb sebesség fokozatban. Pl városba 3.-ba berakom, és 50el megyek.
2. rész:
a) 5.be gáz nélkül, kuplunggal elindulok, szép lassan felengdem és visz az alapjárati motor.
b) 5.be 50el megyek és nyomom a gázt.
3. rész, 2. kiegészitése:
50ig felgyorsulok, berakom 5.be és visz az alapjárati motor.
5.be a kocsim kb 50et visz, alapjáraton.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Nem vagyok sem autó szerelő, sem gépész, de én így tudom:
Tények:
Ha nem adsz gázt, automatikusan lassul az autó a motorfék hatása következtében.
Az autó alapjáraton kis nyomatékot tud leadni, nem olyan erős a motor, hogy alapjáraton elhúzza az autót nagyobb seb. fokozatban (jó vannak erősebb dízelek, de egy átlagos kis autó nem annyira erős).
Tehát:
Ha nem adunk gázt és hagyjuk ötösben gurulni az autót, akkor a motorfék hatása következtében elkezd szépen lassulni az autó. Lassul az autó, csökken a motor fordulatszáma. Amíg a fordulat alapjárat felett van, nincs üzemanyagfelhasználás, szépen gurul az autó. Amikor alapjárat közelébe esne a fordulat, a vezérlés megpróbálja fenntartani az alapjáratot, és elkezdi benyomni az üzemanyagot. Csakhogy alapjáraton nincs nyomatéka, illetve alapjáraton eleve nem tartozhat 50 körüli sebesség... Ezt írták előttem is, hogy a fordulatok eleve nem stimmelnek....
Amúgy pedig a motorfékhez képest ha kidobod üresbe, úgy nagyobb távon tudsz elgurulni, de 50el menve azért ott sem lehet csodát művelni. Elgurulsz mondjuk 100-200m-re, de aztán annyira lelassul az autó, hogy már kénytelen vagy seb.be kapcsolni és gázt adni. Lehet hogy csak 40-re lassul le, de mire seb.-et kapcsolsz, mire gázt adsz, az már csak 35 lesz. És minél jobban lassul a kocsi, a lassulása annál gyorsabb lesz, tehát a lassulás nem teljesen egyenletes.
Zárójelben megjegyzem (mint a neve is mutatja) az alapjárat nem arra van kitalálva hogy mozgassa az autót. Az a szerepe, hogy a motor menjen, ne álljon le. De nem az, hogy az autót hajtsa 50-el...
De a legegyszerűbb hogy ki kell próbálni az életben és nem itt vitázni. Az biztos ha ezt nekem megmutatja bárki egy kis autóval hogy csinálja meg mindenféle trükk nélkül, annak fizetek egy sört! Najó, legyen kettő és legyen mondjuk valami minőségi holland vagy brit :)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Hat figy, a sajat autom (1.6, szivo, 120 le, 150nm) otodikben elindul (sik uton) alapjaraton kuplungot csusztatva gaz nelkul. Oke ez nem tesz neki jot nyilvan, de egyszer kiprobaltam, csak a miheztartas vegett.
Ugyanigy otosben gazpedalrol lelepve belassul alapjarati tempoig (ami valoban nem 50km/h), es gurul ameddig igy hagyom, rohadtul nem fullad le. Pedig ez nem egy izomauto.
Fater autoja, 1.2-es motor, nemtom hany LE es NM de joval kevesebb. Az elso "trukkot" nem tudja, de otodikben ez is ugyanugy elgurul alapjaraton.
Szal tiszta sor, h az alapjarat nem erre valo. Nem is mondta senki. De egy normalis, jol mukodo motor nem fog lefulladni, ha alapjaraton dolgozik es kozben gurul az auto. Emelkedon felfele, vagy ha kozben kanyarodsz meg manoverezel, talan. De egyenes gurulasnal, pl piros lampa fele nem fulladhat le.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
22. vagyok: most probaltam ki hazafele. Kb cirka 30-35-el gurul otodikben az auto alapjaraton...teljesen stabilan, akarmeddig. Az mas kerdes, hogy ha otodikben hagyva gazt adok, akkor ahogy elkezd emelkedni a fordulat berezonal meg rangat a motor, szal nyilvan ekkora temponal mindenkeppen kettesbe/harmasba kell tenni kigyorsitashoz, hogy a motor egeszsegesen mukodjon.
De gurulni gurul, es nem fullad le!
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Nem próbáltam, mert nem kínzom ilyenekkel az autót, de érdekelne, hogy milyen autókkal kisérleteztek. Nekem 1.6os Nissanom van, dombon felfelé próbáltam ugyanezt (2esben), de fulladásközelben inkább hozzányúltam, hogy ne rángasson. Apumnak volt egy Seat Alhambrája, ami az elektronikának köszönhetően gázadás nélkül intézte a dombon való feljutást (ne enyhe emelkedőre gondoljatok). Vízszintesen nem próbáltam, de biztos vagyok, hogy az új autók másképp viselkednek, mint egy régi.
Az üzemanyagsporlás legfőbb technikái: fölöslegesen nem kell gyorsulgatni, majd a lámpa előtt fékezgetni. Messziről látszik, elengeded a gázt, úgy használd a motorféket, hogy ne lassulj le túl korán, de ne is túl későn (motorfék használata alatt a fogyasztás 0). Annyira huzasd ki amennyire muszály. Városban kapkodás nélkül 2000nél válthatsz fel, de a gázt is úgy nyomd, hogy ne erölködjön a motor. Vén papa gyorsulással. Lendületes vezetésnél alacsony fordulaton csak erölködik és zabál. Szóval sík úton 1500-2000 között és olyan sebességgel, hogy minél kevesebbet használd a féket-> annál kevesebbet gyorsítottál fölöslegesen.
Most jöttem haza Erdélyből, elég lendületesen haladtam (városokon, falvakon keresztül, nem pályán, mert ott nincs:D ), rengeteget kellett elözgetni, a kanyargós úton ki kellett huzatni, hogy gyors előzés legyen, de így is 7et evett az 1.6os benzines kocsi 4 személlyel és töltött csomagtartóval, tehát gondolom valamit jól csináltam.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Egy időben engem is foglalkoztatott, hogy városban hogy kedvezőbb a fogyasztás, ezért méréseket csináltam sík/néptelen útszakaszon.
Megnéztem hogy computer szerint mikor fogyaszt kevesebbet.
1,5 dCi motor:
I. fokozat alapjáraton gurulás: 8 l/100
II. fokozat alapjáraton gurulás: 4,7 l/100
III. fokozat alapjáraton gurulás: 3,3 l/100
IV. fokozat 40 km/h: 2,4 l/100
IV. fokozat 50 km/h: 2,4 l/100 (Szintén)
IV. fokozat 60 km/h: 2,8 l/100
V. fokozat 50 km/h: 2,3 l/100
V. fokozat 60 km/h: 2,4 l/100
Megfigyelésem:
Városi használat mellett teljesen felesleges az V. fokozat. Túl alacsony olyankor a motor fordulatszáma, nem tudjuk kihasználni a motorfék hatást olyannyira mint IV. fokozatban, és pillanatnyi fogyasztásban is szinte jelentéktelen a különbség.
És ami a legfontosabb: amióta nem használom az V. fokozatot városban - csak esetleg ott, ahol tábla engedi a 70-es tempót - azóta csökkent a fogyasztásom!!! Legalább 3-4 dl.üzemanyagot megspórolok 100-on városi használat mellett. És még a motor sem szenved alacsony tartományban.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!