Valaki elmagyarázná nekem a vezetés közbeni seb. váltás LÉNYEGÉT?
Ma voltam rution, ezzel együtt minden (elsősegély, kresz) elsőre sikerült idáig, tehát annyira hülye azért nem vagyok. Az oktatóm rendes, de a kérdéseimre soha nem tud úgy válaszolni, hogy azt a választ kapjam, amire szükségem lenne. Emiatt nem értem, hogy a forgalomban amikor megyek autóval, hogyan kapcsolgatom a seb. fokozatokat egymás után? Igazából nem is értem/érzem mi a szerepe a kocsiban ennek. Valaki egyszerűen és praktikusan el tudná nekem ezt magyarázni? Mire kell odafigyelni, mikor kell váltani stb... ?
Nagyon köszönöm!!
Köszi Köszi !!
Mindenkinek adtam zöldmancsot.
Ennek szívből örülök, végre eggyel több ember, aki képben lesz.
Akkor menjünk is rögtön tovább egy szinttel, remélem azért majd még ezt is elolvasod.
Amiket eddig úgy írtam le, hogy Te is megértsd, most kicsit több szakszóval is leírnám, hogy amikor az oktató majd ott fog melletted káromkodni hogy "nyomaték" meg "3000-es fordulat" akkor tudjad hgoy nagyjából miről van szó.
Tehát a motornak sok jellemzője van, ezek közül ami most minket érdekel az a nyomaték, és a fordulatszám.
A fordulatszám az szám, hogy mennyit fordul egy motor egy perc alatt, (Round Per Minute) innen van az RPM, sok autónál ez bele is van írva a fordulatszám kijelzőjébe.
A legtöbb motor 1000 és 10.000 között forog, tehát mindenképpen 1000 felett. Mivel a műszernek nem pontosan kell jeleznie hogy mondjuk 1100-at vagy 1110-et forog a motor, ezért a műszeren jellemzően 100/al leosztják az értéket, és úgy van skálázva a műszer, hogy 10-tól indul, és megy átlagos autóban 40-50ig, kicsit jobbaknál 90ig, ha ezt 100-al szorzod (oda lesz írva a műszerre hogy X100, azaz 100-al kell szoroznod), akkor kijön hogy mennyi az aktuális fordulatszám, mondjuk 3000.
Itt egy ilyen műszer:
A legtöbb kocsiban van ilyen, bár még néha ma is gyártanak olyat, amiből kispórolják.
Amit eddig én úgy hívtam, hogy a "motor gyorsasága" az valójában a fordulatszám. Ha nyomod a gázt, akkor pedig láthatod a műszeren is, ahogy megnő a fordulatszám, a mutató egyre többet jelez. Autó és motor függő, de az alapjárati fordulatszám olyan 700-1000-2000 környékén van, tehát a mutató akkor is fog mutatni értéket, ha a gázpedálhoz hozzá sem érsz, és a 10-es környékén fog állni valahol. Ahogy egyre jobban nyomod a gázd, egyre többet fordul a motor, egyre hangosabb is lesz. A kijelzőn a piros mutatja azt a tartományt, ahová már nem szabad tartósan pörgetni a motort, mert nem szereti. A motoroknak van egy ideális fordulatszám tartománya, ha ez alatt vagy e felett vannak, az nem jó, mint ahogy te sem szeretsz mondjuk 40km/h-val futni...
Tehát amit korábban úgy írtam le, hogy a motor gyorsasága az a fordulatszám. Mivel korábban végig arról hadováltam hogy gyorsaság és erő, könnyen kitalálható hogy most a motor erejéről lesz szó, az ún. nyomatékról. A nyomaték azt határozza meg (ennek van egyébként egy szépen megfogalmazott defíníciója is, de most ezt hagyjuk) hogy adott fordulatszámmal pörögve a motor, milyen nagy erőt képes kifejteni, mekkora a vonóereje (hány elefántot tudna elhúzni).
Mint ahogy te sem tudod ugyanolyan erővel tekerni a bringát gyorsan és lassan, vagy úgy is mondhatnám hogy nem tudod elhúzni ugyanazt a tömeget 10el és 50el, ugyanez igaz az autóra is.
Igazából minden autóra és minden motorra meg van adva az, hogy milyen fordulatszámon mekkora vonó erőt képes kifejteni, mekkora a nyomatéka, ez az ún, nyomatékgörbe.
Itt látsz egy ilyet, nem kell megijedni tőle a látszattal ellentétben nem bonyolult:
Mit is lehet ebből látni: nagyon egyszerű:
a fordulatszám (vízszíntes tengely) növekedésével nő a vonóerő (forgatónyomaték), tehát gyorsul az autó, viszont egy bizonyos fordulatszám után hiába emeled a fordulatszámot, azaz hiába adsz gázt, a nyomaték csökkenni kezd. Ha csökken az autó vonóereje, akkor nem tudsz tovább gyorsítani, hiszen korábban már megbeszéltük hogy a gyorsításhoz erő kell.
Igen, ezért kell váltani. A váltással ügye a fordulatszám lecsökken, és újra adhatsz gázt, az aktuális fokozat más áttétele miatt (gyorsaság - erő arány) másképp adja le az adott forgatónyomatékot az autó, tudsz megint gyorsítani.
Mégegy nagyon fontos dolog látszik ebből: a kresz könyv ügye azt írja, hogy felfe váltani mindig a maximális fordulatszám 2/3ánál kell, de legalábbis ott illik, addig pedig egyenletes gyorsítással gyorsítjuk az autót. Hát azért kell így vezetni, mert így használjuk ki legjobban az autó teljesítmény görbéjét, azaz így hasznosul legjobban az elégetett benzin, úgy is mondhatnánk így tudsz a leggazdaságosabban és a leginkább autó kímélő módon autózni. Ha magasabb fordulaton váltasz az nem jó, mert feleslegesen pörög a motor, és nem is nő a nyomaték. Túl kis fordulaton sem jó váltani, mert akkor még a motorban bőven lenne nyomaték tartalék amit nem használsz ki, tehát pazarolsz plusz a motornak sem jó ha túl alacsony fordulaton váltasz.
Mivel ez a görbe minden autónál kicsit más, ezért nem azt mondják hogy 2500-2550 fordulat között válts, mert ezt így nem lehet kijelenteni. Viszont az autóhoz megadják a konkrét értéket, ahhoz már lehet viszonyítani. Persze vezetés közben úgysem a fordulatszámmérőt nézed, bár ha nagyon bizonytalan vagy, néha néha rá lehet pillantani, egy idő után meg már úgyis érezni fogod...
Tehát gyorsítunk, a nyomaték maximum körül váltunk, pakoljuk a következő sebességet és így szépen haladunk.
Van viszont egy bökkenő: én azt írtam, hogy a fordulat alapján válts, viszont korábban itt is írták, és a kresz könyv is írja, hogy milyen sebesség határok között váltunk.
Most akkor fordulat alapján váltunk vagy sebesség alapján?
Hivatalosan fordulat alapján, a gyakorlatban a legtöbb esetben azért a legtöbb autónál ezek nagyjából egybe esnek a korábban már leírt seb. tartományokkal.
Vannak azért kivételek: az én kocsim pl. csak 4 seb.es, ebben egy fokozatot jobban ki kell huzatni, mint mondjuk egy 5-6 seb.es váltónál.
Tehát az sem hazudik aki a seb. határok alapján mondja a váltást, de a precízebb az a fordulat alapján levő.
Fontos kiegészítések:
Az előzőekben leírtak alapvetően benzines motorra vonatkoznak. A dízel motorok sokkal nyomatékosabbak, ami azt jelenti, hogy már kisebb fordulaton is elérik a nyomaték maximumot, és ugyanazon a fordulaton is erősebbek a hasonló benzineshez képest. Mivel nagyobb a nyomatékuk, a dízel motoros autóknál nem is kell adni gázt 1esben való elindulásnál, mert van annyi nyomatéka a motornak hogy el bírja húzni az autót. A nyomatékosság másik látható jele, hogy mivel kis fordulaton leadja a nyomatékot, nem kell magas fordulatig pörgetni a motort, sűrűn kell sebességet váltani, mert viszonylag hamar eléri a nyomaték maximumot.
Általános igazságok:
Minél nagyobb terhet kell vinnie egy motornak, annál nyomatékosabb, és annál kisebb fordulatszámon forog. Érdekesség: egy hajó motor pl. 100-200at fordul percenkémnt, viszont nyílván sokkal erősebb mint egy autó motorja. Ugyanígy a kamionok és buszok motorjai is nyomatékosabbak, és alacsonyabb fordulaton ketyegnek (mondjuk 2000-2500 körül már illik váltani...)
Érdekesség: ha számolunk egy 3000-es fordulattal, az azt jelenti, hogy másodpercenként 50et fordul, azért ha belegondolsz, ez elég sok. Kimondod hogy "1 mississipi" és már fordult is 50et... :)
További érdekesség: egy jobb utcai sport jellegű autó motorja fordul mondjuk 10 ezret, és az már elég jó. A forma 1-es autók motorja fordul 20 ezret, tehát nagyjából 2* annyit mint egy jobb utcai sport kocsié :)
Azt hiszem most már teljes körűen és kimerítően válaszoltam a kérdésedre :)
Ha még maradt volna benned valami, nyugodtan kérdezz, megpróbálok válaszolni rá.
Gondolj a váltóra a biciklin.
A lábad X erőt tud kifejteni, ezért hegymenetbe kisebb fokozatot kapcsolsz hogy fel tudj tekerni, mikor gyorsan mész, nagyobb fokozatot pakolsz hogy ugyan akkora erőkifejtéssel sokkal gyorsabban tudj haladni.
Ugyan ez az autóba is A láb a motor
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!