Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Valaki elmagyarázná nekem a...

Valaki elmagyarázná nekem a vezetés közbeni seb. váltás LÉNYEGÉT?

Figyelt kérdés

Ma voltam rution, ezzel együtt minden (elsősegély, kresz) elsőre sikerült idáig, tehát annyira hülye azért nem vagyok. Az oktatóm rendes, de a kérdéseimre soha nem tud úgy válaszolni, hogy azt a választ kapjam, amire szükségem lenne. Emiatt nem értem, hogy a forgalomban amikor megyek autóval, hogyan kapcsolgatom a seb. fokozatokat egymás után? Igazából nem is értem/érzem mi a szerepe a kocsiban ennek. Valaki egyszerűen és praktikusan el tudná nekem ezt magyarázni? Mire kell odafigyelni, mikor kell váltani stb... ?


Nagyon köszönöm!!


2011. jún. 11. 03:19
1 2 3
 1/22 anonim válasza:
90%

szia nekem nem rég lett meg a jogsim és én a kuplunggal nem voltam annyira jó haverságban, ma már egyértelmű és automatikus a hasznáalata.


Az eszedbe se jusson h hülye vagy, dehogyis tök jo h már itt tartasz a jogsizásban. :)


Én sem vok autoban profi, szerintem az a legegyszerűbb ha úgy fogod fel ezt a váltás dolgot, hogyha arra gondolsz, hogy : Ha azt szeretném, hogy gyorsabban tudjak menni az autómmal akkor följebb kell kapcsolnom, ha pedig azt hogy lassabban menjek akkor lejjebb kapcsolom, és pont ennyi.


Én emlékszem sokszor néztem a tanulóautóban h mennyivel megyek az autóval és egy ideig sebesség alapján kapcsoltam át. Aztán elkezded hallgatni a motor hangját is és amikor már "nyöszörög" akkor "kéri h válts fejjebb" vagy éppen lejjebb. Egy idő után automatikussá válik a dolog hidd el.


A másik, hogy olyanokra figyelj, hogy csak akkor rakd vissza egyesbe ha már szinte, vagy teljesen állsz a kocsival, meg h a kuplungról váltásnál nem "leugrani" kell hanem szépen visszaengedni.


Hát nekem ilyen tapasztalataim voltak, remélem segíthettem.

2011. jún. 11. 03:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/22 A kérdező kommentje:
Köszi, segítettél :) zöldkezeltelek. :D
2011. jún. 11. 04:44
 3/22 anonim ***** válasza:
95%

Szia! Nagyon egyszerű a válasz:

Ahhoz, hogy egy testet(autót) kimozditsd nyugalmi állapotból nagy nyomaték kell.

Amikor, és amenyire felgyorsultál nagyobb lesz a helyzeti energiád (lendület), akkor már nem kell akkora nyomaték, ha lelassulsz, akkor ismét kell.

Ezt a NYOMATÉK váltást végzi a "sebességváltó"!

Józsi8

2011. jún. 11. 07:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/22 anonim ***** válasza:
100%

Autó megmozdítása: 1-es. Ez a fokozat csak erre való, álló autóban kapcsolható csak.


Autó elindul, 2-es.


Az efelett lévő fokozatok már valamennyire függenek a kocsitól is, az én kocsim 60-tól tud jól menni ötösben, ennek megfelelően kb 30-40 km/h-ig van kb a 3-as, és 40-60 között a 4-es. A páromé diesel, nála egy 10-essel kb minden lejjebb van.


A kilométer óra mellett a fordulatszámmérőt érdemes nézni eleinte. Nekem ez az óra segített sokat megérteni a fokozatok lényegét.

Ez, helyes sebességfokozat mellett mindig azonos tartományban van. (Ez a tartomány nagyban különbözik diesel és benzines autóknál). A túl magas fordulat túl sokat fogyaszt, a túl alacsonynál a kocsi remegőssé, erőtlenné válik, majd lefullad.

Túl magas akkor, ha a választott fokozat a sebességhez képest túl kicsi, túl alacsony akkor, ha a választott sebességfokozat túl nagy.


Ezt egyébként 2-3 hét vezetés után simán lehet hallani és érezni a kocsin, a gyakorlatban senki nem nézegeti az óráit.


A sebességfokozatokhoz tartozik még egy fontos dolog, a motorfék. A motorfék annál erősebb hatású, minél kisebb fokozatban vagy.

Ha elveszed a lábadat a gázról, akkor a motorfék lassítja az autót.


Ez pl akkor érdekes amikor piros lámpa/sebességkorlátozó tábla felé közelítesz, vagy autópálya lehajtósávban vagy és lassítanod kell, akkor azt megteheted motorfékkel is (magyarán elveszed a lábad a gázról, és visszakapcsolsz fokozatosan, és az autó féknyomkodás nélkül lassulni fog).


Szintén érdekes ez lejtőn, hogy ne gyorsuljál túl. Ha egy nem túl erős lejtőn ötös fokozatban mennél, akkor a kocsi rohadtul felgyorsulna, kell valamilyen fékezőhatás, na ezt nem fékpedállal hanem motorfékkel szokás elérni.


Motorféket használni ildomos dolog, kisebb fogyasztású lesz a kocsi vele, és kíméled a fékeket.


Remélem segítettem valamennyit.

2011. jún. 11. 08:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/22 anonim ***** válasza:
100%

A sebességváltó feladata a motor optimális fordulaton tartása.


A túl alacsony fordulatszámnál nincs erő a motorban, akár le is fulladhat. Ilyenkor vissza kell váltani alacsonyabb fokozatba.

A túl magas fordulatszám általánosságban magasabb fogyasztást és kopást eredményez. Ilyenkor felfele kell váltani.


Benzines autónál az optimális ford. szám 1800-3000 között mozog (tehát 1800-nál körül érdemes egyet leváltani és 3000-nél egyet fel).

A dízel autóknál 1500-2500 között van ugyan ez.


Persze ez csak egy ilyen ökölszabály, a nyomatékosabb (erősebb motorú, tipikusan nagyobb köbcenti) motorok alacsonyabb fordulatszámon is jól működnek, a kicsi, gyenge motorok pedig magasabb fordulaton.

2011. jún. 11. 09:32
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/22 A kérdező kommentje:

Köszönöm, mindnyájotoknak :) Azt hiszem, sikerült megértenem ezt a nem is olyan bonyolult dolgot. Csak azért éreztem égetőnek és cikinek, mert fiú volnék... (19 év):)

De most már tudom :)

2011. jún. 12. 00:11
 7/22 anonim válasza:
17%
Nagyrészt egyetértek a válaszolókkal viszont azzal nem igazán, hogy visszaváltogatsz lassításképpen, ha fék nélkül ráengeded a kuplungot alacsonyabb sebességben hosszú távon elég rosszat teszel a kuplungnak(kinyomócsapágynak).
2011. jún. 12. 12:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/22 anonim ***** válasza:
100%

Röviden a következőről van szó:

Egy motor alapértelmezés szerint ha jár, akkor alapjáraton ketyeg. A gázpedállal a motor fordulatszámát növeled, gyorsabban forog a motor.


A motor erejét viszont nem tudod a gázadással növelni, a gázzal csak a fordulatszám emelkedik. Elinduláshoz viszont nagyobb erő kell, mint egy folyamatos haladáshoz. Ezt talán már te is tapasztalhattad amikor bringán tekersz...


Tehát jó lenne ha a motornak nem csak a fordulatszámát tudnánk növelni a gázpedállal, hanem valahogy az "erejét" is, azaz induláskor nem csak gyorsabban menne, hanem "erősebb" is lenne (ezt hívják úgy, hogy nyomaték...)


Erre szolgál a sebességváltó: a motor fordulatszámát (tehát hogy milyen gyorsan megy) átalakítja arra, hogy minél erősebb legyen.


Kisebb sebességi fokozatban nagyobb erő kell a kocsi megmozdításához, viszont kis sebesség, hiszen nem 100-al gyorsítasz, hanem először csak 0-ről 10-re, aztán 10-ről 20-ra, tehát a seb. különbség valójában nem nagy.


Tehát kis fokozatban a váltó a fordulatszámból erőt csinál, míg nagyobb sebességi fokozatokban (3-4-5 fokozat) egyre kevésbé erőteljes, viszont egyre gyorsabban forog. Az 5ös fokozat általában az ún. direkt fokozat, azért, mert ilyenkor a motor egy az egyben hajtja a kerekeket, olyan mintha nem is lenne ott a váltó. Itt kis erő kell, viszont nagy sebesség, ugyanis az 5 seb. fokozatot jellemzően 50 és afelett használjuk folyamatos haladáshoz, amihez elég a kis erő is.


Tehát a váltó a motor "gyorsaságát" (fordulatszámát) alakítja a gyorsaság - erő arányban kis fokozatokban inkább erőre nagyobb fokozatokban inkább sebességre (gyorsaságra).


A váltó fogaskerekekből áll, különböző fogaskerekeket kapcsolsz össze és szét amikor sebességet váltasz. A fogaskerekek oldják meg azt, hogy a gyorsaságból erőt csináljanak).


Ha a gyorsan forgó fogaskerekeket forgás közben akarnád szét majd újra összekapcsolni, akkor az nem lenne szerencsés, ugyanis a gyors forgású fogaskerekek "szétdarálnák" egymást a váltás közben.


Ezért tehát a váltás idejére a gyorsan mozgó motortól szét kell választani a fogaskerekeket a hajtástól, ohgy ne forogjanak, és szépen "álló" helyzetben a fogaskereket úgy tudd mozgatni ahogy szeretnéd. Utána a hajtást megint rájuk adhatod.


Igen, ezt csinálja a kuplung: a váltás idejére leveszi a hajtást a fogaskerekekről, így nyugodtan tudsz váltani. Amikor váltottál, felengeded a kuplungot és a fogaskerekek ismét forognak, immáron az új gyorsaság - erő arányban, amit az aktuális fokozat határoz meg.


A váltás idejére elvileg a motort is leállíthatnád, de a motornak nem tesz jót a sok indítás leállítás, ezért találták ki inkább a kuplungot, illetve az indítás műszaki szempontból nagyon macerás és nem ideális állapot...

2011. jún. 13. 12:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/22 anonim ***** válasza:
100%

Előző vok.


Elnézést a műszaki emberkéktől a megfogalmazést, most biztos sokak fülét bántja, de ennél egyszerűbben szerintem nehéz elmagyarázni... (igen tudom sok csúsztatás volt benne, de a lényeg hogy a kérdező megértse)...


Nos akkor nézzük hogy néz ki a gyakorlatban a fentebb említett elv:


Álló helyzetben van az autó, a motor alapjáraton ketyeg, a kerekek állnak. A kettő közötti (álló kerék és mozgó motor) különbség nagyon nagy. Egy tárgyat álló helyzetéből kimozdítani (pláne egy tonnát) sok erő kell. Erő kell, tehát kis seb. fokozat kell, konkrétan az 1-es.


Kuplungot benyomod, mert váltani (fogaskerekeket mozgatni) csak úgy szabad, ha a motor nem hajtja a váltot (hiszen ha hajtha akkor mozognak a fogaskerekek). Tehát kuplungot benyomod, immáron nyugodtan válthatsz "álló" fogaskerekek mellett. Beteszed 1-esbe, ami az induló és ezért legerősebb seb. fokozat. A kuplungot felengedve az autó megindul.


Illetve csak megindulna. Autó függő, de a legtöbb autóban induláskor csúsztatni kell a kuplungot.


Mit is jelent ez, és miért van erre szükség:

Induláskor nem 100-al indulunk el, hanem szépen lassan. Azaz a motor is lassabban jár. Lassabban járva kisebb erőt tud leadni, mintha nyomnád a gázt mint a barom (értelemszerű módon).


Tehát nagy erő kell az elinduláshoz, de gyorsan nem indulhatunk el. Látszik hogy ellentmondás van. Erő kell, de a gázt nem nyomhatod padlóig...


Mit tudunk tehát tenni? Azt, hogy az induláshoz szükséges erőt nem hirtelen adjuk rá a kerekekre, hanem fokozatosan.


Ha hirtelen adnád rá az erőt a kerekekre, akkor félő, hogy az álló autó álló kerekei "nagyobb erővel állnak" mint amennyi ereje a motornak van, és a motort lefékezné az álló kerék (lefulladás).


A kuplungot csúsztatva tudod elérni azt, hogy az erő ne hirtelen menjen rá a kerekekre, hanem szépen fokozatosan, egyre több. A csúsztatással nem fullad le a motor, mert hirtelen nem kell annyi erőt leadnia.


Szóval induláskor tehát szépen csúsztatod a kuplungot, közben még egy kis gázt is célszerű adni, mert ügye megállapodtunk abban, hogy induláshoz sok erő kell, erőt pedig a gázpedállal tudunk növelni (fentebb írtak alapján a gázzal valójában fordulatot emelünk, viszont a kis. seb. fokozatban a fordulat átalakul erővé, tehát végső soron mégis csak erőt emeltünk :)

2011. jún. 13. 13:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/22 anonim ***** válasza:
100%

Tehát csúsztatjuk a kuplungot, kis gáz, hogy legyen erő. A kocsi megindul, a kuplungot felengedjük, boldogak vagyunk. Haladunk, de észrevesszük, hogy gyorsítani szeretnénk, de hiába nyomjuk a gázt, nem gyorsul az autó. Azért nem, mert kis fokozatban a gázzal "erőt növelünk", de attól a sebességünk még nem nő. Hiába tudna 10el csorogva az autó akár egy kamiont is elhúzni, nem sokra megyünk vele, ha most épp nem egy kamiont szeretnénk elhúzni, hanem mondjuk 30al szeretnénk menni. Ha a motor max. 10 km/h-ra képes, akkor sose fogod elérni a 30-at értelemszerű módon.


Igen fel kellene váltani 2-esbe, megkéne változtatni a gyorsaság - erő arányt, hogy gyorsabbak legyünk. A gyorsításhoz itt már nem is kell majd akkora erő, tehát az hgoy gyorsabbak leszünk, de mondjuk nem tudunk elhúzni egy kamiont, hanem csak egy kis utánfutót az éppen elég nekünk.



Tehát felkapcsolunk kettesbe. Mozgó fogaskereket nem mozgatunk, kuplung be, kettesbe vált, hajtás kéne, kuplung fel, 2-esben van a váltó, tudunk gyorsítani, gyorsítunk és élvezzük a sebességet.


És ez így megy szépen felfele 3,4,5-ös seb. fokozatok.


Nem kötelező a seb. fokozatokat végig kapcsolgatni, de ajánlott és a legtöbb ember úgy is szokta és úgy is az ideális.


Mivel az 1-2, és a feletti fokozatoknál már nincs akkora erő különbség a motor és a kerék között, itt már nem kell majd cúsztatni a kuplungot, simán fel lehet engedni, a motorban lesz annyi erő, hogy a különbséget "kezelje".


Lassításnál lehet visszafele kapcsolgatni, de nem kötelező, ezt majd az oktató úgyis elmondja...


A rutinpályán a max. fokozat amit kapcsolni fogsz, az a kettes, ennél feljebb szinte biztosan nem.

2011. jún. 13. 13:09
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!