Hogyan kell az autót helyesen leállítani és indítani? sebességben vagy üresben?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
"váltót meg akkor forgatod ha sebességbe indítasz kuplung nélkül,gyanus hogy ettől megy az autó..."
Jajj, ne tréfálkozz velem nem áll jól -.-Nyilván a váltó bemenő tengelyéről beszéltem...
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Indítás:
kuplung benyom, váltó üresbe, kuplung benyomva tart, indít. Kicsit vár amíg magához tér a motor (főleg hidegen, 1-2-4-5 sec, majd kuplung felenged, váltó marad üresben, kicsit melegít a motor (0,5-1 perc)).
Azért kell a kuplung ÉS az üres is, mert:
- egyrészt az indítómotornak így nem kell átforgatnia a váltót is (nagyon sokat jelent, főleg hidegben). Próbáld meg betolni a kocsit üresbe. Ügye milyen könnyű? Most próbáld meg betolni 1-esben. Ügye milyen rohadt nehéz? Hát ugyanígy az indítómotornak sem mindegy mennyi súlyt kell megforgatnia...
- másrészt biztonsági szempontból így a legbiztonságosabb. Ha csak az egyiket csinálnád, és a másik véletlenül kimarad, akkor úgy megugorhat az autó, hogy akár el is üthetsz valakit.
Nekem az oktatóm mindig úgy tanította hogy kuplung ÉS üres.
Persze a kinyomócsapágynak nem tesz jót, de kit érdekel, kb. 100-200e km-enként kell cserélni (30e ft, egyébként is kopó alkatrész), viszont sokkal nagyobb biztonságot ad. Szóval ez a "kíméljük a kinyomót" egy baromság. Eleve az alapelv, hogy biztonság mindenek felett. Halottam már olyanról, aki úgy halt meg a saját műhelyében, hogy a szerelő segéd rá indítózott a kocsira, ami véletlenül egyesben volt, és a kocsi előtt álló szerelőt agyon nyomta. Nem szép halál.
Leállítás:
Üresbe ki, itt már nem kell kuplung, kulcsot elfordít. Utána kézifék behúz (3-4 fok felett), ÉS (miután már ugye a motor áll) egyes fokozat (vagy rüki, vagy ahogy tetszik).
Leállításnál azért célszerű így csinálni, mert ha véletlenül esetleg leugranál a kuplungról vagy bármi, az autó tuti nem fog megugorni, mert eleve üresben hagytad ott, és csak akkor teszed 1-be, amikor már a motor nem jár.
Ügye ismerős az a szitu amikor állítanád le a motort, és valaki odaszól, hogy jaj ne állítsd le, ugorjunk már el a boltba... Na hát ezek ellen véd a sorrend betartása, mert így tuti nem lehet hülyeséget csinálni.
Egyébként a SIKK szabály szerint is ez a helyes:
- sebesség
- irányjelző
- körültekintés
- kézifék
Tehát leállításnál is először kiveszed üresbe, majd kézifék, ÉS csak a leállítás után, mindegy bónuszként teszed vissza 1-be.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
"Próbáld meg betolni a kocsit üresbe. Ügye milyen könnyű? Most próbáld meg betolni 1-esben. Ügye milyen rohadt nehéz? Hát ugyanígy az indítómotornak sem mindegy mennyi súlyt kell megforgatnia... "
Te most hülyeségeket írsz.
először is köszönöm a válaszokat mindenkinek.
végül is nekem volt igazam mert üresben tanácsosabb leállítani, csak én nem szoktam benyomni a kuplungot indításnál, mondván ezzel is kímélem 1 kicsit. de :
akkor van gáz, ha elfelejtem megnézni hogy milyen sebességben van a váltó. és bizony jártam már úgy hogy megugrott a kocsi, mert nem nyomtam kuplungot, és majdnem nekimentem az előttem levőnek a parkolóban. mondanom sem kell, hogy lefőttem rendesen.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
"csak én nem szoktam benyomni a kuplungot indításnál, mondván ezzel is kímélem 1 kicsit"
És ezzel mit kímélsz? Mert az önindítót biztos nem.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
00:09-es vagyok.
A komment megírásának időpontja: ma 19:12
Azért írtam, hogy a kuplung + üres módszerrel biztosra mész, mert egyszerre a kettőt nem tudod elszúrni, ahhoz már nagyon nagy balféknek kell lenni!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!