Ha megszűnnének a benzines/dízel autók szerinted Benzin generátorokkal ki lehetne termelni azt az árammennyiséget ami az elektromos autóknak kell?
Csak maga a Dunai Finomító leállítása felszabadítana évi 660 millió KWh-t, érdemes kiszámolni, egy hány autó töltésére elegendő. Nagy átlagban az ingázók kivételével napi 50 km-nél nem sokan mennekm többet, ez havi 1500 km, évi 18.000 km. Egy kisebb villanyautó 18 kWh körül elvan 100 km-n. Évente 180x100 km, 180x18 kWh = 3240 kWh. Vagyis csak a finomító fopgyasztás bő 200.000 villanyautóra lenne elegendő. Ennek még a közelében sem járunk.
Vegyük hozzá a földgázt is. Évente 360 millió köbmétert vásárol a MOL finomító. Egy m3 fűtőértéke változó, átlagosan 34,5 Mj / m3. Ez megfelel 9,5 kWh-nak. Számoljunk, ez összesen 3.420.000.000 kWh, a villamosenergia fogyasztás ötszöröse.
Szóval benzines aggregátorok helyett a Dunai Finomító leállításával 1.200.000 villanyautó töltési energiaszükségletét lehetne fedezni.
(a földgázt el lehet égetni gázturbinás erőművekben, és máris ott a villany...)
"Az elmúlt bő egy év eladási számai nem éppen ezt támasztják alá."
Tavaly (2023) 14 millió elektromos autót adtak el. Idén 17 millió várható.
Ne Magyarországból indulj ki. Mégcsak ne is Európából, mivel jelenleg messze nem ez a legnagyobb piac.
"pár évtizeden belül lehetetlen a teljes átállás. Már csak azért is mert az infrastruktúra előállításához/fenntartásához is szénhidrogének szükségesek alapanyagként is. Ha nincs kőolaj nincs műanyag és nincsenek vegyszerek, akkor meg lényegében annyi volt a jelenlegi civilizációnak."
Ugyanezek a belsőégésű motorokhoz is kellenek. Szóval akkor azt állítod, hogy úgy mindenestől befellegzett az autógyártásnak. Sőt, ha ez igaz (lenne), akkor mielőbb szükséges az elektromos átállás, hogy ne füst legyen a kőolajból. Látod, már megint nem gondoltad át, mielőtt leírtál valamit.
"Khmm, lássuk: Porsche, Toyota, BMW, Honda, Mazda, most hirtelenségben ennyi jutott eszembe az elmúlt évből, hogy ők rászánták magukat."
A Toyota maximum a hibridek mellé fejleszt motort. De pl a Priusban lévő motor is gyakorlatilag életképtelen a mellette lévő elektromos hajtás nélkül (hidd el, tényleg az, volt "szerencsém" kipróbálni - viszont 5l alatt fogyaszt jelentéktelen akkuval is egy több, mint másfél tonnás autó). A Hondának sem a belsőégésű motorok miatt kell a Nissan, hanem az elektromos autók miatt. A Honda e-autói nem nevezhetőek sikertörténetnek, a Nissan meg igencsak úttörő lett a Leaf-fel.
A többiek meg összesen is egy kisebb mértéket ütnek meg világszinten. Ráadásul úgy el fogja sodorni őket a kínai ipar, mint 20 éve a mobiltelefonoknál az Ericsont, Sagemet, Alcatelt, Nokiát...
Mint ahogy ma is vannak még gőzgépek, úgy nyilván lesznek a jövőben is belsőégésű motorral szerelt autók.
Egy autó motorjának a hatásfoka kb 35%-45% egy modern erőmű elérheti a 70% fölötti hatásfokot és a hulladékhő felhasználható távfütésre.
A megujjulo energia forrásoknak pedig pedig nagyon jól jönn egy nagy méretü akkú ahóva ellehet sütni az aktuális túltermelést ami jelenleg elveszik.
A hálózatott a megujjulok és a höszivattyúk miatt mindenkép brutálisan fejleszteni kell majd ezek mellet az autok töltése kb jelentéktelen.
Az auto parkolokba egy konnektor telepitése se fog 100 évet igénybe venn.
Biztos lesz egy réteg aki még sokáig küzdeni fog elle vallási alapon, de egy elektromos autó primer eneregia felhasználása már most is fele, harmada mint egy belső égésü motor primer energia felhasználása. (Az olaj finomitás ebbe még nincs is benne) Ilyen feltételek mellet semmi esélye a belső égésű motornak.
#4 4milliárd liter üzemanyag durván 8500 GWh (8.5TWh) energiának felelne meg ,ha mind átállna elektromosra. 2023-ban Magyarország villamos energia fogyasztása 41.3 TWh volt. Szóval egy 20-22% pluszt biztos kitenne.
(közbe találtam másik infót is: 2024.ben 44,9 TWh volt a fogyasztás)
Mondjuk ,ha a többség éjszaka töltené az autóját, amikor eleve kisebb a fogyasztás, akkor az jelentős segítség lenne az áramhálózat egyenletes felhasználásában,így igazából ettől kisebb szintű hálózatfejlesztés is megoldaná a dolgot. Maximum A1-ről "A2" tarifára állnának át,ahol éjszaka valamivel olcsóbb az áram(kb 15%-al,de összességében 5-10%-ot nyerhet vele az ember ha éjszaka+ hétvégén és ünnepeken ugyanannyit fogyaszt mint a munkanapokon a 6-22/7-23 óra közötti időszakban.). Hacsak nem vezetnek be addig egy óránként változó tarifát,ahol az aktuális hálózati termelés/fogyasztás alapján változik az ár,de éjszaka igazából jellemzően alacsonyabb a fogyasztás szerintem, mivel elég sok helyen megáll az élet olyankor.
Mondjuk érdekes,hogy ezen KSH-s doksi szerint már 2004-ben is 41,2 TWH volt az éves fogyasztás,bár ebben minden is benne van.
#14
Az éjszakai olcsóbb áram EV töltésre és a fél óránként változó áramár is tökéletesen működik néhány országban, így ahogy te is írod, sokkal kisebb hálózatfejlesztésre lenne szükség mintha fix ár mellett váltanánk EV-re.
Én olyan helyen lakom ahol az áramár nem szavazatvásárló politikai termék hanem a szolgáltatók egymással versenyeznek a felhasználókért. Az áram drágább, de cserében stabil szolgáltatást kapunk, nem fekszik meg a rendszert ha napelemet kötünk rá stb.
A napelemek elterjedésével a szolgáltatók egymásra licitálnak hogy mennyit hajlandóak fizetni a visszatermelt energiáért, illetve egymásra licitálnak hogy ki ad hosszabb időintervallumban/olcsóbban áramot EV töltésre éjszaka.
Eddig 120Ft-ért vettem az áramot de olyan csomagra váltottam ahol nappal 125Ft-ért veszem az áramot, éjszaka 42Ft-ért, a visszatöltöttért pedig 75Ft-ot kapok. Egyértelműen éjszaka töltöm az autókat és feltöltöm a napelemrendszer akkuját, az árazással rávettek hogy toljam el a fogyasztást éjszakára amikor rengeteg a szabad kapacitás.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!