Automata váltós autóval hogyan kell dombról lefele menni úgy, hogy kíméld a fékeket (nincs motorfék, és amelyik váltón nincs 1-2, csak D)?
9: Nincs oktatóm, hol álmodtad? :D
Az autó honnan tudja, mennyire lassítson le? Azért nem mindegy, hogy 15 vagy 50. Ebbe gondolj bele, mielőtt okoskodsz.
#11: Onnan, hogy aki ilyen kijelentést tesz, annak nincs jogsija...
Az autó pedig honnan tudná? Onnan, ahonnan bármilyen más szituációban is. A körülményeknek megfelelően a gázpedál és/vagy fékpedál állásával meghatározod. Az autó nem azt tudja, hogy te mennyivel akarsz menni (bár ugye ezt is tudhatja a tempomat), hanem hogy milyen fokozatba váltson az automata, hogy az általad kívánt sebességgel menjen. De ezt közben már #10 részletezte
#9
"Az autó honnan tudja, mennyire lassítson le?"
Motorfékezés esetén nem tudja. A motor, ha féküzemben működik, egy bizonyos fordulatszám mellett adott forgatónyomatékkal lassít. Azt, hogy ez elég-e, a vezetőnek kell tudnia: azért ül az autóban és azért van jogosítványa, hogy meg tudja ítélni, biztonságos-e a jármű haladása. Meg azért, hogy tudja: a motor fordulatszáma és fékezőnyomatéka a sebességváltóval módosítható. Ha "megszalad" az autó, nem tartja lejtőn lefelé a sebességet, hanem egyre gyorsul, akkor kevés a nyomaték, vissza kell kapcsolni. Ha meg lassul, akkor lehet eggyel magasabb fokozatot használni, mielőtt még elkezd rángatni. Ha tartja a sebességet, de ez túl sok a vezetőnek, mert mondjuk igen kanyargós a lejtő, akkor pedig nyugodtan lehet az indokoltnál eggyel alacsonyabb fokozatot is használni, ha még van hová visszakapcsolni.
16.
Hát, gondolom, ha túl gyors, akkor a féket nyomod, ha meg lassul, akkor a gázt. Az automata egyébként nem eléggé hülyebiztos, nem csoda, hogy ilyenekkel szoktak állóból belerongyolni valahova, vagy elgurul, mikor kiszállnak, hiszen bármikor elég a gázpedál lenyomása vagy még az sem, mégis megy magától. Ilyen manuálisnál nem fordulhat elő, mert ott nem tud úgy sebességben lenni álló autó, hogy nem nyomjuk a gázt, hiszen lefulladna.
Egy pár dolgot azért itt tisztába kell tenni.
"Pont ez a kérdés oka, automata váltónál nincsenek olyan fokozatok, mint a kézinél, valamelyiknél nincs 1-2 sem, csak P, R, N, D"
Attól, hogy te nem látod a fokozatokat kijelezve, attól még bizony vannak. Amiről te beszélsz az csak az előválasztó karnak a kiosztása. Attól, hogy berakod D-be, és nem írja ki külön a fokozatokat, még bizony lépteti őket, még ha nem is veszed észre. A legtöbb automata érzékeli amikor lejtmenetben vagy, sőt, a féknyomás növekedésére általában korábbra veszi a visszaváltási pontokat is, hogy intenzívebb fékezésnél a motorfék-hatás is nagyobb legyen.
A válasz pedig meghökkentően egyszerű: fékkel. Hidd el, egy személyautó fék nagyon sokat kibír, hacsak nem mész fél órán keresztül lejtmenetben, nem fog túlmelegedni. Rá kell lépni a fékre és kész. Vannak típusok, amiket lehet kissebb fokozatra késztetni, de aminél nincs, ott csak a félpedál marad megoldásként.
Amúgy mégis milyen technológiára gondoltál, ami le tudná lassítani az autót az üzemi féken kívül úgy, hogy egy bizonyos sebességet is tart neked? Mert a motorfék az csak annyi, hogy hozzáadott üzemanyag nélkül forgatod a motort, nem külön fékberendezés. Teherautóknál van külön retarder még, ami tudja lassítani a járművet, de amúgy még az adaptív tempomatos, vagy a lejtmenet vezérlős személyautókban is csak az üzemi fékkel tudjuk lassítani az autót, nincs rá külön más berendezés.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!